BMF1.dk's Power Rating: Spaniens GP

Endnu en løbsweekend er afviklet og denne gang på den for kørerne velkendte bane Circuit de Catalunya uden for Barcelona i Spanien. Læs BMF1.dk's bedømmelser af kørernes indsats.

Spaniens Grand Prix 2019 . Copyright Renault F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 24/6 2024 klokken 23:06

Spaniens Grand Prix var måske ikke det hidtil mest ophidsende event på Formel 1-kalenderen til dato, men trods alt blev vi vidne til flere gode overhalinger, lidt "dækskrubberi" samt interessant eksekverede strategier undervejs fra flere teams.

Og lad os bare ødelægge spændingen ved at afsløre, at vi igen fik et ret velkendt ansigt på podiet, men ikke desto mindre mindskes gabet fra Max Verstappens til forfølgerne i kampen om årets verdensmesterskab. Og tak for det – især til McLaren, som i skikkelse af Lando Norris viste god form.



Med P2 i kvalifikationen lørdag var det ikke en helt perfekt weekend for Verstappen, som dog kunne lukrere lidt på andres fejltagelser i selve grandprixet. Endvidere overlevede hollænderen at blive presset ud i græsset af Norris under starten, hvilket besynderligt nok ikke udløste en straf til McLaren-køreren. Det var utvivlsomt sket, hvis Kevin Magnussen havde siddet i den papayagule racer.

Verdensmesteren byggede derefter et forspring op på ca. 10 sekunder, men da Norris var kommet sig over at blive passeret i starten fra sin flotte pole position, fik englænderen efterhånden ædt sig ind på den førende Red Bull og sluttede kun 2,2 sekund efter vinderen.



Tak til McLaren for at være med til at skabe spænding i Formel 1.

Årsagen var, at Norris klogt instruerede sit team til at sætte ham på en strategi, der kunne udfordre Verstappen i stedet for blot at tage sig til takke med en podieplacering. Lige efter Verstappens sidste pitstop fulgte pitmuren forslaget og kaldte Norris ind softdækket, hvilket var udslagsgivende for den korte slutafstand imellem de to kørere.

I den anden McLaren var det bare en dag til glemmebogen. Oscar Piastri kørte et temmelig anonymt løb krydret med fejl hist og her men sluttede dog på P7 efter at være kvalificeret på P10.



Sæsonstarten har ikke været nem for Lewis Hamilton, men søndagens P3 viste dels, at Mercedes er ved at få styr på deres bil men også, men også, at eksverdensmesteren stadig slår til, når det kræves. Det så man ikke mindst i hans sene overhaling af teamkammeraten George Russell i løbets slutfase. Det var elegant udført.

Hos begge Ferrarier kæmpede man hele weekenden med bilens mange nye opdateringer, som tydeligvis hverken passede Carlos Sainz og Charles Leclerc. Også her blev der gnubbet dæk og afleveret sure bemærkninger over radioen fra begge kørere, men lige meget hjalp det. Leclerc sluttede hele 22 sekunder efter vinderen og Sainz 31 sekundere efter. Det rakte til P5 og P6 henholdsvis.



Men hvad sker der i den anden Red Bull? Godt nok slæbte Sergio Perez en 3-pladsers gridstraf med fra Montreal, men i betragtning af at mexicaneren kører i feltets hurtigste bil, er hans præstationer under lavmålet. For denne skribent er kontraktforlængelsen med Red Bull ikke blevet mindre uforståelig. Perez sluttede på P8.

Hos Haas F1 sluttede Kevin Magnussens løb mere eller mindre, før det overhovedet begyndte. Årsagen var en tyvstart med obligatorisk, indbygget 5-sekunders straf. Altså en Fejl-40, og man er lidt ved at vænne sig til skiltet "PENALTY MAGNUSSEN: 5 SECONDS". Desværre.



Inden løbet stod det godt nok klart, at den spanske bane ikke lå til Haas og dermed til point, men præstationskløften op til Nico Hülkenberg er (ned)slående. Det gælder både i kvalifikationen, hvor Magnussen sluttede på P16 og tyskeren på P13. Og i løbet, hvor det blev til P17 og P11 henholdsvis. Selv om K-Mag har været hårdt ramt af uheld og katastrofalt dårligt udførte pitstop fra mekanikerne, så skal danskeren nok snart trække nogle kaniner op af styrthjelmen, hvis han skal blive i Formel 1.

Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Lando Norris 9,8 0,16
2. Max Verstappen 9,6 0,31
3. Lewis Hamilton 9,2 0,22
4. George Russell 8,9 0,41
5. Charles Leclerc 8,7 0,44
6. Pierre Gasly 8,5 0,71
7.. Carlos Sainz 8,5 0,65
8. Esteban Ocon 7,8 0,54
9. Guanyu Zhou 7,2 0,42
10. Oscar Piastri 7,1 1,00
11. Nico Hülkenberg 7,1 0,73
12. Valtteri Bottas 6,8 0,40
13. Daniel Ricciardo 6,4 0,68
14. Fernando Alonso 6,1 0,18
15. Kevin Magnussen 5,8 0,38
16. Lance Stroll 5,7 0,33
17. Alex Albon 5,4 0,58
18. Sergio Perez 5,1 0,65
19. Yuki Tsunoda 4,6 0,77
20. Logan Sargeant 3,1 0,35


Giv din mening til kende på vores Facebook-side.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Leclerc og Sainz langer ud efter hinanden Sargeant til IndyCar »