Spanien dagen derpå: Nedtur for Norris

Spaniens Formel 1-grandprix blev et underholdende et af slagsen med masser af tætte kampe, overhalinger og så alligevel en velkendt vinder. Men måske ændrer det sig snart, hvis Lando Norris finder sit dræberinstinkt frem.

McLaren pre-season 2024 test . Copyright McLaren

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 24/6 2024 klokken 10:06

”Vi burde have vundet det løb.”

Så klar var meldingen fra Lando Norris og McLaren efter Spaniens Formel 1-grandprix og en flot men alligevel skuffende andenplads.

Der var næppe den store tvivl om, at Lando Norris i sin McLaren var favorit til at vinde gårsdagens Formel 1-løb, da Norris havde taget poleposition og havde den hurtigste bil, så hvad gik galt?

Mållangsiden på Circuit de Catalunya i Spanien.Mållangsiden på Circuit de Catalunya i Spanien.
Copyright Kick Sauber F1 Team


Kort sagt: Max Verstappen og George Russell.

George Russell formåede at overhale både Norris og Verstappen i første sving, men føringen holdt kun en omgang, hvorefter Verstappen straks kom forbi igen.

Værre så det ud for Norris, som endte med at køre bag Russell i flere omgange og tabe masser af tid til Verstappen – hvilket også endte med at koste ham sejren.

Selve Formel 1-løbet blev en underholdende affære, og heldigvis for spændingen er vi nu langt fra starten af sæsonen, hvor Verstappen vandt med ca. 20 sekunders forspring – denne gang var det kun 2,5 sekunder, hvilket giver håb for mere spænding og andre vindere i de næste løb.

Lando Norris tror dog stadig på, at han har mulighed for at hente de 69 point, som Verstappen fører med i den samlede stilling om verdensmesterskabet – Verstappen skal bare holde op med at vinde, som Norris udtalte efter løbet.

Lando Norris med sejrpokalen. Miamis GP 2024Lando Norris med sejrpokalen. Miamis GP 2024
Copyright McLaren Racing Media


McLaren virker i øjeblikket til at have feltets hurtigste bil, især når Norris sidder bag rattet, men for at vinde mangler Norris måske stadig lige det dræberinstinkt, som Verstappen har og altid har haft.

Mercedes ser også ud til at have fundet farten, i hvert fald hvis man sammenligner med starten af sæsonen, hvor begge biler lå i den tunge ende af midterfeltet.

Lewis Hamilton kunne fejre sin første rigtige tur på podiet med en 3. plads med Russell på en godkendt 4. plads på trods af et fejlsats på de hårde dæk i sidste stint.

I øvrigt går der fortsat rygter om, at Verstappen kunne finde på at skifte til Mercedes, hvis bilen bliver bedre. Mercedes er åbenbart villige til at vente på, at Verstappen træffer en beslutning.

Lewis Hamilton i garagen.Lewis Hamilton i garagen.
Copyright Mercedes AMG - Sam Bloxham


Ferrari var ellers kommet til Spanien med store opdateringer og store forventninger, men desværre ser det italienske team ud til at være blevet overhalet af Mercedes, og efter løbet virkede både Leclerc og Sainz mindre fornøjede med farten i deres Ferrarier - og hinanden efter et par nærkontakter under løbet.

Overraskende godt gik turen til Spanien for Alpine, som fik begge biler i pointene – og ingen ved rigtigt hvorfor, for der var ikke de store ændringer op til Spaniens F1-grandprix. Måske er det Flavio Briatore-effekten, der allerede gør sig gældende hos Alpine…

Til gengæld virker Aston Martin som et team der er på vej ned:

Både Fernando Alonso og Lance Stroll sluttede uden for pointene, og lige pludseligt er der langt op til podiet, som Alonso næsten havde abonnement på i starten af sidste sæson. Lawrence Stroll kan næppe være tilfreds.

Lance Stroll i Aston Martin.Lance Stroll i Aston Martin.
Copyright Aston Martin Aramco F1 Team


Det samme gør sig gældende for RB: Forventningerne til de nye opdateringer var store, men både Tsunoda og Ricciardo endte i den tunge ende af feltet på trods af positiv feedback fra begge kørere.

Haas befinder sig igen uden for pointene, selv om Hülkenberg var tæt på takket være en 11. plads – vel at mærke foran Alonso. Magnussen begik en fejl under starten og blev straffet, hvilket desværre ikke styrker hans forhandlingsposition, når og hvis der skal forhandles nye kontrakter til næste sæson.

Tilbage som rosinen i pølseenden finder vi Williams, hvor vi måske snart kan begynde at snakke om en reel krise:

Saudi Arabiens Grand Prix 2023. Williams teamchef, James WolvesSaudi Arabiens Grand Prix 2023. Williams teamchef, James Wolves
Copyright Williams F1


Williams befinder sig nu igen så langt tilbage, at man ikke skal regne med, at en kører som Carlos Sainz orker at køre for dem – de seneste rygter angående Sainz går på, at Alpine og Audi/Sauber er hans foretrukne kommende arbejdsgivere, ikke Williams.

Derudover er sponsoren Dorilton Capital ved at blive urolig, for ikke blot mangler der retningsvisende resultater i denne sæson, men der er heller ikke meget, der tyder på, at fremtidsudsigterne er meget lysere.

Eneste halmstrå, som Williams måske har, er en kommende ansættelse af teknikguruen Adrian Newey, som ikke skulle have afvist Williams – endnu.

Næste løb køres allerede på søndag i Østrig, hvor der venter os en sprint-weekend.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spaniens GP: Løbsresumé Hill opfordrer Horner til at opgive Perez »