• Forside

Ferrari dominerede i Spanien

I sit løb nummer 125, sikrede Kimi Räikkönen sig karrierens 17. sejr. Ferrari styrede løbet fra start til slut, der bød på ubehagelige overraskelser undervejs

Af: (@bmf1.dk) d. 27/4 2008 klokken 18:04

Der var masser af drama i Spaniens Grand Prix søndag, da Kimi Räikkönen og Felipe Massa tog endnu en 1-2 sejr til de stejlende hingste fra Maranello.

Lige da starten gik og til løbet sluttede med sejr til de to røde racere, var der konstant 2 til 4 sekunder mellem de to kørere. På intet tidspunkt så det ud som om, at Felipe Massa kunne true Räikkönen, eller også var det bestemt forinden, at finnen skulle vinde i dag.

Som sagt vandt Kimi foran Massa, og Lewis Hamilton, der kørte et lidt anonymt race, besatte tredjepladsen. Alligevel betyder det, at briten er med i mesterskabet igen.

Fernando Alonso kørte alt hvad han kunne og var længe med helt fremme. Han måtte overgive sin anden startplacering til Massa, emn længe lå han og kæmpede med i top fem.

Men Alonso havde kun benzin nok til 15 omgange og det betød et tidligt stop for spanieren. Da han kom ud igen, endte han bag Barrichello, der var på et langt stint, og det var svært for Alonso at komme videre derfra. men en dobbelt verdensmester kæmper videre og han ville frem. der var målrettethed at spore hos Renault, men Alonso´s racer måtte udgå med motorproblemer på 35. omgang. Da lå han femmer.

Også Alonso´s kollega, Nelson Piquet havde et dårligt løb. Han røg af banen en gang og fik generelt set et dårligt løb. Han ramte Sebastien Bourdais indenom og det satte de to ud af spillet.

Efter den første pit runde, førte Kovalainen kortvarigt, men på 23. omgang kørte han galt i den tricky Campsa-kurve, en af de sværeste i F1. Det lignede nøjagtig samme situation der skete for Hamilton på Nürburgring sidste år, bare på Kovalainens venstre forhjul.

Han bragede ind i dækvæggen med topfart og bilen blev begravet i røde og hvide dæk. Hurtigt kom der marshalls til stedet, der alle prøvede at grave finne fri, mens det tog lidt tid at få selve bilen væk. Kovalainen blev fløjet til hospitalet til undersøgelse, hvor lægerne har undersøgt ham nøje. Kovalainen selv melder om smerter i nakke og hoved, men ingen brækkede lemmer.

Polske Robert Kubica startede firer, og det blev også hans resultat. Han nåede ikke at komme forbi Hamilton i starten, men omvendt formåede han gennem hele løbet at holde trit med de forankørende. En flot og solid præstation af Kubica.

Heidfeld derimod, havde en rigtig møgdag på jobbet. Startende ra 9. pladsen, lykkedes det ikke rigtigt at få sat BMW Sauberen i gang og mens Kovalainen fik lægehjælp og der var gult flag ude, pittede tyskeren. Desværre for ham, var pitten endnu ikke åbnet og det kostede en stop/go straf, der effektivt satte en punktum for hans videre fremfærd i løbet.

For Red Bull var det en blandet dag. Mark Webber var dagens bedste mand af de to kørere, og han kørte et bundsolidt løb fra start til slut. Intet at udsætte på den australske kører. Derimod var der drama i støbeskeen for David Coulthard.

Skotten blev på første omgang ramt af en tilsyneladene ukontrollerbar Adrian Sutil, der udgik efter sammenstødet. Også Vettel blev ramt af Sutil, og Vettel udgik ligeså.

Coulthard kæmpede videre, men blev senere ramt bagfra af Timo Glock. For at sætte punktum for en sort dag for Coulthard, punkterede hans ene dæk, men alligevel lykkedes det ham at slutte nummer 12.

For Toro Rosso var det igen ikke en god dag. Vettel blev indblandet i et uheld med Sutil, og Bourdais blev som nævnt ramt af Piquet.

Hos Honda var der grund til glæde. Jenson Button sluttede nummer seks og sikrede sig vigtige point til det sløve Honda-team, der dog ser ud til at have langt mere fart i bilen end sidste år.

Rubens Barrichello kørte også fint, men af årsager vi endnu ikke kender til, blev hans frontvinge ødelagt, idet han kører væk fra sit pitstop. Det betyder endnu et besøg i pitten. Desværre hjalp det ikke, for senere i løbet udgik Barrichello med mekaniske problemer.

Nakajima startede langsomt løbet og det var udelukkende på grund af de mange frafald i løbet, at han kunne slutte som nummer syv. Dermed scorede han point til Williams, der måtte se Rosberg udgå med en defekt motor.

Trulli kørte et ok løb, men var for anonym i første halvdel. Han formåede at holde indti lflere angreb væk, og sluttede lidt skuffende som nummer 8. Hans kollega, Timo Glock, sluttede som nummer 11.

Giancarlo Fisichella satte tingene på plads og viste, at man sagtens kan være en snu gammel ræv og stadig imponere i en Force India. Han kæmpede længe med Heidfeld, der slet ikke gjorde noget væsen af sig selv i dag, men sluttede på en fornem 10. plads, foran Glock, der som sagt ikke havde den bedste dag.

Trods minimale chancer for at overleve, imponerede Sato i sin Super Aguri. Startende fra bagerst på gridden, var han helt oppe som nummer ni på et tidspunkt. Løbet endte med en 13. plads for ham, men Sato udtalte til Autosport.com, at han var lykkelig over resultatet. Der er fightervilje i det team! Desværre lykkedes det ikke for Davidson at gennemføre løbet, da han måtte udgå tidlig, da noget grus kom i maskineriet.

Stillingen i mesterskabet er som følger:
Räikkönen fører med 29 point, foran Hamilton med sine 20. Kubica har 19 point på tredjepladsen, mens Massa med sine 18 point har overhalet Heidfeld, der har 16. Kovalainen er femmer med 14 point og derefter følger Trulli (9), Webber (8), Rosberg (7), Alonso (6), Nakajima (5), Button (3) og Bourdais (2).

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1T38:19.051 2 10
2. 3. Felipe Massa Ferrari
P
1T38:22.251 2 8
3. 5. Lewis Hamilton McLaren
P
1T38:23.151 2 6
5. 7. Mark Webber Red Bull Racing
P
1T38:54.951 2 4
7. 12. Kazuki Nakajima Williams
P
1T39:17.251 2 2
12. 17. David Coulthard Red Bull Racing
P
65 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
14. 15. Nico Rosberg Williams
P
41 omg. 1 0
17. 6. Heikki Kovalainen McLaren
P
21 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)