Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/3 2022 klokken 19:03
Formel 1 er ikke så let at ryste. Dagens anden træning blev forskudt med blot 15 minutter, som følge af det der siges at være et terror angreb, ikke langt fra banen.
Denne anden træning, var af stor betydning for holdene, da det er her kørerne kommer tættest på de forhold, som kvalifikation og løb, bliver afviklet under.
Sidste weekends vindere fra Ferrari, så igen, meget stærke ud, med Red Bull lige i hælene.
Mercedes så modsat, yderst udfordret ud.
De var hurtige nok, men hoppede markant ned af de hurtige langsider, hvilket måske ikke betyder så meget, når der skal sættes en kvalifikationstid, men som vil være meget belastende, under et helt løb.
I første træning havde HAAS problemer med Kevin Magnussens bil. Problemer de heldigvis så ud til at have løst til denne anden træning, hvilket betød at Kevin var ret aktiv under træningen, hvor han skulle lærer den nye bane at kende.
Det var dog ikke mange omgange han skulle have på banen, inden han rykkede forbi Mick Schumacher, der ellers fik den fulde tid i den første træning.
Så endnu engang ser Kevin stærk ud.
Valteri Bottas, der i år har skiftet den "Tyske" Mercedes ud, med en "Italiensk" Alfa Romeo, så længe ud til at sidde i den bedste bil af de to mærker.
Hos Mercedes, var det den nye dreng, George Russell, der viste sig bedst frem, efter den første halvdel af træningen, hvor Hamilton i den anden Mercedes, klagede over bilen og manglende power.
Efter en halv time, meldte Magnussen desværre ind, at han mente han havde et problem med sin motor. Det forhindrede ham dog ikke i, at skrue gevaldigt op for tempoet, kort efter, hvilket han nok ikke skulle have gjort, da han kort efter måtte parkere sin racer, efter den havde lavet en kedelig blå prut.
På nogenlunde samme tid, fik Hamilton lidt mere ro på sin racer og rykkede op som nummer 5.
Med 25 minutter igen, var det Leclerc i Ferrari i front, med Verstappen i Red Bull, som nummer to, efterfulgt af Sainz i Ferrari og Perez i Red Bull.
Leclerc fik dog ikke den fulde træning i raceren, da han med ca. 20 minutter tilbage, tog et sving lige tæt nok og beskadigede Ferrarien.
Han lykkedes med at komme tilbage til pitten efterfølgende, men hvor slemt bilen var beskadiget, var der ikke meldinger om.
Dagens anden træning, var modsat opløftende for McLaren, hvor Lando Norris formåede at sætte sin racer op på P7, som best of the rest, efter de to Mercedes racere.
Magnussens problemer betød, at han sluttede med at stå sidst i tidstabellen, mens Mick Schumacher i den anden HAAS, heldigvis, viste at HAAS igen har en bil der kan være med, da han var oppe på P13.
Super reserven, Nico Hülkenberg, var bedre med i denne træning, men Stroll i den anden Aston Martin, var bedre med, med en tid der var hele 3 tiendedele hurtigere, dog kun nok til en P14, så stadig efter HAAS.
Under løbssimulering, var det Red Bull der var hurtigst af alle, med begge deres biler, mens Mercedes så ud til at lide meget, når vægten var høj.
Det var dog værd at bemærke, at top 12, var adskilt af under et sekund.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)