Italiens GP: 2. Frie træning: Bottas hurtigst, mens Kevin knækkede

Fredagens 2. frie træning blev, i modsætning til dagens første træning, kørt i noget mere solrige og tørre omgivelser. De tunge skyer var fortrængt, og der var masser af aktivitet på banen. Her følger en gennemgang.

Italiens Grand Prix. Kevin udgår af 2. frie træning . Copyright Monzanet.it

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 1/9 2017 klokken 15:09

Den 2. frie træning startede ud på samme måde som første træning. Der var god aktivitet fra start, men i modsætning til første træning var det et noget bedre vejr, der mødte kørerne, da deres dæk kom i kontakt med asfalten på den italienske jord. Lufttemperaturen var steget fra 22 til 26 grader, mens asfalttemperaturen var steget fra beskedne 23 til 37 grader.

Både Grosjean og Kevin var hurtigt ude af deres stald, mens Hülkenberg heller ikke kunne modstå fristelsen til at lege med. Kort efter fulgte Ferrari's Kimi Raikkonen, der hurtigt lagde an til at forsøge at sætte en god tid, men desværre for finnen var bremselængden ikke helt god ind i den anden chikane, hvilket ødelagde hans omgang. Det samme gjorde sig gældende for både Wehrlein og Magnussen, der ikke helt var dus med første chikane. Herefter fulgte både Raikkonen, Magnussen, Stroll og Verstappen med diverse blandede afkørsler, hvilket indikerede at kører, bil og bane lige skulle finde hinanden.

En mikaniker arbejder på Kevins frontvinge
Copyright Lea Anna Petersen


Det begyndte dog hurtigt at gå den rigtige vej for både biler og bane, da der konstant igennem sessionen blev spist af omgangstiden. Hamilton kørte direkte ud fra pitten, ud på sin opvarmningsomgang og satte derefter sin sølvpil på den øverste plads i tabellen med tiden 1.21.956 efter den første halve time af træningen. Begge Ferrari racere sluttede første træning med cirka 1.1 sekund op til de to Mercedes racere, men allerede efter de første 30 minutter af dagens anden træning var det forspring skåret ned til lige omkring 0.4 sekund.

Med omkring 40 minutter kørt begyndte de forskellige teams igen at trille ud på banen. Sandsynligvis noget tungere end i første del af træningen, da anden del hovedsageligt bliver brugt til at teste bilerne i forskellige set-ups eller foretage løbssimulering forud for søndag.
Der skulle dog stadigvæk lige findes nogle grænser, da både Massa og Ericcson ikke helt kunne holde deres dæk inde på banen. Ericsson forsatte uden for banen i sving 11, mens Massa i den anden chikane fik dyppet sit venstre for- og bagdæk i gruset, som var det softice med drys.
Lidt senere ville Stroll også gerne eksponeres, men desværre for canadieren var det pga. en snurretur i sving 9, men han fik dog hurtigt vendt bilen den rigtige vej.

En bekendt stemme meldte sig over team-radioen efter små 45 minutter med en nærmest ligeså kendt replik, som var det fra en Hollywood klassiker. Det var såmænd McLaren's Fernando Alonso med de berømte ord 'I have no power'. Spanieren kørte dog ikke direkte i garagen, hvilket kunne indikere at den kommunikation han havde haft med sine ingeniører var mundet ud i en løsning.

Kevin Magnussen havde indtil videre i anden træning lidt sværere ved at følge med sin franske kollega i det HAAS bemalede materiel, hvor Grosjean og Kevin tonede frem på hhv. 15 og 17 pladsen efter en times tid af træningen. Det var noget anderledes i første træning, hvor Kevin havde fundet en klar fordel, men det skyldtes dog i høj grad forskelligt set-up for de to.

Vi bevægede os nu ind i de sidste 30 minutter af dagens sidste træning, og det var med en Sainz, hvis Torro Rosso besluttede sig for at smide olien fra sig og forcerede spanieren til at parkere i sving 5. Endnu mere ærgerligt var det for Sainz, at han allerede havde en straf på 10 placeringer hængende over sig for at havde skiftet sin MGU-H enhed. Det kunne ligne yderligere straf for spanieren.

Hamilton og Vettel blev undervejs forstyrret af lidt forskellige ting. Hamilton meldte over radioen, at hans sæde begyndte at være lige lovligt varmt, mens Vettel annoncerede, at han oplevede vibrationer på sin bremsepedal og gerne ville have moniteret temperaturen på bremserne.

Også Hülkenberg måtte finde sig i at blive afbrudt, dog af en lidt større kaliber, da tyskerens franske maskinel gav op rent hydraulisk og tvang sig selv i garagen for en mindre reparation. Det blev kun til 14 omgange for Hulken.

I garagen hos Mercedes
Copyright Lea Anna Petersen


Med 20 minutter tilbage var det med alle andre en Hülkenberg, Sainz og Verstappen på banen. Og som bekendt plejer der næsten altid at være travlt og begivenhedsrigt, hvilket også var tilfældet i dag. Det var dog Kevin Magnussen, der var havnet i den uheldige hovedrolle, da han på vej ud af den anden Lesmo kurve blev offer for et fejt baghjulsophæng, som knækkede. TV-billederne viste tydeligt, at Kevin gjorde alt, hvad han kunne for at holde bilen på vejen og undgå yderligere skader.

Lidt efter fik Kvyat en melding om, at han omgående skulle køre til sin garage, da der var opstået et problem med bilen. Ærgerligt for Torro Rosso, der nu havde dobbelt hovedpine.

Som en lille sideinfo kan det nævnes, at Ocon med fem minutter tilbage af træningen havde kørt imponerende 40 omgange. Sat i perspektiv er løbet på søndag kun 53 omgange langt.

De sidste tre minutter forløb i fred og fordragelighed, og Bottas kunne således slutte øverst i tabellen med Hamilton godt hægtet på bagvingen. Vettels omgangstider på sine bløde dæk med de gule sider viste, at de var stabile over en lang periode, mens brændstofmængden gradvist blev mindre. Det lover godt for løbet på søndag.

Fra pressecenteret kunne høres store klapsalver, da først Raikkonen og lidt efter Vettel returnerede til deres garager.

Hermed slut for dækningen af fredagens anden session, der runder første dag af kørsel af for Formel 1 feltet.

Vettel uddeler autografer og selfies
Copyright Lea Anna Petersen

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
1:21.406 + 0.000 25
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
1:21.462 + 0.056 24
3. Sebastian Vettel Ferrari
SS
1:21.546 + 0.140 33
4. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
1:21.804 + 0.398 34
5. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
1:22.409 + 1.003 34
6. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
SS
1:22.752 + 1.346 22
7. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
1:22.947 + 1.541 31
8. Fernando Alonso McLaren
SS
1:22.968 + 1.562 31
10. Felipe Massa Williams
SS
1:22.985 + 1.579 42
15. Lance Stroll Williams
SS
1:23.403 + 1.997 36
16. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
1:23.567 + 2.161 31
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
1:23.650 + 2.244 20
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Eksklusivt interview med Kevin - Del 1/3 Mercedes klar til at forlænge med Bottas »