Aserbajdsjans GP: Hot or Not

Fjerde løb i 2019-sæsonen blev kørt i weekenden i Aserbajdsjan, og det var et løb med spænding helt til det sidste. BMF1 kommer her med listen over, hvad der var 'Hot' og hvad der var 'Not', ved løbet i Baku.

Aserbajdsjans Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 29/4 2019 klokken 19:04

Løbet i Baku er på få år allerede blevet en perle på kalenderen. De lange langsider, smalle gader, og barrierne helt tæt på banen, plejer at danne rammen for en underholdende weekend.

I fronten af feltet var der ikke sket de store ændringer da det ternede flag kom frem efter 1,5 time - i forhold til kvalifikationen - men derfor er det ikke ens betydende med manglende på underholdning i løbet.

Her kommer BMF1 med vores bud på , hvad der var Hot, og hvad der var Not, i Baku.

HOT:

Valtteri Bottas
Valtteri Bottas lignede lidt en færdig mand hos Mercedes sidste år, da han ikke formåede at vinde et eneste løb. I 2019-sæsonen virker det til, at Mercedes har fået en ny og genfødt Valtteri Bottas til at tage kampen op imod Lewis Hamilton.

Bottas har allerede vundet to af sæsonens fire løb, og generobrede førstepladsen i kørermesterskabet, da han hurtigt og sikkert kørte sig til en sejr i Baku.

Pole position til løbet, og et stabilt forsvar imod teamkammeraten igennem hele løbet, viste at Bottas kan levere på samme niveau som Hamilton - hvilket er en stor bedrift -, og at Bottas er en stjernekører, som fortjener sin plads hos Mercedes.

Kinas Grand Prix 2019. Mercedes AMG under fredagens træninger. Bottas foran RicciardoKinas Grand Prix 2019. Mercedes AMG under fredagens træninger. Bottas foran Ricciardo
Copyright Mercedes AMG


Charles Leclerc
Til trods for en kæmpe brøler i kvalifikationen - hvor Leclerc satte raceren i barrieren i Q2 - så var Charles atter engang utroligt imponerende i weekenden.

Leclerc viste gode takter i alle træningerne, og med en startposition som nr. otte i løbet, var der ikke lagt op til den store dag i søndagens løb - men det var der vidst nogle der havde glemt at fortælle ham.

Leclerc imponerende atter engang bag tøjlerne af ‘den stejlende hingst’, og kørte med imponerende fart op igennem feltet, for til sidst at slutte på en femteplads.

Leclerc kørte sig helt i front på sine mediumdæk, og fik derefter opbygget et stort forspring til Vettel og Mercedes-drengene.

Eneste minus for monegaskeren var, at Ferraris strategi med at vente med at pitte Leclerc, kostede dyrebar tid på de slidte mediumdæk, og kostede ham højest sandsynligt en placering i løbet.

Et sent andet pitstop gjorde, at Charles satte løbets hurtigste omgang (og dermed ny banerekord), og kunne dermed ’stjæle’ det ekstra point.

Leclerc vandt fuldt fortjent titlen som ‘driver of the day’ af Formel 1’s fans.

Bahrains Grand Prix 2019Bahrains Grand Prix 2019
Copyright Ferrari


McLaren
Det store og stolt McLaren-team har levet i skyggen af de andre hold i de senere år, takket være en svag og uholdbar Honda-motor, og et chassis, som viste sig ikke at være så godt som forventet.

En ny ledelse, ny kørersammensætning, og en Renault-motor, har tilsyneladende været opskriften på succés for det engelske-team.

Til trods for, at de ikke har vundet hverken løb eller podieplaceringer (endnu), så virker teamet til at være i fremdrift, og det varer ikke længe før de atter kæmper med oppe hvor det er rigtig sjovt.

Med placeringer som nr. 7-8 i løbet, så fortjener det stolte engelske-team anerkendelse for indsatsen i Baku.

Kinas Grand Prix 2019. gp 1000 hyldest på siden af McLaren raceren. Carlos Sainz Jr.Kinas Grand Prix 2019. gp 1000 hyldest på siden af McLaren raceren. Carlos Sainz Jr.
Copyright McLaren


NOT:

Dæk
Det kan virke lidt skørt at nævne noget, som man er træt af at høre om hele tiden. Men hvor er det trættende at skulle høre om dæk, dæk, og atter dæk.

