Italiens GP: Kvalifikationen

Der var tryk på, da der i dag blev kørt kvalifikation til årets andet sprintløb. Denne gang på Monza banen i Italien. Valteri Bottas snød dem alle og snuppede pole. Verstappen endte på P3 efter Hamilton på P2.

Valtteri Bottas på Pole position i Portugal . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/9 2021 klokken 21:09

Da der blev kørt kvalifikation, var det med en vildt satsning på at banen blev markant bedre helt til sidst, hvilket efter tiden var gået, men ikke alle var kommet i mål, så ud til at koste både Vettel og Ocon, samt ikke mindst Norris, deres videre deltagelse, allerede efter Q1.

Alle tre formåede dog at sætte en super tid, der fik dem med videre, men et gult flag ville have sendt dem ud.

Dem der røg ud efter Q1, endte med at være alle de sædvanelige, med Russell som en lille overraskelse på P16.

Placering Kører Hold
16 Russell Williams
17 Latifi Williams
18 Schumacher HAAS
19 Kubica Alfa Romeo
20 Mazepin HAAS


Efter Q1 var endt, fik Tsunoda frataget sin sidste tid, hvilket betød at Russell aligevel kom videre til Q2.

I Q2 så vi en del pres på hjemmebanefavoritterne fra Ferrari og primært Charles Leclerc, der angiveligt havde nogle problemer med sin Ferrari.

Også Sergio Perez var under pres for at være tættere på Verstappen, men Verstappen var også under pres, da det ikke helt så ud til at de var der hvor vi havde forventet at de ville være.

Mercedes, der var hurtigst i Q1, så igen ud til at have totalt styr på Monza.

En der modsat så stærk ud i Q2, var Daniel Ricciardo i McLaren. Måske er Monza banen, der passer Ricciardo og McLaren kombinationen.

I de dørende minutter, da alle skulle ud og sætte deres sidste tid, var der total kø ud af garagerne, hvilket var tæt ved at kosten en Aston Martin mekaniker fødderne, da Vettel kom ud på den ene side og Stroll på den anden, samtidig med at Hamilton kom forbi.

Melding fra FIA er, at der lige skal tales om dette efter kvalifikationen.

Skidt Q2 for Aston Martin, der endte med at få begge deres kørere sendt ud, det samme gjaldt de to Alpine og Russell.

Placering Kører Hold
11 Vettel Aston Martin
12 Stroll Aston Martin
13 Alonso Alpine
14 Ocon Alpine
15 Russell Williams


Endnu engang så Mercedes stærkest ud, spørgsmålet var bar om de kunne holde den til slut i Q3.

Efter de første forsøg, var Hamilton hurtigst, men Verstappen var utroligt tæt på, med en tid der var 0,017 sekund efter Hamilton.

Lando Norris viste også kløer og satte sin McLaren op på P3, med Ricciardo lige efter. Bottas var blot på P5.

Med lidt over 2 minutter, kom de alle ud igen og kampen var tæt.

Perez var sendt ud for at hjælpe Verstappen med en slipstreaming, men det virker ikke i 1. sektor.

Det lykkedes dog ikke for Verstappen, der ikke forbedrede sig.

Men Valteri Bottas viser, at han ikke bare vil lade Hamilton løbe med det hele og snupper pole, foran Hamilton og Verstappen.

Lando Norris kommer ind på P4, lige foran Ricciardo, der ser ud til at have meget mere fat i McLaren raceren i denne weekend, end vi tidligere har set.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:19.555 18
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:19.651 18
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:19.966 19
4. Lando Norris McLaren
P
1:19.989 21
5. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:19.995 17
6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:20.260 16
7. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:20.462 18
8. Charles Leclerc Ferrari
P
1:20.510 18
9. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:20.611 20
Udelukket efter perioden
11. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:20.913 14
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:21.020 13
13. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:21.069 11
14. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:21.103 12
15. George Russell Williams
P
1:21.392 16
16. Nicholas Latifi Williams
P
1:21.925 10
17. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:21.973 9
18. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:22.248 8
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:22.716 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: 1. frie træning Italiens GP: 2. frie træning »