Japans GP: Løbet LIVE

BMF1 dækker det japanske Formel 1 Grand Prix, LIVE fra Japan. Vi er klar til et spændende løb, hvor Vettel starter forrest og Magnussen bagerst i feltet.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 13/10 2019 klokken 06:10

Klokken 13.13 startede Renault Hülkenbergs racer, hvilket betød at han var klar til start, efter de havde repareret hans gearkasse på den drilske Renault. Således slipper han også for en straf.

Kort inden, havde HAAS startet Kevins racer, efter de også havde skiftet gearkasse på den, samt lidt flere stumper.

Klokken 13.23, startede Williams Kubicas racer op, efter en total genopbygning af hans bil. En Williams mekaniker bekræftede overfor BMF1, at han vil komme til start.

Det betyder, at der trods bange anelser om andet, vil være fuldt felt.

Magnussen stater bagerst på gridden, mens Kubica starter inde fra pitten.

Der er høj sol over Suzuka og 0% chance for regn.

Temperaturen i luften, holder sig på 21 grader, mens asfalttemperaturen er faldet en anelse, efter at have været oppe på 42 grader, til 37 grader.

Vinden er fortsat kraftig og meget skiftende, hvilket kan give problemer i løbet.

19 biler har fundet vej ud til gridden, hvor de alle står klar, med mekanikerne omkring til den sidste klargøring.

Kørerne gør sig klar og de første begynder at kravle ned i bilerne. Der er nu 10 minutter til at de bliver sendt ud på opvarmningsomgangen.

Mercedes, der skal på hårdt arbejde i dag, har kun brugte Soft dæk til rådighed, mens begge Ferrari kørerne har et sæt helt nye til rådighed.

Alle sidder klar i deres biler. Mekanikerne har sat dem ned og er trukket ud til siderne.

Klokken er 14.10 og bilerne er sendt ud på formationsomgangen. Kun Kubica sidder tilbage i pitten.

Løbsstart Vettel bummer starten, mens Bottas skyder uden om.

Leclerc presser også på, men ryger ind bag og rammer sammen med Verstappen.

Verstappen kommer tilbage på banen, mens Leclerc halter rundt med en ødelagt frontvinge.
Han fortsætter en ekstra omgang, mens han holder Hamilton bag sig.

Hamilton kan ikke komme forbi og taber rigtig meget tid.

Leclerc mener at hans bil ikke føles så ringe, så han bliver ude.

Vettel kører hurtigt, men det gør Bottas også.

Omgang 4/53 Leclerc pitter og får ny frontvinge.

Gentagelse af starten viser, at det er Leclerc der kører ud i Verstappen. Sainz og Hamilton var meget tæt på at ramme hinanden også.

Omgang 6/53 Kevin har fået en stærk start og er oppe som nummer 12. Grosjean er nede som nummer 13.

I front har Bottas, Vettel og Hamilton lavet et stort hul ned til Sainz på P4.

Leclerc arbejder sig op gennem feltet og overhaler Verstappen.

Vettel undersøges for tyvstart.

Omgang 11/53 Bottas har et hul på 3 sekunder ned til Vettel, der har 2 sekunder ned til Hamilton.

Leclerc overhaler Kvyat og er nu oppe som nummer 15.

Han presser nu hårdt på Räikkönen, der ser ud til at blive holdt tilbage af Grosjean.

Vettel bliver ikke straffet for tyvstart Så venter vi på afgørelsen omkring uheldet mellem Verstappen og Leclerc.

Tom K. er i denne weekend løbssteward og har været med til at tage afgørelsen.

Verstappen udgår kører i pit og direkte i garagen.

Omgang 16/53 Hamilton har lukket hullet op til Vettel. Presset øges på tyskeren, der også har svært ved at følge med Bottas.

Vettel i pit Han komme rud på et sæt helt nye soft dæk.

Mercedes hiver Bottas ind lige efter. Han kommer ud på medium.

Vettel har fart på og stormer frem mod Bottas.

Kevin har også været i pit og er nede som nummer 18.

Omgang 20/53 Bottas sætter ny banerekord på de nye medium dæk. De to Mercedeser er på forskellig strategi. 2 stop til Bottas og et til Hamilton.

Omgang 22/53 Hamilton pitter og sender Bottas tilbage i front. Han kommer ud på P3, lige foran Sainz.

Bottas er lidt over 21 sekunder foran Hamilton, hvilket burde være nok til et pitstop.

Hamilton brokker sig over at han har tabt for meget tid, samtidig med at Mercedes melder tilbage, at de er usikre på om han kan holde sine dæk resten af løbet.

