Monacos GP: 1. frie træning

Hjemmebane helten Charles Leclerc, var hurtigst i første træning, men afstanden til Perez på P2 og Sainz på P3, var ekstrem lille. Verstappen på P4 var lidt længere efter. Mercedes var langt efter.

Charles Leclerc i Monaco 2021 . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/5 2022 klokken 15:05

Formel 1 feltet er kommet til Monaco, hvor der igen skal afvikles et løb, på den snævre bybane.

Her betyder startplaceringen alt og derfor er det også meget vigtigt, at få så mange kilometer under bilen, som muligt.

Hjemmebane helten, Charles Leclerc i Ferrari, er der enormt fokus på, hvilket han fra start viste at han havde selvtilliden og værktøjet til at leve op til.

Mens det var ventet, at Ferrari og Red Bull ville være helt fremme, var spørgsmålet om Mercedes noget større.

Fra start i træningen, var Mercedes med fremme, men som træningen skred frem, faldt de længer og længere tilbage i feltet, mens McLaren modsat, så ud til at have en bil, og to kørere, der kunne være med.

Mick Schumacher i HAAS, udløste rødt flag, da han med teknikske problemer, fik parkeret raceren, midt i indkørslen til pitten, hvordan han end bar sig af med det.

Kevin Magnussen i den anden HAAS, var med langt fremme i starten, men formåede ikke at holde fast i den placering helt til slut.

Modsat gik det kun bedre og bedre for Perez i Red Bull, der i den første del, var langt fra holdkammeraten Verstappen, men mod slutningen var det ham der udfordrede Leclerc i front.

Daniel Ricciardo, der er under massivt pres hos McLaren, viste at han har det ganske godt på den snævre bybane, hvor han selv har sin lejlighed, da han satte Norris under pres fra start.

Norris modstod dog presset og endte med at være hurtigst af de to, dog kun med en afstand på 0,15 sekund.

Hos Alfa Romeo havde de problemer med Valteri Bottas´bil, hvilket betød at han helt missede 1. træning, hvilket ikke var godt for holdet, da det var tydeligt at Zhou i den anden Alfa Romeo, manglede hjælpen fra den erfarne Bottas og sluttede nede på P17. Langt fra hvor Alfa Romeo burde være.

Lewis Hamilton måtte igen se sig slået af George Russell, da han sluttede nede på P10, mens Russell sluttede på P8.

Hamilton klagede flere gange over, at han hoppede så meget i bilen. I den sidste meddelelse tilføjede han, "Feels like I am loosing my mind!".

Noget kunne tyde på, at Mercedes har en noget hårdere bil end de øvrige, da vi ikke hørte noget tilsvarende fra andre.

Med Kevin Magnussen nede på P14, må vi håbe på at de formår at få gjort noget ved deres setup, så han kan komme noget længere frem på gridden, når starten går på søndag.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
M
1:14.531 + 0.000 29
2. Sergio Perez Red Bull Racing
M
1:14.570 + 0.039 30
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
M
1:14.601 + 0.070 28
4. Max Verstappen Red Bull Racing
M
1:14.712 + 0.181 26
5. Lando Norris McLaren
M
1:15.056 + 0.525 31
6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
M
1:15.083 + 0.552 33
7. Daniel Ricciardo McLaren
M
1:15.157 + 0.626 33
8. George Russell Mercedes AMG
M
1:15.211 + 0.680 34
9. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:15.387 + 0.856 33
10. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
1:15.499 + 0.968 29
11. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
1:15.536 + 1.005 36
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:15.539 + 1.008 26
13. Fernando Alonso Alpine F1
M
1:15.749 + 1.218 28
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
M
1:15.806 + 1.275 30
15. Alexander Albon Williams
S
1:16.110 + 1.579 39
16. Esteban Ocon Alpine F1
M
1:16.315 + 1.784 24
18. Nicholas Latifi Williams
S
1:17.714 + 3.183 30
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
H
1:18.636 + 4.105 12
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: løbsoptakt Monaco kvalifikationen ekstra vigtig i år »