Abu Dhabis GP: 1. frie træning - Max på toppen

Første frie træning forud for årets sidste Grand Prix, blev indledt i ørkenstatens varme, med annoncering af et nyt startnummer, til Hamilton. Men det var Red Bull der dominerede træningen. Magnussen var godt med.

Singapores Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/11 2018 klokken 11:11

Lewis Hamilton, der er kendt for sit startnummer 44, har fået tilladelse til at kører med startnummer 1 i denne weekend, hvor han officielt får tildelt titlen som Formel 1 verdensmester 2018.

Hos Williams, har man måtte ændre på sin bemaling, samt alt deres tøj, som følge af forbuddet mod alkohol reklamer, hvorfor en del af farverne er ændret, så der er mere blåt med. Det betyder således også, at vi har set Williams Martini kombinationen for sidste gang, da Martini stopper som hovedsponsor for Williams, efter denne sæson.

På banen, hvor luften var 29 grader og banen hele 40 grader, hvilket tydeligt gav kørerne store udfordringer.

Noget andet der gav ekstra udfordringer, var den nye ”pølse kantsten”, som retteligt kaldes TecPro barriere, der er placeret i udgangen af sving 12 og 17.

Som med alle de andre baner der har fået en lignende kantsten indført, er det for at sikre at kørerne ikke kører bredt i det sving, som der ellers var en tendens med.

I træningen var det kun, den kommende pensionist, Fernando Alonso, der smuttede hen over den, hvilket så ret voldsomt ud. Men rigtig mange brugte kantstenen som en lills stødpude, så de faktisk kunne tage svinget hurtigere.

Det betød så, at der var problemer med holdbarheden af den cement der var anvendt til at støbe den, så der kom små stykker cement ud på banen. Noget arrangørerne vil blive nød til at se på efter denne træning.

Hos HAAS, var det Kevin Magnussen der stod for at vise hvor hurtigt den amerikanske bil kan komme rundt på banen, da han placerede sig oppe på en meget respektabel 6. plads, foran de to Ferrarier, men efter Ocon i Force India.

Grosjean i den anden HAAS, endte nede som nummer 10, hele 4 tiendedele sekund efter Magnussen.

Renault, der er største konkurrent til HAAS, fik Sainz med som nummer 9, mens Hülkenberg endte nede som nummer 12, lige efter Gassly i Toro Rosso, der dog måtte udgå med endnu en defekt Honda motor.

Ferrari kæmpede med deres biler, eller nærmere deres dæk. En placering som nummer 7 til Kimi Räikkönen og 8 til Sebastian Vettel, var på ingen måde det de havde forventet.

Hos Williams, var Robert Kubica på banen, men selvom han blev noteret for 29 omgange, var det noget af en nedtur, da han sluttede sidst af alle.

For Alonso, der kører sidt sidste Formel 1 løb på søndag, var det også en nedtur, da han sluttede næstsidst, hele 2 tiendedele sekund langsommere end Vandoorne i den anden McLaren.

Alfa Romeo Sauber, havde også valgt at give en af deres nye folk en chance, da de havde sat Antonio Giovanazzi i Leclercs racer. Men dagens første træning var ikke som vi efterhånden forventer fra dem, da de endte nede som nummer 16 og 17, med Ericsson som den langsomste af de to.

I bunden overraskede Lance Stroll lidt, .da han formåede at sætte sin Williams op som nummer 15

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:38.491 + 0.000 27
2. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:38.945 + 0.454 19
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:39.452 + 0.961 29
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:39.543 + 1.052 26
6. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:40.235 + 1.744 21
7. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:40.417 + 1.926 24
8. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:40.453 + 1.962 21
10. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:40.663 + 2.172 24
15. Lance Stroll Williams
P
1:41.493 + 3.002 22
18. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:42.114 + 3.623 22
19. Fernando Alonso McLaren
P
1:42.313 + 3.822 16
20. Robert Kubica Williams
P
1:42.992 + 4.501 26
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kimi: Jeg er ikke ked af at forlade Ferrari HAAS protesterer over Force India »