Sebastian Vettel sluttede på en flot andenplads i Ungarns Grand Prix, men som dansker ved man, at det kun var en begrænset tid, at Jeppe på Bjerget befandt sig i baronens seng.
Som vi allerede
skrev her i går, valgte FIA at diskvalificere Vettel med henvisning til regulativets artikel 6.6.2, hvori det hedder, at der kørerne “skal sikre sig, at der er 1,0 l brændstof tilbage på et hvilket som helst tidspunkt under konkurrencen”.
Teknisk delegat fra FIA, Joe Bauer, udtalte i går, i begrundelsen for diskvalifikationen, at det “kun var muligt at udtage 0,3 liter” fra bilens tank, men dette bestrides nu af Aston Martins teamchef Otmar Szafnauer.
Det bekræfter Formula One på organisationens Twitter-konto, hvilket nu også er officielt bekræftet at Szafnauer, som begrunder appellen.
”Ifølge alle vores beregninger skulle der stadig være 1,44 liter brændstof tilbage i bilen, efter at prøven på 300 milliliter blev taget. Og vi skal bare vise FIA, at det var derinde, og 300 milliliter er nok til deres brændstofprøve,” udtalte Szafnauer til Autosport.
Aston Martin
Copyright Aston Martin
“Det vil være grundlaget for appellen. Så bilen vil blive beslaglagt., og så vi går bare ind og finder brændstoffet og måler det. Vi finder ud af det,” lød det ifølge
Autosport fra teamchefen.
De har været gisnet, om der kunne være en fejl i pumpen, som skal hæve brændstofprøven op af tanken, men det er stadig usikkert, om det er årsagen til problemet.
”Det ser det ud til det, men jeg ved det ikke helt, for vi har ikke adskilt den (pumpen, red.) endnu. Men af en eller anden grund kunne pumpen ikke få brændstoffet ud af bilen.”
Undervejs i løbet kan teamene ret nøjagtigt måle sig frem til hvor meget brændstof der er i bilen, fordi man ved, hvor meget der er påfyldt inden start, og fordi FIAs specielle brændstofgennemstrømningsmåler giver en nøjagtig og officiel registrering af, hvad der bliver brugt under løbet.
"Vi måler det brændstof, der går ind, og den brændstofgennemstrømningsmåler, vi har i bilen, og som er pålagt af FIA, måler, hvor meget brændstof der bruges,” forklarede Szafnauer.
Ungarns Grand Prix 2021. Andenplads til Sebastian Vettel. P3 til Lewis Hamilton
Copyright Aston Martin
”Så forskellen mellem hvad der gik ind, og hvad der blev brugt, viser, hvad der er tilbage. Og på den måde ved vi, at der er 1,74 liter tilbage.”
”Vi har det, og FIA arbejder med brændstofgennemstrømningsmåleren, så de har alle disse data. Vi giver dem data om, hvor meget brændstof vi putter i, og de har mulighed til at kontrollere det når som helst. Så alle disse data er tilgængelige.”
Szafnauer har selv et bud på, hvorfor problemet med at finde den krævede brændstofmængde er opstået.
”Det er en gammel regel, som går tilbage til dagene før vi havde al denne måling og alle andre typer målinger.”