Selv om der ikke er sat endeligt tal på den kommende fyringsrunde, så bekræfter Bernard Ferguson, kommerciel chef hos Cosworth, at der kommer til at ske afskedigelser.
”Vi har endnu ikke fastsat antallet endnu, men det er helt sikkert, at vi kommer til at reducere vores arbejdsstab, når sæsonen er slut.”
”Det er nok også fair at sige, at det bliver en betydelig del af vores folk, og at det sker på grund af ændringerne i reglementet,” siger Ferguson.
Cosworth motoren bag Alexander Wurz kommer til at betyde et farvel til et fast arbejde for en del mennesker
”Der har været en løbende reduktion i behovet for motorer gennem de sidste to til tre år. En motors liv plejede at vare et løb, og nu skal den holde to løb, så vi producerer ikke det samme antal motorer længere.”
”Andet slag kommer nu, hvor udviklingen vil være mere eller mindre færdig på grund af udviklingsstoppet, og mindst 50% af de motorer vi producerer er til udvikling frem for racing. Effekten af disse begivenheder betyder, at vi har væsentlig mindre andre end tidligere.”
Fastfrysningen af motorudviklingen kommer til at koste jobs hos alle motorfabrikanter
”Det har betydning for folk på mange områder – uanset om de designer motorer eller samler motorer. Så uheldigvis rammer dette vores forretning meget hårdt.”
Fra FIA’s side er et stop i motorudvikling en effektiv måde til at sænke de astronomiske summer, som motorfabrikanterne har brugt på udviklingen af deres motorer. Men de personlige udgifter hos de mange medarbejdere, der ikke længere er råd til hos motorfabrikanterne har man ikke tænkt så meget over.