Japans GP: Kvalifikationen LIVE

BMF1 er på plads i Japan, hvorfra vi vil dække denne noget specielle kvalifikation til løbet, der bliver afviklet senere i dag, efter alt blev aflyst lørdag på grund af den voldsomme tyfon Hagibis.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 13/10 2019 klokken 02:10

Efter en dag med voldsomme regnbyger over den japanske Suzuka bane, ved industribyen Shiroki, er det et markant anderledes billede der byder kører og publikum velkommen i dag.

Solen står højt og temperaturene ligger på 21 grader, hvilket vil stige en anelse i løbet af dagen.

Banen er helt tør og asfalttemperaturen er oppe på 31 grader. Der er en del kastevind omkring banen, hvilket ser ud til at være det eneste, der kan udfordre kørene under dagens kvalifikation.

Et af de hold, der er utroligt glade for, at Kvalifikationen bliver afviklet, er Renault, der havde store problemer under fredagens træninger, efter de havde lavet en større aerodynamisk opdatering af deres racer op til denne weekend.

Japans Grand Prix 2019. Renaults nye frontvinge fotograferet i pitten inden 2. frie træningJapans Grand Prix 2019. Renaults nye frontvinge fotograferet i pitten inden 2. frie træning
Copyright Bil Magasinet BMF1


Daniel Ricciardo udtalte fredag, at de havde tiltro til den nye frontvinge, men at de bare ikke havde forstået den helt endnu.

Den data der blev indsamlet i fredags, er blevet brugt flittigt i simulatoren lørdag, hvilket bør betyde at vi vil se Renault langt længere fremme i denne kvalifikation.

HAAS var absolut heller ikke der, hvor de burde være, men om de har fundet nogle løsninger, er de ikke så meddelsomme omkring.

Mercedes ser ud til at være holdet, de andre skal slå, hvis vi kan bruge fredagens resultater til noget. Men vi ved også, at Ferrari har haft gang i deres analysearbejde hele lørdagen, hvilket måske betyder at de vil være tættere på Mercedes i dagens kvalifikation.

Red Bull, med Honda motor, er det nok mest populære hold her ude i Japan. Det betyder også at der er maksimalt pres på holdet, for at levere et godt resultat. Noget Max Verstappen forventes at være manden der gør.

Kørerne er krøbet ned i deres biler og vi nærmer os starten til Q1.

Q1 18 minutter har alle 20 kørere til at sikre, at de får ekstra kvalitetstid i deres biler. 5 skal dog skilles fra.

Første mand ude på banen er lidt overraskende Charles Leclerc i Ferrari, tæt forfulgt af Sebastian Vettel i den anden Ferrari og Carlos Sainz Jr. i McLaren.

På ud omgangen går det galt for Robert Kubica i sidste sving, da han liner op til at starte sin første timede omgang.
Japans Grand Prix 2019. Kubica crasher ud af kvalifikationen på langsidenJapans Grand Prix 2019. Kubica crasher ud af kvalifikationen på langsiden
Copyright Bil Magasinet BMF1


Rødt flag Som følge af Kubicas uheld, er sessionen midlertidigt sat på pause.

Skidt start på dagen for Williams, der nu får travlt med at genopbygge Kubicas bil. Heldigvis for Williams, skete det tidligt. Nu er det bare spørgsmålet om de har reservedele nok.

Bilen blev hurtigt fjernet så kvalifikationen kan blive genoptaget.

Grønt flag og vi har bilerne ude på banen igen.

Kimi Räikkönen er første mand der er ude for at sætte en tid, efterfulgt af Giovinazzi. Sidstnævnte var gennem alle sektorer, hurtigere end Kimi.

Deres tider bliver dog hurtigt forbedret.

Magnussen chasher Samme sted som Kubica, men ikke så slemt. Han får bilen tilbage på banen og kan trille tilbage til pitten.

Endnu en et rødt flag.

Magnussen skal have ny hæk og frontvinge på. Det bliver nok svært at nå.

Kevin forlader garagen. Så han er ude.

Grønt flag Alle kommer ud. Selvom der er mere end 11 minutter tilbage, lader det til at de to uheld har fået alle til at tage en lidt mere forsigtig tilgang til Q1.

Det er den kraftige medvind, der er kommet hen langs start mål, der giver dem problemer.

Verstappen i Red Bull klager over, at hans Push knap ikke virker, men sætter alligevel hurtigste tid, foran de to Mercedeser.

Leclerc forbedre kort efter denne tid, mens Vettel sætter en tid lige efter Verstappen.

Grosjean er på banen, for at gøre hvad han kan, for at få HAAS med lidt frem.

