Mercedes truer med protest

Red Bull bøjer reglerne med deres fleksible bagvinger. Det mener Mercedes’ teamchef Toto Wolff, der overvejer at nedlægge protest, selv om FIA snart indfører strengere test for bagvingerne. Også andre teams er sure.

Toto Wolff, teamchef og CEO hos Mercedes AMG. . Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 21/5 2021 klokken 20:05

Mercedes’ teamchef Toto Wolff har op til Monacos F1-grandprix advaret om, at Mercedes og eventuelt andre teams overvejer at nedlægge en officiel protest mod Red Bulls fleksible bagvinger.

youtube findes en video, hvor man kan se, hvor meget Red Bulls bagvinge bøjer i forhold til Mercedes’ bagvinger under Spaniens grandprix.

Toto Wolff forklarer årsagen bag en eventuel protest over for Reuters: "Når man forsinker introduktionen [af de nye og strengere regler for bagvingerne], så skaber det et retligt vakuum, der åbner døren for en protest.”

Baggrunden er, at Red Bull vil have en unfair fordel især i Baku, hvor langsiden er 2,2 kilometer lang. Med en fleksibel bagvinge øges tophastigheden betydeligt.

Newey og HornerNewey og Horner
Copyright Red Bull


Selv om Red Bulls bagvinge er blevet godkendt af FIA, betyder det ikke, at den er lovlig: FIA’s tests er belastningstest af vingen, mens bilen er stationær og ikke kører. Problemet med Red Bulls bagvinger er, at de bevæger sig, når bilen er i fart.

Men andre teams føler sig også lidt snydt, hvis Red Bull får lov til at køre med ulovlige vinger indtil den 15. juni.

Bl.a. udtaler Andreas Seid (McLaren) til Reuters: “Hvis man giver dem [Red Bull] lov til at have en fordel i flere løb, så er det klart noget, som vi ikke kan acceptere. Vi håber, at FIA vil slå hårdt ned på det. Det er simpelthen ikke acceptabelt for os, da det er unfair over for de teams, som overholder reglerne.”

England Grand Prix 2020. McLarens Andreas SeidlEngland Grand Prix 2020. McLarens Andreas Seidl
Copyright McLaren


Red Bull er dog ikke de eneste, der kommer til at ændre på bagvingerne: Ferrari, Alpine og Alfa Romeo har angiveligt også benyttet en eller anden form for fleksibel bagvinge, som giver større tophastighed på langsiderne.

Alpines Laurent Rossi udtaler, at det kommer til at tage tid at ændre: “Der bliver nødt til at være en overgangsperiode. Du kan ikke forvente, at det hele bare bliver ændret fra den ene dag til den anden, uden at det koster masser af penge.”

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: Løbsoptakt Monacos GP: 3. Frie træning »