Østrigs GP: Løbsrésume. Hamilton tager sejren på sidste omgang

Årets østrigske grand prix er netop kørt og det blev et meget højdramatisk et af slagsen. Specielt sidste omgang, vil måske gå over i historien.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 3/7 2016 klokken 16:07

Der var for alvor lagt op til ballade allerede inden det østrigske grand prix gik i gang. For det første havde Nico Rosberg vist rigtig god fart i løbet af weekenden, men han var som bekendt blevet rykket ned som nummer seks grundet et gearkasse skift. Det betød at Lewis Hamilton skulle starte på pole foran Nico Hülkenberg og Jenson Button.

Af de to regnede mange nok med at det var Force India-køreren som skulle snyde verdensmesteren i starten, men sådan gik det dog ikke. Hamilton tog starten, men Jenson Button fulgte godt med. Der gik dog ikke længe før Kimi Räikkönen var gået forbi de to og havde indledt jagten på Hamilton. Der gik heller ikke længe før Nico Rosberg var kommet op på en femteplads, hvilket skulle vise sig at få stor betydning.

Kimi Räikkönen
Copyright Ferrari Media


Der gik dog ikke længe før vi så de første pit stop, Nico Rosberg var den første af favoritterne til at gå i pit, hvilket han gjorde allerede efter 11 omgange. Der gik dog 11 omgange yderligere før løbets førende Lewis Hamilton kom i pit, hvilket faktisk betød at Nico Rosberg gik forbi ham. På dette tidspunkt var der nemlig meldinger om regn ude på banen, så Mercedes valgte at beholde verdensmesteren på banen alt for længe, så han tabte for meget tid.

Kimi Räikkönen kom i pit få omgange efter Hamilton, men også finnen havde trukket den for længe, så han faldt ned bag ved de to Red Bull-racere. Finnen trak den dog ikke så længe som hans holdkammerat Sebastian Vettel, fordi tyskeren blev alt for lang tid ude på dækkene. Det betød at han punkterede på langsiden, hvilket betød han måtte udgå af løbet.

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media


Vettels ulykke betød også at der kom en safety var på banen, hvilket gjorde at feltet blev samlet. På dette tidspunkt lå Nico Rosberg nummer et foran Lewis Hamilton, Max Verstappen og Daniel Ricciardo. Safety caren var på banen i fem omgange, inden den kom ind igen og derefter trak Rosberg fra igen.

Derefter faldt løbet lidt til ro, fordi man var i sådan en vente periode, hvor man ikke vidste om de førende skulle have et ekstra pit stop. Det skulle de to Mercedes-racere dog og her valgte man at sende Hamilton ud på soft dækket, mens Rosberg kom på et blødere dæk. Det var ikke noget briten var glad for, så han startede den vilde jagt på hans holdkammerat.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG


Den jagt sluttede så på sidste omgang, hvor han gik forbi Rosberg efter at de to havde haft et sammenstød i sving to. Sammenstødet kostede Rosberg en frontvinge, så han røg fra første til fjerdepladsen i løbet af sidste omgang. Tyskeren blev nemlig overhalet af Max Verstappen og Kimi Räikkönen, som kun havde været i pit en enkelt gang.

Længere nede i feltet var der også nogle flotte overraskelser. Jenson Button havde nemlig fået sin McLaren op på en flot sjetteplads, hvilket er rigtig flot, selvom han startede som nummer tre. Der var dog et endnu flottere resultat længere nede i feltet, fordi Pascal Wehrlein hentede en rigtig flot tiendeplads i sin Manor-racer. Det lille britiske team har ikke hentet point siden Jules Bianchi hentede point i Monaco tilbage i 2014.

Pascal Wehrlein
Copyright Manor Racing


Hvor om alting er, så vil dette løb nok blive husket for episoden på sidste omgang. Så det bliver spændende at følge med, når feltet er tilbage allerede i næste weekend, hvor årets britiske grand prix skal køres.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T27:38.107 2 25
2. 8. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T27:43.826 2 18
3. 4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1T27:44.131 2 15
4. 6. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1T28:04.817 2 12
5. 5. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1T28:09.088 2 10
6. 3. Jenson Button McLaren
P
1T28:15.813 2 8
7. 13. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1T28:22.775 2 6
9. 7. Valtteri Bottas Williams
P
70 omg. 2 2
11. 11. Esteban Guiterrez Haas F1 Team
P
70 omg. 2 0
18. 14. Fernando Alonso McLaren
P
64 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 10. Felipe Massa Williams
P
63 omg. 2 0
21. 9. Sebastian Vettel Ferrari
P
26 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Østrigs GP: Løbet live. Hamilton vinder dramatisk Vanvids afslutning sikre Buemi titlen »