Når Formel 2-feltet kører kvalifikation i Monacos gader, er det en to-delt kvalifikation, hvor bilerne med lige numre starter først og bilerne med ulige numre starter 16 minutter senere.
Allerede under den frie træning stod det klart, at Lundgaard skal bruge mere tid for at vænne sig til den snævre gaver. Under den frie træning blev det til P18, 0,670 sek. efter den førende Robert Shwartzman.
Det gik dog bedre under den efterfølgende kvalifikation, hvor Lundgaard sluttede på P4, kun 0,023 sekund efter Schwarzman, som igen var hurtigst i sin PREMA-racer.
Imidlertid betyder den to-delte kvalifikation, at danskeren skal starte på P8, hvilket ikke er det mest optimale på en bybane, hvor overhalinger er en by i Rusland.
Christian Lundgaard fører an. Bahrain 2021.
Copyright Getty Images
Efter løbet spurgte vi Lundgaard, hvor han føler, at der skal optimeres, for at komme tættere på et sæde i Formel 1.
“Tjah, det handler vel om at vinde og frem for alt score ‘BIG points’. Så enkelt kan det siges,” udtalte Alpine juniorkøreren.
“Vi går efter podier.”
Lundgaards teamkammerat hos ART Grand Prix, Theo Pourchaire, havde derimod mere styr på banen og starter derfor det meget vigtige lørdag eftermiddags-løb fra pole.
Til gengæld bliver den unge franskmand tvunget til at starte morgendagens åbningssprint-løb fra P10 på grund af det nye 2021-format med omvendt startgrid.