Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 18/6 2023 klokken 21:06
I modsætningen til kvalifikationen og de tre træninger var banen knastør til løbets start. Verstappen kom godt fra start sammen med Hamilton, der stjal andenpladsen fra Alonso, mens Hülkenberg faldt to pladser tilbage. Længere nede var Sainz og Perez i en heftig intern kamp, mens Magnussen nær var blevet taget af banen, men var smart nok til at undgå en kollision. Det betød dog også, at han måtte tage til takke med en 15. plads. Derudover kom alle umiddelbart godt igennem den første omgang.
Verstappen og Hamilton fulgtes pænt ad, mens Alonso var faldet en smule længere tilbage og ramte endda væggen i sving fire. Russell lå på fjerdepladsen efterfulgt af Ocon, Hülkenberg, Piastri, Norris, Leclerc og Albon på tiendepladsen.
På omgang otte blev løbet neutraliseret med en virtual safetycar, da Logan Sargeant fik besked på med det samme at parkere sin bil og slukke for hele systemet. Da løbet blev givet frit igen var Alonso helt oppe i nakken på Hamilton, der tilsvarende tabte tid til Verstappen i front. Længere nede i feltet havde både Norris og Piastri god fart i deres McLaren, mens Hülkenberg kæmpede med at forsvare sin placering, der nu var blevet en syvendeplads.
Der skulle dog ikke gå længe, før løbet fik tilføjet ekstra drama, da George Russell næsten plantede sin Mercedes i væggen på vej ud af chikanen ned mod hårnålesvinget og tabte både frontvinge og dele af sit hjul, men forblev med i løbet. På den baggrund besluttede løbsledelsen at indsætte en safetycar, og det satte med det samme gang i en kædereaktion af pit-stop hos alle andre end Sainz, Leclerc, Perez, Magnussen og Bottas. Samtidig var både Alonso, Hamilton, Norris og Albon impliceret i nærkontakt i pitten. Der blev dog ikke givet straffe i den forbindelse.
Ved frigivelsen af løbet var stillingens således: Verstappen, Hamilton, Alonso, Leclerc, Sainz, Perez, Magnussen, Bottas, Ocon og Piastri på de første ti pladser.
Verstappen skabte hurtigt et fornuftigt forspring, mens det var mere tæt ned gennem resten af feltet, dog uden overhalinger. Piastri fik klemt sig forbi sin teamkammerat, men måtte kort efter se sig overhalet efter at have forbremset sig i chikanen. Magnussen blev over radioen bedt om at give sin plads tilbage til Ocon, da han ikke have kørt korrekt under den seneste safetycar. Han blev også senere overhalet af både Bottas og Norris og lå nu på tiendepladsen. På omgang 22 fik Alonso sat sin overhaling helt perfekt op og kørte sig forbi Hamilton og op på andenpladsen, mens Verstappen nu var tre sekunder foran.
På omgang 35 blev Kevin Magnussens dag på kontoret ikke lettere, da Nyck de Vries beviste, at han har meget at lære endnu. Hollænderen forsøgte sig med en overhaling ind i sving 1 på indersiden af Magnussen. Magnussen hang på og holdt fast i sin linje for ikke at blive skubbet af banen, og kontakt mellem de to var uundgåelig. På vej ind i sving tre blev de Vries igen overmodig og forsøgte sig med endnu en overhaling, der blot resulterede i et låst højre forhjul, hvilket afstedkom at han fortsatte ligeud i stedet for ind i svinget og trak Magnussen med sig. Derpå kunne de begge to pludselig finde sig selv halvvejs nede af en afkørselsvej. De kunne dog kort efter køre videre. En tur i pit bekræftede, at der ikke var nogen større skade på Manussens racer. Samtidig blev Norris idømt en fem sekunders straf for usportslig optræden ved at køre unødvendigt langsomt under den anden safetycar.
Med 20 omgange tilbage af løbet havde Verstappen et forspring på lige godt seks sekunder ned til Alonso, der havde Hamilton omtrent tre sekunder efter sig. Leclerc og Sainz lå godt placeret på fjerde- og femtepladsen og havde skabt en god strategi henset til deres startplaceringer som nummer 11 og 8. Perez havde kørt et relativt anonymt løb og op fra en startplacering som nummer 12 til nummer 6, mens Albon også havde snuppet et par placeringer gennem løbet. Russell havde efter sit flirten med væggen fundet vej tilbage til ottendepladsen, mens Ocon og Bottas tog sig af de sidste to pladser i top 10. Russell udgik dog senere. Der var ikke meget at skrive hjem om fra Haas, der efter løbets start hurtigt fik virkeligheden at føle og kunne se Hülkenberg og Magnussen placeret som nummer 16 og 18. Der hørte dog forskellige årsager med til dette.
Med 10 omgange tilbage var Hamilton nu under to sekunder efter Alonso på andenpladsen, og kørte alt hvad bil, seler mv. kunne holde, for at hente spanieren. Det blev dog kun lige ved og næsten for Hamilton, der måtte tage til takke med tredjepladsen.
Verstappen cementerede endnu en sejr med næsten 10 sekunders forspring ned til Alonso og havde endda rigeligt med overskud til at joke over radioen undervejs.
Dermed sluttede en begivenhedsrig weekend i Canada, og om små to uger returnerer feltet til Østrig til hvad der betegnes som Red Bulls hjemmebane.