Indtil Ferraris højst besynderlige kald, hvor Charles Leclerc blev beordret i pit for at få monteret hard-dæk, var der pæn spænding om slutresultatet, for monegaskeren var hurtig og lå længe i bagvingen på Max Verstappens Red Bull-racer.
Men så kom sæsonens mærkeligste radiokald til Leclerc! Trods det faktum, at flere radiokald afslørede, at andre teams havde noteret sig Kevin Magnussens besvær med sine harddæk. Fra og med denne strategiske brøler var der ingen tvivl om, hvor sejren ville ende.
Den endte hos Max Verstappen, der kørte et perfekt løb (lige bortset fra en enkelt snurretur) og hentede en sejr, som aldrig var i fare.
På de efterfølgende pladser kunne Mercedes igen-igen glæde sig over Ferraris totalt uforståelige løbsstrategi, som igen-igen gav sølvpilene podieplaceringer. Denne gang med Lewis Hamilton på P2 og en stærkt kørende George Russell på P3. Der må være takkekort på vej fra Mercedes.
George Russell foran Charles Leclerc og Carlos Sainz. Ungarns GP 2022
Copyright Mercedes AMG F1 - Jiri Krenek
Ikke desto mindre er det dog også tydeligt, at Mercedes er ved at få løst sine problemer med mere fart som bonus. Selv om der stadig er et stykke vej op til Red Bull og Verstappen i særdeleshed.
Carlos Sainz havde ikke farten denne eftermiddag på den kølige og overskyede, ungarske bane. Således sluttede spanieren på P4, 14 sekunder efter vinderen. Efter at have skiftet til mediumdækket, sluttede Leclerc på P6, et halvt sekund efter den anden Red Bull-kører, Sergio Perez, som nærmest var usynlig i løbet.
På de efterfølgende pladser kom Lando Norris, Fernando Alonso, Esteban Ocon og den kommende pensionist, Sebastian Vettel, som dermed også kom i pointene foran Lance Stroll i den anden Aston Martin.
Ungarns Grand Prix 2022. Sejr til Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool
Som under Canadas Grand Prix fik Kevin Magnussen desværre igen kørt sin venstre 'end plate' på forvingen i stykker under starten, hvor danskeren ellers igen lavede en af sine stærke starter.
Men efter et par omgange fik Magnussen det sort-orange flag på grund af den dinglende plade på forvingen, og måtte derfor på et tvunget servicebesøg. Derfra opholdt han sig som sidste til tredjesidste mand og sluttede på P16 efter Daniel Ricciardo, der havde en 5-sekunders straf.
Trods den ufrivillige tur i pitten var det svært at få øje på, hvor opdateringen af Magnussens Haas VF-22 slog igennem. Faktisk virkede bilen langsommere end før opdateringen.
Pointene i vores Power Rating er baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Nr. |
Kører |
Point |
Std.afvigelse |
1. |
Max Verstappen |
9,7 |
0,23 |
2. |
Lewis Hamilton |
9,5 |
0,30 |
3. |
George Russell |
9,3 |
0,65 |
4. |
Carlos Sainz |
9,2 |
0,40 |
5. |
Charles Leclerc |
9,1 |
0,46 |
6. |
Lando Norris |
8,7 |
0,72 |
7. |
Fernando Alonso |
8,2 |
0,45 |
8. |
Sebastian Vettel |
7,8 |
0,58 |
9. |
Esteban Ocon |
7,7 |
0,35 |
10. |
Lance Stroll |
7,6 |
0,56 |
11. |
Kevin Magnussen |
7,1 |
0,56 |
12. |
Valtteri Bottas |
7,1 |
0,46 |
13. |
Mick Schumacher |
7,1 |
0,29 |
14. |
Daniel Ricciardo |
7,0 |
0,69 |
15. |
Alex Albon |
6,8 |
0,94 |
16. |
Sergio Perez |
6,6 |
0,58 |
17. |
Pierre Gasly |
6,1 |
0,41 |
18. |
Guanyu Zhou |
6,0 |
0,59 |
19. |
Nicolas Latifi |
5,3 |
1,14 |
20. |
Yuki Tsunoda |
4,5 |
0,46 |