Spaniens GP: Kvalifikationen

Der var lagt op til endnu en spændende kvalifikation, men en kvalifikation hvor Mercedes nu blev nævnt, som mulig kandidat til Pole. Sådan skulle det dog ikke blive, da det igen endte med at slaget stor mellem Leclerc og Verstappen.

Ferrari F1-75 . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 21/5 2022 klokken 18:05

Da kvalifikationen startede, virkede det hele som om, at banen var blevet noget mere glat, da det var tydeligt at flere af kørerne havde svært ved at ramme flere sving optimalt.

Men som tiden skred frem, kom grebet tilbage i banen og tiderne faldt markant.

For Aston Martin, blev Q1 endestationen for dem, hvilket var en kæmpe skuffelse for dem. Sebastian Vettel meldte tilbage til pitten, at de måtte tage fusen på ham, hvilket de undskyldende måtte afvise, da han fik besked om at hans tid, som han givetvis måtte have følt var god, kun sikrede ham P16.

Stroll i den anden Aston Martin formåede kun at kvalificere sig som nummer 18.

Lige så slemt måtte det have været for hjemmebane helten Fernando Alonso i Alpine, der kom for sent ud på banen, hvor der var en del trafik, hvilket betød at han ikke nåede at sætte en sidste hurtig tid, hvilket igen betød, at han måtte tage til takke med P17.

Williams, der i Albons hænder, havde set rimeligt gode ud, endte i bunden på P19 og P20, med Latifi som agterlanterne.

Da q2 blev skudt i gang, var det tydeligt at HAAS, relativt hurtigt ville sikre sig et godt udgangspunkt.

En strategi der viste sig at holde, ad begge kørere formåede at få den eneste bil uden opdateringer, med videre til Q3.

Knap så godt gik det for Alfa Romeos kinesiske kører "Joe" Zhou Guanyu, der sluttede som den langsomste i Q2.

Ude efter Q to, var ikke overraskende de to AlphaTauri kørere og Ocon i den anden Alpine, men overraskende, var det Lando Norris i McLaren, der trak nitten, som den sidste der ikke formåede at komme med til Q3.

Q3 blev meget spændende, men sluttede ærgerligt for Verstappen, der fik tekniske problemer, da han var på vej mod pole.

Det betød at Charles Leclerc i Ferrari, kunne sikre sig endnu en pole, foran Max Verstappen i Red Bull.

Sainz i den anden Ferrari, kom ind på P3, mens George Russell markerede at Mercedes er ved at være tilbage, med P4, lige foran Sergio Perez i den anden Red Bull.

Kevin Magnussen slog igen Mick Schumacher, da han sikrede sig P8 mod Schumachers P10.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
S
1:18.750 12
2. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:19.073 16
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:19.166 16
4. George Russell Mercedes AMG
S
1:19.393 14
5. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:19.420 17
6. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:19.512 15
8. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:19.682 18
9. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:20.297 15
10. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:20.368 18
Udelukket efter perioden
11. Lando Norris McLaren
S
1:20.471 12
12. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:20.638 9
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:20.639 15
14. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:20.861 15
16. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:20.954 6
17. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:21.043 5
18. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:21.418 6
19. Alexander Albon Williams
S
1:21.645 6
20. Nicholas Latifi Williams
S
1:21.915 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spaniens GP: 3. frie træning Verstappens problem var DRS »