Aserbajdsjans GP, løbsresumé: Advantage Bottas og Mercedes

Med flere starter fra pit-lane, en flyvende finne i front, en bane med betonmure og en gedigen langside, var der nok at tage fat på til eftermiddagens løb i Baku. Læs mere her.

Aserbajdsjans Grand Prix 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 28/4 2019 klokken 15:04

Hamilton var med det samme oppe på siden af Bottas, men Bottas holdt stand i første omgang. Højst overraskende var der ingen sammenstød gennem de første sving.

Kevin Magnussen startede som nummer 12, men havde på første omgang tabt en enkelt placering. Vettel fastholdt sin tredjeplads, mens Perez havde snuppet fjerdepladsen fra Verstappen. Leclerc tabte to positioner på første omgang og var nede som nummer 10.

Efterhånden som løbet satte sig opstod der flere grupper af kørere rundt omkring på banen, hvor der blev kæmpet godt. Leclerc arbejde sig fortsat op gennem feltet, det samme gjorde Gasly, mens Bottas kontrollerede løbet i front.

Bottas pittede på omgang 13 på et tidspunkt, hvor Leclerc var decideret flyvende. Hamilton gik i pit omgangen efter, mens Leclerc for en stund overtog føringen. Grosjean kunne på samme tidspunkt finde sig selv på syvendepladsen, mens Kevin efter sit pit-stop var ved at arbejde sig op og lå på en 12 plads på ovenstående omgang. Også Gasly havde fart i bilen og lå på en fin sjetteplads efter at have kørt sig op fra bunden, men naturligvis hjulpet af de andre kørers pit-stops. Samtidig modtog Robert Kubica en gennemkørselsstraf for at have været for tidligt ude af garagen i forhold til at skulle starte fra pitten.

Grosjean havde på omgang 25 en enkelt afkørsel og tabte derved et par placeringer. Bottas hentede mere og mere ind på Leclerc i front, Hamilton lagde lidt afstand til Bottas, øjensynligt med en anden plan end sin finske kollega, mens Vettel befandt sig lidt i ingenmandsland med 10 sekunder op til Hamilton og omtrent 17 sekunder ned til Verstappen. Det så dog noget anderledes ud bare fem omgange senere, hvor der nu kun var syv sekunder mellem Bottas som den førende og Verstappen på femtepladsen.

Med 20 omgange tilbage var der kamp i toppen. På start/mål langsiden susede Bottas lige direkte forbi Leclerc og op på førstepladsen, samtidig med at et gult flag i sektor 1 blev forårsaget af Ricciardo og Kvyat. Ricciardo forsøgte sig med en overhaling men måtte fortsætte ligeud, hvilket forårsagede Kvyat til ikke at kunne dreje skarpt nok, og han måtte derfor stoppe for at undgå at ramme barrieren, men måtte samtidig også bakke for at komme tilbage på banen. Begge to kom efterfølgende videre, men Ricciardo kørte dog i pit på slutningen af omgangen, og det samme gjorde Kvyat et par omgange efter. De to kørere kom efterfølgende under behandling af løbets stewards.

Bottas og Hamilton trak hurtigt fra de to Ferrari racere, hvor Vettel hurtigt kørte sig forbi for at sætte jagten ind på de to sølvpile. På omgang 35 kom Leclerc langt om længe i pit.

På omgang 39 slukkede lyset for Gasly, der måtte finde et afkørselsområde og parkere sin racer. Den virtuelle safetycar blev indført, men det gav umiddelbart ikke anledning til pit-stops blandt de forreste. Samtidig kørte Grosjean bilen i garagen.

Det blev ikke til meget mere action denne eftermiddag, hvor Bottas kunne lade sig hylde som velfortjent vinder af det samme løb, hvor han sidste år led den tort at tabe løbet på anden sidste omgang på grund af en punktering. Ferrari var som i Australien ingen steder, omend at Leclerc en overgang førte og så ud til at have en fornuftig strategi, der dog blev kompromitteret af Ferrari selv, da de var for længe om at kalde ham ind, da det virkelig gjaldt.

Flot kørt af Bottas, der samtidig kravlede op på førstepladsen i den samlede stilling. Det er muligt, at Hamilton stadig bliver verdensmester, når sæsonen er gået, men om ikke andet er det en sand fornøjelse at se, at Bottas ikke bare lader sig slå ud og udfordrer på et seriøst niveau og ikke blot i ny og næ.

Magnussen endte på en ærgerlig 13. plads, der endnu omgang demonstrerede, at Haas har rigeligt at lave uden for banen også.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Aserbajdsjans GP: Løbet LIVE Haas i store problemer »