Japans GP: 1. frie træning. Vettel hurtigst.

Vettels garage . Copyright Lea Anna Petersen

Formel 1 feltet er nået til Japan. Suzuka banen er helt speciel og den eneste såkaldte 8 tals bane, hvilket får mange kører til at udnævne den til en ynglings-bane. Sainz havde en voldsom afkørsel.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/10 klokken 04:10



Den første frie træning, var ret begivenhedsrig med mange omgange til de fleste, hvilket betyder at vi allerede nu, fik første praj om formen for de forskellige kørere.

Det var imponerende at se, hvor hurtige de nye Formel 1 racere er på japanske bane, hvor der er mange små retningsskifte.

Den første time, var banen helt tør og optimal, mens den sidste halve time, hvor de hurtigste tider faktisk blev sat, var præget af let regn.

Netop den lette regn, var en af grundene til at der blev testet igennem i starten af denne session.

Unge Carlos Sainz Jr. viste, at den store mængde af grip og downforce, som 2017 racerne giver, ikke er nok til at kompensere for en lidt for hård kontakt med en curb, hvilket sendte ham voldsomt i dæk-barrieren.
Uheldet udløste rødt flag.

Således sikrede han også, at mekanikerne ikke skulle komme til at kede sig, inden den anden træning.

Sainz slap uskadt fra uheldet, hvor telemetri viste at hans kontakt med muren, gav ham en påvirkning på 11 G.

I fronten af feltet, var det Sebastian Vettel der satte dagsordnen, med Hamilton rimelig tæt på, efterfulgt af Ricciardo.

Så tre hold fremme i top tre, lover godt for weekenden, spørgsmålet er bare, om det så er det rigtige billede.

Hos HAAS var det Grosjean der var den hurtigste af de to, men da Kevin var ude nogle omgange senere, hvor der var lidt mere fugt på banen, kan vi ikke ligge så meget i netop det, men at de placerede sig som nummer 9 og 11, lover godt for weekenden.

Træningen sluttede 5 minutter før tid, da det begyndte at regne for alvor, hvilket ingen havde lyst til at udfordre.

Der er 90 % chance for regn i den anden træning, mens det varsles at løbet bliver tørt.

Det betyder også, at data for netop denne træning, kan vise sig meget vigtig for løbet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull har de største nosser Japans GP: 2. frie træning. Regn »

Nedtælling

Næste løb: Australiens Grand Prix
Dato: 25/3 2018 kl 7:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Abu Dhabis Grand Prix
Løbsdato:26/11 2017
Bane:Yas Marina Circuit

Australiens Grand Prix
Løbsdato:25/3 2018
Bane:Melbourne

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. V.Bottas Mercedes AMG
    2. L.Hamilton Mercedes AMG
    3. S.Vettel Ferrari
    4. K.Räikkönen Ferrari
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. N.Hülkenberg Renault F1
    7. S.Perez Force India
    8. E.Ocon Force India
    9. F.Alonso McLaren
    10. F.Massa Williams
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2017 Lewis Hamilton
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton