Monacos GP Hot or Not

Løbet i Monaco er de riges legeplads, hvor der bliver langet champagne over disken og diskuteret forretninger i million-klassen. Men der bliver også kørt stærkt. Rigtig stærkt. Her er hvad der var ‘hot’ og hvad der var ‘not’ i Monaco.

Monaco . Copyright Williams F1 Team

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 27/5 2019 klokken 13:05

HOT

Niki Lauda
Niki er en legende i Formel 1, og har i mange år været en stor og betydningsfuld del af F1. Hvor var det smukt, at se næsten hele paddocken sige farvel til et af sportens største talenter.

Mercedes
Selv om Ferrari lignede en sikker vinder af 2019-sæsonen under vintertesten i Barcelona, så virker det til at Mercedes er urørlige i 2019.

Indtil videre har det ‘tyske’ hold, vundet samtlige seks Grand Prixer i 2019, og selvom der er 15 løb tilbage, så virker det til at blive et solo løb frem mod mesterskabet.

Kampen om pole position blev en tæt kamp, men Lewis Hamilton trak det længste strå i sin hjem-by.

Til trods for Hamiltons nedslidte medium-dæk nærmest skreg på at blive skiftet ud, så formåede englænderen at holde Verstappen bag sig, og tage sejren i Monaco.

Toro Rosso
Det italienske søsterteam til Red Bull bliver ved med at imponere i F1.

McLaren virkede ikke til at have den store succes med Honda som motorleverandør, men det virker til at samarbejdet med Toro Rosso har været værdiskabende for bil og motor.

Kvyat bidrager med værdifuld viden til teamet, hvor Albon har overrasket hele feltet med en modenhed og ufattelig fart i raceren, hvilket betød at kørerne sluttede på syvende- og ottendepladsen under Monacos Grand Prix.

Kinas Grand Prix 2019. Toro Rosso billeder med Albon Og KvyatKinas Grand Prix 2019. Toro Rosso billeder med Albon Og Kvyat
Copyright Red Bull Contentpool


Max Verstappen
Til trods for at et kikset pitstop kostede en 5 sekunders straf - da Verstappen blev sendt direkte ud i Bottas - så kæmpede den unge ‘Hollænder’ med næb og kløer for at komme forrest i Monaco.

Til trods for at Mercedes har den hurtigste racer i feltet, så virkede det til at Max Verstappen var hurtigste mand på banen under søndagens løb.

Endnu en gang slog Verstappen sin teamkammerat, hvilket nok ikke overraskede de fleste.

Godt nok fik Gasly ét point for hurtigste omgang (med hjælp fra nye softdæk), men Verstappen nappede titlen som ‘driver-of-the-day’ af Formel 1-fansene.


Not

Selve løbet
Godt nok er løbet i Monaco en populær destination for F1-fans og forretningsfolk, men hold da op hvor er det gabende kedeligt for fans at følge i tv.

Løbet er ikke andet end én meget dyr søndagstur rundt i Monacos gader, og spild af tusindvis af liter benzin, og dyre reservedele.

Norris
Lando Norris er en af feltets absolut største talenter, og virker til at have en stor fremtid i F1, men det der stunt med at holde halvdelen af feltet tilbage og køre betydeligt langsommere end bilen kan, virker for useriøst og usportsligt.

Norris har gjort det i en god mening for at hjælpe teamkammeraten med at score vigtige point, men det virker bare som en ussel strategi at benytte sig af, på en bane hvor de bagvedkørende biler ikke har mulighed for at komme forbi.

Günther Steiner efter træningen i MonacoGünther Steiner efter træningen i Monaco
Copyright BMF1


Haas
Hvad der virkede som en lovende weekend for det amerikanske team, blev en stor skuffelse for kørere og teamet.

Romain Grosjean fejlede og kom ikke med videre til Q3, og en meget uheldig pitstop strategi medførte, at Kevin Magnussen endte med at ‘bytte’ startplacering nummer 5, ud med en 12 plads, og nul point til danskeren.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
1T43:28.437 1 25
2. Sebastian Vettel Ferrari
S
H
1T43:31.039 1 18
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
H
1T43:31.599 2 15
4. Max Verstappen Red Bull
S
H
1T43:33.974 1 12
5. Pierre Gasly Red Bull
S
M
S
1T43:38.383 2 11
6. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
M
1T44:21.891 1 8
7. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
S
M
1T44:23.011 1 6
8. Alexander Albon Scuderia Toro Rosso
S
M
1T44:23.637 1 4
9. Daniel Ricciardo Renault F1
S
M
1T44:29.331 1 2
10. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
M
1T44:29.471 1 1
11. Lando Norris McLaren
M
S
1T44:35.238 1 0
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
77 omg. 1 0
13. Sergio Perez Racing Point F1 Team
M
H
77 omg. 1 0
14. Nico Hülkenberg Renault F1
M
H
77 omg. 1 0
15. George Russell Williams
M
H
77 omg. 1 0
16. Lance Stroll Racing Point F1 Team
M
H
77 omg. 1 0
17. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
S
M
77 omg. 1 0
18. Robert Kubica Williams
M
H
77 omg. 1 0
19. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
S
M
76 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. Charles Leclerc Ferrari
M
H
S
16 omg. 2 0
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Heldige Vettel: Ferrari havde ikke farten Max Verstappen ryger ud af podiet »