Dæk fylder alt for meget i Formel 1 for tiden.

Nærmest alt fokus for holdene under tests handler om at forstå dækkene, og kørerne holder ofte tilbage med at overhale, af ren frygt for at overophede (og dermed ødelægge) dækkene.


Det virker skørt at bruge flere hundrede millioner kroner på at udtænke nye løsninger og være innovativ, og skabe et aerodynamisk vidunder, som så ender med at ‘sejle rundt’ nede bagerst i feltet, bare fordi dækkene ikke virker.

Så kan det diskuteres “at så kunne holdene bare gøre et bedre arbejde med at forstå dækkene”, ja det kunne de, men de kunne også bruge deres ressourcer på noget som faktisk giver mening og skaber værdi.

Disse dæk skaber (næsten) ingen værdi for gadebiler. Derfor vil det give mere mening, at holdene bruger deres penge og ressourcer på andre områder, som kan gavne den teknologiske udvikling af bilerne (og motorer), og dermed gavne gadebilerne i det lange løb.

Brugte dækBrugte dæk
Copyright BMF1


Haas
Det gør ondt i undertegnedes Haas-hjerte at sætte dem på NOT-listen, men hvor er det dog skuffende at se det amerikanske-team sejle ned igennem feltet.

Teamet har - virker det til - bygget en god bil, som er hurtig på en enkelt omgang, men som simpelthen ‘taber pusten’ i selve løbene.

Holdet har kørerne, motorerne, og ikke mindst teamchefen, men de formår bare ikke at udnytte potentialet i bilen.

Holdet virkede til at skulle kæmpe med oppe i den sjove ende af feltet i denne sæson, men indtil videre virker det desværre ikke til at være tilfældet, andet end på en god dag.

Bahrains Grand Prix 2019. Kevin MagnussenBahrains Grand Prix 2019. Kevin Magnussen
Copyright Haas F1


Williams
Egentlig skulle Pierre Gasly have haft den sidste plads på listen, men man kan ikke komme udenom, at det stolte og traditionsrige engelske-team har haft sin værste weekend i mange år.

Først får unge Russell ødelagt sin bil, da han får smadret hele bunden af raceren, da han kører over et løst brønddæksel.

Kubica fejlbedømmer svinget og sætter sin racer i barrieren under kvalifikationen, hvilket betød at han skulle starte fra pitlane.

Og for at gøre tingene endnu værre, så fik Kubica ydermere en ‘drive-through’ straf i selve løbet.

Man kan ikke andet end tage hatten af for teamet. Til trods for al den modgang, så kæmper de stadigvæk videre, prøver at forstå bilen, og lære af situationen.

Bahrains Grand Prix 2019. Williams kørte deres eget løb i bunden af feltetBahrains Grand Prix 2019. Williams kørte deres eget løb i bunden af feltet
Copyright Williams F1


Løbsarrangøren
Normalt har vi kun tre emner på hhv. Hot og Not-listen, men der er endnu et punkt som fortjener et ‘Not’ herfra.

Det er under al kritik, at løbsarrangøren ikke har formået at sikre banen ordentligt, inden bilerne skulle køre der.

Alene det faktum, at et brønddæksel kan rive sig løs og ødelægge hele bunden af en F1-racer, viser bare hvor farligt det er, og hvor vigtigt det er, at banen bliver sikret ordentligt.

Derudover viste tv-billederne bagefter, at brønddækslerne rundt omkring på banen, hverken var spændt ordentligt fast, eller tjekket efter.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
1T31:52.942 2 25
2. 2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
1T31:54.466 2 18
3. 3. Sebastian Vettel Ferrari
S
M
1T32:04.681 2 15
4. 4. Max Verstappen Red Bull Racing
S
M
1T32:10.435 2 12
5. 10. Charles Leclerc Ferrari
P
1T33:02.049 2 11
7. 11. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1T33:16.768 2 6
8. 7. Lando Norris McLaren
P
3T12:18.810 2 4
13. 14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
50 omg. 2 0
15. 19. George Russell Williams
P
49 omg. 2 0
16. 20. Robert Kubica Williams
P
49 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 15. Pierre Gasly Red Bull Racing
P
38 omg. 2 0
18. 17. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
38 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas i store problemer F1 er tilbage i Holland »