Fordelene ved DAS er stærkt overdrevet

Mercedes chef Toto Wolff melder ud, at rygter om at deres nye DAS-system skulle være mere end 2 sekunder værd på en omgang, er stærkt overdrevet. "Dem der tror det er to sekunder værd, er forkert på den!"

Mercedes W11 EQ shakedown på Silverstone 2020. . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 3/3 2020 klokken 10:03

Der er ingen tvivl om, at Mercedes opfindelsen DAS, der gør det muligt for kørerne at ændre på bilens sporing, så der er mindre modstand og slid på fordækkene når der køres lige ud, er den mest omtalte nye opfindelse i Formel 1 i år.

Men Mercedes chef Toto Wolff er nu ude for at berolige konkurenterne, der er ude og sige, at Mercedes nu bliver helt umulige at følge med. Påstandene lyder på, at der er så massive fordele ved DAS-systemet, at det vil gøre Mercedes flere sekunder hurtigere pr. omgang end de nærmeste konkurenter.

I et interview med Bild udtaler han, at det slet ikke giver Mercedes så meget, som nogle påstår.

"Vi ønsker ikke at fortælle så meget om vores løsning endnu, men dem der tror, at det giver os to sekunders forspring, er forkert på den," kom det fra Wolff.


"Det er bare en af mange innovationer vi har på bilen i år, hvilket giver os en komplet samlet pakke, der fungerer rigtigt godt. Men den ene del bære ikke det hele" sluttede han.

Holdets finske kører, Valtteri Bottas, er ude at sige, at han er rigtig glad for at bruge det nye system.

"Der er ingen grund til ikke at bruge det" kom det fra Bottas.

"Vi har lært meget om systemet og hvordan vi skal bruge det!"

I modsætning til Bottas, er Hamilton lidt mere tilbageholdende.

"Nogle gange bruger jeg det, andre gange ikke. Jeg ved ikke hvor meget vi vil bruge det hen over sæsonen" kom det fra Lewis Hamilton.

Om lidt under to uger ved vi forhåbentlig meget mere, når årets første løb er blevet kørt.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari melder klar Kommentar: Derfor er Ferraris og FIA’s aftale farl »