Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 9/10 2023 klokken 08:10
Vi ser det gang på gang, at Safety Car bliver sendt på banen, bare der falder lidt tung regn. Men varme, som er mindst lige så farlig for kørerne, har ingen konsekvenser.
Efter løbet måtte de to Williams-kørere, Logan Sargeant og Alex Albon, en tur forbi løbshospitalet på grund af voldsom dehydrering - hvilket sendte Sargeant ud af løbet.
At det kun var Sargeant, der valgte at udgå, kunne vi efterfølgende høre i interviews, ikke burde have været tilfældet.
Der var flere, der fortalte, at de kørte i en tåge af udmattelse, og at de mod slutningen havde, endog, meget svært ved at holde koncentrationen.
Det var også tydeligt at se, at det var meget hårdt at køre, da rigtig mange, hen mod slutningen, havde svært ved at holde bilen indenfor baneafgrænsningerne.
At det hele blev krydret af ekstra mange pitstop, gjorde ikke sagen bedre.
Var det så forsvarligt for dem at køre?
Holdningen her på BMF1.dk er, at det overordnet ikke var ansvarligt at afvikle løbet i sin hele længde under disse ekstreme forhold.
Hvis man havde afkortet løbet med 25-30 %, ville det være mere sikkert, men det betyder så bare, at løbet ikke ville få den længde, som reglerne foreskriver.
Det rigtige problem er, at penge betyder mere end helbred, når Formel 1 vælger at indgå en aftale med det rige Qatar - hvor man ikke burde afvikle udendørs sport, hvor det kræver så meget af idrætsudøveren.
Penge må aldrig blive vigtigere end helbred.