Mercedes er ude for at forbedre sig, men ingen af dem kommer forbi Leclerc. Hamilton rykker op på P2, mens Bottas er nede på P4.

Grosjean sætter en tid, der bringer ham op på P8. Det er godkendt.

2 minutter tilbage og det er sidste chance for at sætte en tid, er der god nok til at komme med til Q2.

Kimi Räikkönen er nede i bunden på P18, efter Russell og Stroll.

Stroll rykker op på P10. Räikkönen er oppe på P14.

Ricciardo bliver skubbet ud af Hülkenberg, der rykker op på P13.

Ude efter Q1 er:
Placering Kører Hold
16 Ricciardo Renault
17 Perez Racing Point
18 Russell Williams
19 Magnussen HAAS
20 Kubica Williams


Leclerc sluttede som hurtigste mand efter Q1, mens Vettel var nede som nummer 6

Kvyat i Toro Rosso, fik lige bagdækket med videre til Q2, mens Grosjean var fint videre på P10.

Det bliver spændende at se, om Williams kan få Kubicas racer klar til løbet.

Japans Grand Prix 2019. Kubica crasher ud af kvalifikationenJapans Grand Prix 2019. Kubica crasher ud af kvalifikationen
Copyright Bil Magasinet BMF1


Q2 er skudt igang. 12 minutter til at finde de næste 5, der ikke får chancen til at kæmpe med om pole.

Leclerc klager på sin ud-omgang over, at hans dæk er kolde, men får besked på at de er som de skal være, når han begynder sin timede omgang.

Han sætter en rigtig fint tid, der dog bliver overgået af Vettel.

Bottas kan ikke være med, men Hamilton sætter ny bedste tid.

Verstappen klager over at han ikke har noget Power, men skjuler det godt, da han sætter 5. hurtigste tid.

Flere hold bliver inde og tager kun et enkelt forsøg, herunder Toro Rosso. Det klager Gasly lidt over, selvom han siger at det forhåbentlig bliver All Right.

Med lige under 4 minutter tilbage af Q2, rykker en stor del af de resterende ud på banen igen.

Hülkenberg klager over problemer med bilen.

Det bliver bekræftet fra pitten, der siger at der er et "major problem" og at han ikke må skift gear.
Så han er ude af Q2.

Stroll forbedre sig og rykke rop til P8.

Grosjean gør det lidt bedre og overtager P8. Albon overtager P8. Sainz tager P8.

Grosjean gør det lige godt nok og kommer med på P10.

Ude efter Q2 er:
Placering Kører Hold
11 Giovinazzi Alfa Romeo
12 Stroll Racing Point
13 Räikkönen Alfa Romeo
14 Kvyat Toro Rosso
15 Hülkenberg Renault


Hurtigst i Q2 var Bottas, mens Albon, noget overraskende klarede sig bedre end Verstappen og sluttede på P3.

Gasly kom videre på P9, mens begge McLaren kørere også kom videre.

Q3 12 minutter er der til at vi ved hvem der starter på pole til løbet senere i dag.

De første hurtige tider tikke ind.

Bottas på P1 foran Hamilton.

Leclerc overtager P1 kort, men Vettel gør det lige lidt bedre og er nu på P1.

Vettel melder tilbage over radioen, at det var en god omgang, hvilket holdet bekræfter.

Med 5 minutter tilbage, er Vettel på pole foran Leclerc, Bottas, Hamilton, Verstappen, Albon, Norris, Sainz, Gasly og Grosjean.

2.35 tilbage og kørerne kører ud til deres sidste forsøg.

Leclerc starter sin tid som den 1. i toppen. Han forbedre tiden med 0,077 sekund.

Vettel gør det bedre og er 0,1 sekund hurtigere.

Leclerc forbedre også anden sektor, men bummer den i tredie sektor og er på P2.

Vettel tager pole foran Leclerc, Bottas og Hamilton.

En super glad Vettel siger tak til holdet. Det var meget overbevisende af tyskeren.

Verstappen og Albon starter fra P5 og P6, mens Grosjean som ventet ender på P10.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:27.064 16
2. Charles Leclerc Ferrari
P
1:27.253 16
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:27.293 21
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:27.302 20
5. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:27.851 16
6. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:27.851 19
7. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:28.304 21
8. Lando Norris McLaren
P
1:28.464 21
10. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:29.341 15
18. George Russell Williams
P
1:30.364 10
19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
0:00.000 2
20. Robert Kubica Williams
P
0:00.000 1
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Søndag morgen i Japan: Sol og varmt Kevin offer for drilsk vindstød »