Spaniens GP: 3. frie træning

Mercedes kom til Spanien med seriøse opdateringer, der skulle vise om deres specielle design, kunne bringe dem hæder, eller om de stod over for at skulle skrotte hele konceptet. Noget tyede på, at de er på vej i den rigtige retning.

Bahrains Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 21/5 2022 klokken 18:05

Det er meget traditionelt, at Spaniens Formel 1 Grand Prix, der normalt har været det første i Europa, var løbet hvor vi ville se opgraderinger fra alle hold.

I år, hvor alt er nyt, har det ikke været meget anderledes, dog har HAAS med Kevin Magnussen, valgt ikke at komme med en eneste opdatering, til dette løb.

Mercedes er det hold, der har haft mest på spil, da det har forlydt, at Mercedes kunne ende med at droppe hele deres "Zero Pod Design", hvis ikke raceren kom frem i den forreste del af feltet.

I Miami klarede Mercedes sig godt, om fredagen, men røg bagud da det virkelig begyndte at gælde.

I Spanien så det dog anderledes positivt ud for holdet, der sluttede 3. træning med 3. og 4. hurtigste tid, igen med George Russell som den hurtigste af de to.

De to forreste placeringer blev dog igen taget af Ferraris, Charles Leclerc og Red Bull's Max Verstappen, der nærmest satte identiske tider, med blot 0,072 sekund mellem dem.

Lando Norris i McLaren, var første mand, efter de tre tophold, med Kevin Magnussen i HAAS lige i hælene, hvilket lover godt for både kvalifikation og løb, for danskerren.

Mick Schumacher i den anden HAAS, sluttede langt nede i feltet, efter der gik ild i hans højre bagbremse, hvilket forsagede en del skader på bilen.

Endnu værre var det for Pierre Gasly i AlphaTauri, der slet ikke fik sat en tid, efter han havde problemer med Red Bull motoren.

Ser man på tiderne ned gennem feltet, var de igen tætte. Dog må Aston Martin igen se skuffet til, da de med deres voldsomt reviderede bil, ikke formåede at komme i top ti, med Vettel som bedste mand på P12.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:19.772 + 0.000 23
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:19.844 + 0.072 12
3. George Russell Mercedes AMG
P
1:19.920 + 0.148 16
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:20.002 + 0.230 18
5. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:20.129 + 0.357 23
6. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:20.260 + 0.488 19
7. Lando Norris McLaren
P
1:20.403 + 0.631 18
8. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:20.646 + 0.874 21
10. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:20.882 + 1.110 18
11. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:20.910 + 1.138 17
12. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:20.944 + 1.172 24
13. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:20.981 + 1.209 17
15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:21.449 + 1.677 22
16. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:21.520 + 1.748 23
17. Alexander Albon Williams
P
1:21.572 + 1.800 18
18. Nicholas Latifi Williams
P
1:22.419 + 2.647 18
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:25.467 + 5.695 4
20. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
0:00.000 - 1
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spaniens GP: 2. Frie træning Spaniens GP: Kvalifikationen »