Monacos GP: 2. frie træning - Vettel hurtigst

Der var overskyet i Monaco og drama lige fra start, som den 2. frie træning blev kørt til eftermiddag. Sving 10 var som sædvanlig i fokus, men også Toro Rosso markerede sig ved træningen.

Billeder fra Bahrain 2017 - Ferraris billeder . Copyright Ferrari Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/5 2017 klokken 15:05

Hülkenberg og Ericsson var de første to på banen i dagens 2. træning.

7 minutter inde var halvdelen af feltet var ude på banen, da Vandoorne sætter hurtigste tid, og Ocon let ramte barrieren, dog med mulighed for at fortsætte.

Kort efter blev Palmer bedt stoppe på banen i sving 8, men hvorfor vides endnu ikke. Teamet må have set noget i telemetrien, der gav anledning til det bratte stop.

Sving 10 var som sædvanlig hele træningen igennem kodeordet for kørerne - Her blev der satset for at hente tid, og det resulterede i, at der gennemsnitligt hver andet minut var en kører, der kom dårligt ind og missede svinget - Det var alt fra Hamilton til Verstappen og Wehrlein.


Med en time igen havde Ricciardo sat sig på hurtigste tid, med Kvyat kort efter. Da Kvyat gik til pitten så han også glad og motiveret ud, så måske bliver det hans weekend?

Räikkönen lå med timen tilbage nede som 12'er, lige foran Kevin Magnussen. Teamkammerat Vettel var oppe som 4'er.


Hamilton placerede sig midt i feltet som 10'er, på trods af han var hurtigst i 1. træning.

De to dæktyper, der blev kørt gennem træningen var hovedsageligt ultrasofts og supersofts. På trods af skydækket sagde temperaturen 23 grader i luften, 45 på banen.

En halv time inde i træningen satser Grosjean stort og tager en tur ud i sving 5 og senere på samme omgang sving 16.

Med 3 kvarter igen bevægede de to Ferrarikørere sig op i toppen - Vettel 1 og Räikkönen 3 - begge kørere som resten af feltet på ultrasoft.

Kevin var her skarpere end teamkammerat Grosjean, der lå hhv. 9'er og 12'er.


Sidste års hurtigste og langsomste tider i 2. frie træning var hhv. 1.14.6 og 1.18.8. Til sammenligning var de med 40 minutter igen 1.12.7 og 1.16.0 i år.

Tiderne var også en forbedring bare fra 1. frie træning med et helt sekund.

Med lidt over en halv time igen, var der gult flag!
HasStrollCharshed, kom i brug, da den unge canadier satsede lige rigeligt nok på vej ind forbi Casino.

Det gule flag blev rødt, da man ikke kunne fjerne den så let.

Inden der blev grønt igen holdt begge Toro Rosso samt en enkelt Renault klar til at komme på banen, så snart det grønne lys tændtes.

Button, der er tilbagevendt fra simulatorarbejdet for denne weekend, lå ned 23 minutter igen som 12'er, lige bag sin yngre teamkammerat Vandoorne.

Bagerst i feltet var Sauber og Renault sikkert placeret med tider markant langsommere end de øvrige.

Med blot 13 minutter igen splittede Magnussen de to Mercedes biler ad på sin 9. plads - Hamilton foran og Bottas bagved.

Kun de første 5 lå indenfor sekundet - Heriblandt begge Toro Rosso biler, der virkelig så stærke ud hele træningen igennem.

Slutningen af træningen bar igen præg af oversatsning i sving 10 (Swimming Pool) - I alt 19 gange blev der kørt lige over chikanen i stedet for korrekt gennem svinget.

Alt i alt godkendt træning for Kevin, der holder sin 9. plads, mens Grosjean må se til fra 14. pladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
US
1:12.720 + 0.000 38
2. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
US
1:13.207 + 0.487 35
3. Kimi Räikkönen Ferrari
US
1:13.283 + 0.563 46
6. Max Verstappen Red Bull Racing
US
1:13.486 + 0.766 36
8. Lewis Hamilton Mercedes AMG
US
1:13.873 + 1.153 31
9. Kevin Magnussen Haas F1 Team
US
1:13.890 + 1.170 46
10. Valtteri Bottas Mercedes AMG
US
1:13.902 + 1.182 39
11. Stoffel Vandoorne McLaren
US
1:13.946 + 1.226 42
12. Jenson Button McLaren
US
1:13.981 + 1.261 37
13. Felipe Massa Williams
US
1:14.003 + 1.283 46
14. Romain Grosjean Haas F1 Team
US
1:14.022 + 1.302 44
16. Lance Stroll Williams
US
1:14.474 + 1.754 27
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: Hamilton hurtigst i 1. frie træning Ocon kan nå hvorhen han vil »