Verstappen tager pole i Miami

Lørdagens kvalifikation sluttede med et efterhånden velkendt resultat og med opmuntringer til Ferrari.

Miamis GP . Copyright Ferrari Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 4/5 2024 klokken 23:05

Efter et begivenhedsrigt sprintløb tidligere på dagen, hvor Kevin Magnussen bidrog til underholdningen med en uofficiel rekord i 10-sekunders straffe under forsøget på at holde Lewis Hamilton, blev der taget hul på kvalifikationen til søndagens grandprix på parkeringspladsen omkring Hard Rock Stadium i Miami.

Kvalifikationens første tredjedel, Q1, sluttede med Max Verstappen som hurtigste mand fulgt af teamkammeraten Sergio Perez, Lando Norris i McLaren, Carlos Sainz i Ferrari og interessant nok Pierre Gasly, Alpine, foran Oscar Piastri i McLaren.

Mercedes kæmpede igen med bilens balance, hvilket betød at George Russell sluttede på P8 og eksverdensmesteren Lewis Hamilton på P9.

Hos Haas distancerede Nico Hülkenberg endnu engang teamkammeraten Kevin Magnussen, som sluttede næstsidst foran Guanyu Zhou i Stake F1. Det skal retfærdigvis nævnes, at danskerens flyvende omgang blev totalt ødelagt af en kø af nærmest parkerede biler i sidste sving før mållinjen. Det burde ikke finde sted.

Med 3 minutter tilbage af Q2 var der lang kø i pitlane for at få de eftertragtede ti pladser til den efterfølgende Q3, og sædvanen tro var der brok på alle radiofrekvenser over konkurrenternes udkørsel fra garagerne. Opmuntrende for Alpine kunne man konstatere begge sine biler med i den mellemste session, så det franske teams opdateringer så ud til at give bonus, men det rakte dog ikke i sidste ende.



Således røg begge Alpine-biler ud, og det samme skete overraskendenogså for begge Aston Martins. I den sjove ende af tabellen sluttede Charles Leclerc, Ferrari, på P1 foran Lewis Hamilton, Oscar Piastri, Perez og Norris. Hülkenberg sluttede på P10, hvormed Haas-køreren fik sin ellevte Q1 i sæsonen.

Kampen om pole position til søndagens grandprix sluttede som forventet med Max Verstappen som hurtigste mand i Q3 fulgt af Ferraris Charles Leclerc, kun 0,141 sekund efter. Næste mand blev Carlos Sainz, ligeledes Ferrari, ligeledes marginalt efter vinderen med kun 0,214 sekund.

Søndagens hovedløb kan følges direkte på Viasat/TV3+ kl. 22.00 dansk tid med optakt kl. 21.00. Løbet kan endvidere følges på den officielle streamingkanal F1TV.

Det uofficielle kvalifikationsresultat ser således ud:


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:27.241 18
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:27.382 21
3. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:27.455 21
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:27.460 18
5. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:27.594 21
6. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:27.675 19
7. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:28.067 21
8. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:28.107 21
9. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:28.146 21
10. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:28.192 21
Udelukket efter perioden
11. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:28.222 15
12. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:28.324 15
13. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:28.371 15
14. Alexander Albon Williams Racing
P
1:28.413 15
15. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:28.427 15
Udelukket efter perioden
16. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:28.463 6
17. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:28.487 8
18. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:28.617 9
19. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:28.619 9
20. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:28.824 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Er Sargeant snart fortid i F1? McLaren: Magnussen fortjener løbsstraf »