Østrigs Grand Prix blev en blandet pose bolsjer, hvor der var en hel del action og flotte dueller.
Når posen med bolsjerne bliver nævnt, skyldes det at man var vidne til endnu et løb, som blev afgjort flere timer (helt nøjagtigt 4 timer og 51 min.) efter dets afvikling. Denne søndag på grund af utallige overskridelser af de såkaldte “track limits”, de hvide streger i Sving 9 og 10 på Red Bull Ring.
I første omgang gik det hårdt ud over Sergio Perez, Red Bull, der satte en fin tid i kvalifikationen men senere blev sendt ned på P15 som straf for overskridelse af “track limits”. Og sådan fortsatte det i søndagens hovedløb, hvor FIA efter løbets afslutning noterede 1200 overskridelser.
Læs mere om
konsekvenserne for løbets endelige slutresultat her…
Lewis Hamilton foran Lando Norris. Østrigs GP 2023
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Tilbage til selve løbet, som Max Verstappen igen sad så eftertrykkeligt på, at han, som en af ganske få, kunne køre i pit og skifte til softdækket, sætte hurtigste opgangstid og alligevel vinde løbet 5 sekunder foran nummer to, Charles Leclerc i Ferrari.
Charles Leclerc kørte et godt og fejlfrit løb, men Ferrarien kunne blot ikke stille noget op imod Red Bulls Power Train.
Det samme kan siges om Mercedes, som i den grad blev sat til vægs i alpelandet. Det var en jammer at høre på Lewis Hamiltons beklagelser over sin bil, som eksverdensmesteren konstant meddelte pitvæggen ikke var til at styre hvilket, ifølge ham selv, betød at han var tvunget til at overskride “track limits”.
Max Verstappen og hollandske fans. Østrigs Gp 2023
Copyright Red Bull Contentpool
Efter flere beklagelser kom Mercedes’ CEO på radioen og bad sin kører om at fokusere på sit arbejde: "The car is bad. We know. Please drive it!". Sjovt nok hørte man ingenting fra George Russell, som i den anden Mercedes sluttede på P7 foran briten. Det var virkelig ikke Stuttgart-teamets dag.
McLarens Lando Norris sluttede løbet i den pudsige situation at være eneste kører uden tidsstraf på grund af “track limits”. Briten kørte et smukt løb, og hvis teamet får skruet de rigtige steder på bilen, kan den 23-årige kører få en interessant sidste sæsonhalvdel.
Det var heller ikke Haas F1s dag i alpelandet, hvor Nico Hülkenberg, igen efter flot kørsel, udgik med motorfejl på 59. omgang. Kevin Magnussen måtte starte fra pitlane sammen med Nyck de Vries i AlphaTauri, og de to havde igen fornøjelsen af af at lære hinanden at kende med flere nærkampe, hvor hollænderen den ene gang sendte Haas-køreren i gruset, hvilket beskadigede gulvet i bilen og gav en straf til De Vries.
Danskeren var leveringsdygtig i flere gode overhalinger og forsvar men sluttede alligevel på løbets næstsidsteplads, og bedre bliver det nok ikke før teamet får styr på Haas-racerens umættelige dækslid.
Max Verstappen foran Charles Leclerc. Østrigs GP 2023
Copyright Red Bull Contentpool
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation og sprint men med hovedvægten på selve løbet. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Giv os din egen rating
på vores Facebook-side.
Nr. |
Kører |
Rating |
Std.afvigelse |
1. |
Max Verstappen |
10,0 |
0,08 |
2. |
Lando Norris |
9,4 |
0,41 |
3. |
Charles Leclerc |
9,3 |
0,63 |
4. |
Alex Albon |
9,0 |
0,44 |
5. |
Carlos Sainz |
8,9 |
0,50 |
6. |
Sergio Perez |
8,1 |
0,82 |
7. |
Fernando Alonso |
8,0 |
0,10 |
8. |
Pierre Gasly |
7,9 |
0,45 |
9. |
Nico Hülkenberg |
7,7 |
0,69 |
10. |
Lewis Hamilton |
7,6 |
0,45 |
11. |
George Russell |
7,6 |
0,37 |
12. |
Lance Stroll |
7,4 |
0,60 |
13. |
Logan Sargeant |
7,4 |
0,39 |
14. |
Guanyu Zhou |
7,4 |
0,63 |
15. |
Esteban Ocon |
7,3 |
0,37 |
16. |
Oscar Piastri |
6,6 |
0,45 |
17. |
Nyck de Vries |
6,6 |
1,03 |
18. |
Valtteri Bottas |
6,1 |
0,78 |
19. |
Yuki Tsunoda |
5,8 |
0,74 |
20. |
Kevin Magnussen |
5,7 |
0,66 |