Audi løfter sløret for 2026-modellen

For første gang afslører Audi flere detaljer om fabrikkens udfordrer til Formel 1-verdensmesterskabet i 2026.

Audi F1 Showcar . Copyright Audi AG

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 28/6 2024 klokken 11:06

Fra 2026 vil den tyske motor- og bilfabrikant Audi gå full-time ind Formel 1-sporten, og teamet løfter nu lidt mere af sløret for den kommende deltagelse i motorsportens kongeklasse.

Audi vil erstatte det nuværende Sauber F1 Team på gridden i 2026.

Den tyske fabrik oplyser, at man allerede har tilbagelagt hele løbsdistancer i prøvebænk med deres nye F1-motorenhed (PU).

Hidtil har Audi været relativt tilbageholdende med at afsløre, hvor langt man er nået i forberedelserne i hovedkvarteret i Neuburg an der Donau, Tyskland, men her fredag morgen kom der så flere detaljer.

Audis 2026 Formel 1 showcarAudis 2026 Formel 1 showcar
Copyright Audi AG


I et interview med Audi Formula Racings CEO Adam Baker og teknisk chef Stefan Dreyer gjorde begge det klart, at arbejdet fulgte tidsplanen.

"Efter kun to år kører vores motorenhed (Power Unit eller PU, red.) på testbænken, som består af en forbrændingsmotor, en elmotor, et batteri og kontrolelektronik," lyder det fra Baker.

Audis 2026 Formel 1 showcarAudis 2026 Formel 1 showcar
Copyright Audi AG


"At det er lykkedes at samle de forskellige komponenter til en enkelt enhed er resultatet af hårdt arbejde og godt teamwork."

Testarbejdet har undervejs været tilpasset de kommende udfordringer på F1-kalenderens virkelige baner.

"Audi Power Unit har allerede tilbagelagt simulerede løbsdistancer på testbænken. Vi fik en masse testtid med de enkelte komponenter i 2023 og var i stand til parallelt at indarbejde de opnåede erfaringer i de næste konstruktionsfaser. Vigtige milepæle og mål er nået, og det giver hele teamet en god fornemmelse."

Audis testbane med det nye F1-udviklingscenter (rød bygning)Audis testbane med det nye F1-udviklingscenter (rød bygning)
Copyright Audi AG


I interviewet fremgår det endvidere, at den tyske producent havde valgt nogle af de mere udfordrende steder til sine tests, herunder den nye bybane i Las Vegas.

"Vi kører kraftenheden på testbænken med forskellige layouts fra den nuværende F1-kalender, afhængigt af formålet med testen," siger Stefan Dreyer.

"For eksempel er Las Vegas interessant for vores udviklingsteam med hensyn til den overordnede energistyring. Flere skiftevis hurtige og langsomme sving og næsten to kilometers kørsel med fuld gas på Las Vegas Strip giver det perfekte udviklingsmiljø til at finjustere forbrændingsmotoren og ERS-komponenterne (Energy Recovery System, red.)."

Audis 2026 Formel 1 showcarAudis 2026 Formel 1 showcar
Copyright Audi AG


Nu, hvor motorenheden har kørt løbsdistancer, kunne udviklingsteamet derfor gå i gang med at tilføje yderligere elementer til pakken.

"Efter de vellykkede løbsdistancer med kraftenheden vil vi snart gøre det samme med hele drivlinjen, hvilket betyder kombinationen af kraftenhed og transmission," forklarede Dreyer.

"Samtidig giver vi den fuld gas med performanceudviklingen for at nå de mål, vi har sat os."

Ud over arbejdet med motoren har Audi foretaget en enorm investering i at bringe sine faciliteter i Neuburg op til F1-standard.

"Vi har gennemført en meget ambitiøs modernisering og udvidelse af vores testfaciliteter, siger Dreyer.

Audis 2026 Formel 1 showcarAudis 2026 Formel 1 showcar
Copyright Audi AG


"I dag har vi 22 topmoderne testbænke på stedet. Vores nye udviklingsværktøjer er 'state-of-the-art' og har gjort det muligt for os at opnå en stejl læringskurve."

Hos Audi er man ambitiøse og har siden offentliggørelsen af Formel 1-planerne ikke spildt tiden. Således har fabrikken været på en rekrutteringsrunde hos flere af de etablerede F1-team på gridden, hvor man har hentet erfarne teknikere og ingeniører.

Det samme gælder i forbindelse med teamets kørere, hvor fabrikken allerede har indgået kontrakt med den nuværende Haas F1-kører Nico Hülkenberg.

Det er endnu uvist, hvem der skal sidde i den anden Audi, men flere iagttagere peger på den nuværende Ferrari-kører Carlos Sainz, som står uden kontrakt i 2025.

Men alt kan ske i Formel 1.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Gasly forlænger med Alpine B&O hyrer Charles Leclerc »