Hamilton spørger ind til, hvorfor han så kun fik medium dæk. Svaret på det er, at det hårde ikke lader til at virke på andre biler.

Omgang 26/53 Leclerc pitter for anden gang. Dækslidet ser ud til at være meget stort.

Perez arbejder sig op gennem feltet og er nu lige efter Hülkenberg og Kvyat.

Perez og Hülkenberg smutter begge forbi Kvyat.

Omgang 28/53 Leclerc arbejder sig op igen. Han er nu på P11. Kevin er oppe på P15 igen.

Hamilton er den med mest fart på. Han er nu kun lidt over 17 sekunder efter Bottas, hvilket ikke giver Bottas nok tid til et pitstop.

Vettel har nu kun lidt over 5 sekunder ned til Hamilton.

Leclerc er oppe som nummer 9. Han presser nu Ricciardo for P8.

Vettel pitter fra P2 Han kommer ud på medium dækket og vil nu skulle køre til mål. Han holder P3.

Bane temperaturen er faldet til 33 grader, hvilket kan være Hamiltons fordel. Han er dog bekymret for sinde dæk.

Bottas har nu 31 sekunder ned til Vettel, så der er tid nok til et stop. Hamilton har kun 19 sekunder og har derfor ikke den tid der skal til.

Omgang 35/53 Kevin siger at der er problemer med bilen. Men fortsætter. Det er sædet der er løst. Han er nede på sidstepladsen.

Leclerc overhaler Gasly og er oppe på P6.

Albon pitter men holder P4.

Bottas pitter på omgang 36. De sender ham ud på brugte softdæk.

Bottas kommer ud på P2 og er heldig at han kommer ud foran den ene Alfa.

Hamilton taber tid i front. Samtidig bekræfter Mercedes overfor Bottas, at Hamilton også vil blive nød til at stoppe igen.

Et Hamilton stop, vil sende Bottas i front og Vettel op på P2.

Omgang 41/53 Hamilton øger tempoet for at sikre sig så stort et forspring som muligt, til Vettel.

Ricciardo overhaler Perez og rykker op på P10.

Magnussen er nummer 16.

Hamilton pitter med total blokering inden fartkontrollen.

Han kommer ud efter Vettel.

Ferrari gør klar til endnu et pitstop til Leclerc.

Hamilton har fuld fart på. der er under 5 sekunder op til Vettel.

Omgang 45/53 Bottas har 10 sekunder ned til Vettel, der nu kun har lidt over 3 sekunder ned til Hamilton.

Ricciardo overhaler Stroll og er nu oppe på P8.

Ny banerekord Hamilton sætter ny banerekord. Han har samtidig under to sekunder op til Vettel.

Nu er Hamilton oppe bag Vettel. Tror ikke Vettel kan gøre meget ved det.

Omgang 48/53 Leclerc pitter for sidste gang. Han ryger ned som nummer 6.

Hamilton er helt oppe bag Vettel nu.

Magnussen er nede som nummer 17, efter at Räikkönen er kommet forbi ham. Kun Russell er dårligere.

Hamilton kan ikke komme forbi Vettel, til trods for DRS.

Hamilton er helt oppe i gearkassen på Vettel. Men begge får DRS og Hamilton kan stadig ikke komme forbi.

2 omgange til mål

Ferrari pitten giver Vettel lov til at bruge alt hvad hans racer har.

Hamilton siger samtidig at han har behov for mere.

Sidste omgang Bottas er suverænt i front. Vettel holder Hamilton bag sig.

Perez ryger af. Gult flag i sektor 1.

Bottas vinder og Vettel holder P2.
Hamilton bliver nummer 3, hvilket han helt sikkert ikke er tilfreds med.

Kecvin Magnussen slutter som nummer 16 ud af de 18 der fuldførte. Perez slutter foran Russell og Kubica til trods for at han udgik.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
S
1T21:46.755 2 25
2. 1. Sebastian Vettel Ferrari
S
S
M
1T22:00.098 2 18
3. 4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
S
1T22:00.613 2 16
4. 6. Alexander Albon Red Bull Racing
S
M
S
1T22:46.292 2 12
5. 7. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
M
1T22:55.856 1 10
6. 2. Charles Leclerc Ferrari
S
M
S
S
51 omg. 3 8
11. 8. Lando Norris McLaren
P
51 omg. 2 0
13. 10. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
51 omg. 2 0
15. 19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
51 omg. 2 0
16. 18. George Russell Williams
P
50 omg. 2 0
17. 20. Robert Kubica Williams
P
50 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 5. Max Verstappen Red Bull Racing
P
14 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kommer disse kører til start? Japans GP, løbsresumé: Bottas vinder »