Englands GP i fare

Silverstone var klar til at ligge bane til to løb, men nu kan planerne være ødelagt igen.

Englands Grand Prix 2019 . Copyright Williams F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 20/5 2020 klokken 01:05

Formel 1 fans havde svært ved at få armene ned af begejstring, da de endelig kunne se lyset for enden af tunnellen, at F1-sæsonen kunne gå igang. Aftalerne var nemlig allerede på plads mellem Formel 1 og løbsarrangørerne i Østrig og England, om at de skulle afholde to løb hver.

Planen var at afholde løbene uden tilskuere, og løbende teste menneskerne i paddocken for Corona, for at sikre sig at smitten er holdt ude og potentielt ikke spreder sig. Nu viser det sig, at Englands regering vil sætte en kæp i hjulet for de planer.

England vil indføre en 14 dages karantæne periode, når man kommer tilbage til landet, hvilket ikke vil være muligt, da der er under to uger imellem løb nr to i Østrig og første løb i England.

Formel 1-organisationen troede, at det var nok, at F1-personel kunne fremvise dokumentation fra deres Corona-test, at de ikke er smittet - men det vil regeringen ikke tillade. F1 havde håbet på at få dispensation, men det vil regeringen ikke, da det vil skabe ekstra ballade fra andre sportsgrene, som derefter også gerne vil have dispensation.

Dermed ser det sort ud for Englands planlagte startdatoer, til trods for at størstedelen af holdene har base i England.

Tyskland Grand Prix 2018. Force India racer på Hockenheim banenTyskland Grand Prix 2018. Force India racer på Hockenheim banen
Copyright Force Inda


En anden mulighed F1 har diskuteret, er at afholde et til to løb på Hockenheim, Tyskland, efter de to løb der afholdes i Østrig.

Banen i Hockenheim har stået stand-by for at afholde F1-løb, til trods for at de ikke havde kontrakt eller planer om at afholde F1 i 2020.

Den danske Red Bull-mekaniker Ole SchackDen danske Red Bull-mekaniker Ole Schack
Copyright Bil Magasinet BMF1

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Lavere løn til kørerne? Hockenheim melder sig klar »