Formel 1 er tilbage til en af banens mest elskede baner. Spa-Francorchamps er noget af en moppedreng at køre rundt på, og de mange sving, høje hastigheder og ikke mindst store højdeforskelle giver Pirelli-dækkene noget at se til.
Alligevel har Pirelli ikke valgt at gå hårdt til værks i denne weekend.
Pirelli har valgt at tage de hårde C2-dæk med, medium C3 og de bløde C4-dæk, hvilket er de samme tre typer, som Pirelli stillede til rådighed i 2022.
Paraplyerne er dog blevet luftet heftigt i området, de her dage, og der er ikke fremskridt på vej fra vejrguderne Det kan dog være en fordel for nogle af de mindre teams som Haas, der har haft svært ved at holde temperatur og sliddet på dækkene nede.
De var ellers lagt op til lidt andre forhold for dækkene i år, da løbet er rykket fra at være det første efter sommerpausen til det sidste inden sommerpausen.
Der er rigeligt med traction, når man kører på banen men grebet er på et mellem-niveau. Dog bliver dækkene stressede af de høje belastninger, som banen byder dem, ikke mindst pga. kraftfulde opbremsninger, som dækkene udsættes for.
I 2022 benyttede de fleste sig af en to-stop-strategi, og faktisk blev alle dækkene taget i brug. I denne weekend er der dog sprintformat, hvilket betyder, at holdene kun har en enkel træning inden kvalifikationen.
Derfor forventes det også, at sprintløbet også fungere som en form for test af dækkets holdbarhed til om søndagen.
Dæktrykket for skal minimum være 25,0 psi med en maks. Camber limit på -2,75°. Bagtil skal dæktrykket være minimum 23,0 psi og camber vinklen -1,50°.
Du kan se oversigten over banens information her, samt en illustration hvordan energifordelingen i dækket ser ud.
Pirellis oversigt over banekarakteristik til Belgiens GP.
Copyright Pirelli Media