Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/9 2015 klokken 04:09
Formel 1 feltet er taget lidt længere øst på i forhold til det sidste løb og da der ikke køres om natten i Japan, betyder det at vi skal stå tidligt op for at følge med.
Dem der her til morgen, der valget at stå op for at følge træningen, havde fin tid til at lukke øjnene lidt ekstra, da der i løbet af den første time, stort set ikke skete noget, som følge af den meget våde bane.
Den sidste halve time, var der dog en del mere action på banen, da det var stoppet med at regne. Banen var dog langt fra tør og selvom der var flere på banen, km der aldrig et tørt spor rund.
Med 15 minutter tilbage så vi de første ude på intermedia dæk, frem for de rigtige regnvejrsdæk, som hidtil var blevet brugt.
Uden for banen bliver der fokuseret en del på Jenson Button og hvad han eventuelt måtte komme af udmeldinger, men indtil nu, er tavsheden fra Button og McLaren-lejren larmende.
Mercedes har en weekend foran sig, hvor det er vigtigt for dem at bevise, at deres dårlige resultat i Singapore, ikke er et tegn på at de har mistet grebet om mesterskabet, men selvom de toppede tabellen i denne første træning, skal man ikke ligge mere i det en som så.
Vejrudsigten for den resterende del af weekenden, har ændret sig en del siden vi skrev om forventningerne til vejret tidligere på ugen.
Det betyder at der ventes fortsat regn til den anden træning, men at tredje træning og kvalifikationen bliver tør, eller i det mindste tørere.
Løbet tegner også til at blive tørt.
Tilbage til træningen, så var der kun 12 kørere der havde sat en tid, med 5 minutter tilbage af træningen og dem der havde sat en tid på det tidspunkt, havde alle haft nogle spændende momenter.
Noget overraskende var det Carlos Sainz i Toro Roso raceren, der på dette tidspunkt toppede tabellen, mens det lidt mindre overraskende, var Kvyat i Red Bull der var næsthurtigst.
Træningen sluttede med, Sainz på toppen, mens Rosberg som nummer 3 var den hurtigste Mercedes, faktisk den eneste Mercedes der satte en tid, foran Vettel på 4. pladsen.
Kun 12 kørere endte med at sætte en tid.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)