Bahrains GP: Løbet LIVE

Årets 2. Grand Prix. Magnussen starter 6'er, Hamilton 9'er, Ferrari har dobbelt front og Verstappen er nede som 15'er. Der er lagt op til et spændende løb, som aftenen falder på. Vi dækker det hele for Jer her, LIVE.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 8/4 klokken 17:04

Lidt om banen:
Første grand prix: 2004
Antal omgange: 57
Banelængde: 5,412 km
Banerekord: 1:31.447 (Pedro de la Rosa, 2005)
Antal DRS zoner 2
Antal sving: 15

Vejret
Det er tørt med 28 graders lufttemperatur og 34 graders banetemperatur. Luftfugtigheden er på 46 %, og der er - som altid - ingen risiko for regn til løbet i Bahrain.

Straffe inden løbet
Hamilton har fået 5 placeringers straf for gearkasseskift fredag, og han starter derfor 9'er.

Dæk
Medium (hvid), soft (gul) og supersoft (rød) er mulighederne i løbet. 2-stops strategier virker mest sandsynlige til løbet, lyder det fra Pirellis chef. Heriblandt er kombinationen af 2x soft og 1x supersoft hans bedste bud.
De føreste 8 starter naturligvis på supersofts, hvor Hamilton starter på softs. Fra P10 starter Sainz, Hartley, Vandoorne og Grosjean på supersofts og de resterende er på nye softs.


Omgang 1-10 af 57
(1/57) Lamperne slukkes, vi er igang! Vettel får en super start, men teamkammerat Kimi får en langsom start, Bottas snupper efter 1. sving 2. pladsen fra äikkönen, og Hamilton er helt oppe bag Kevin, men uden held!

Alonso er helt oppe bag Hamilton nu, i kampen kommer an foran.

Pérez nede bag ved tager en tur og spinder rundt, og han er nu bagerst.

Verstappen er kommet godt op i placeringerne, han er lige bag Hamilton, han kommer hurtigt og let forbi i et sving - Men han får en punktering og sejler ned gennem feltet!

(2/57) Ricciardo også i problemer, han holder helt stille på banen, og der er virtuel safety car (VSC).

Vi har lige nu stillingen:
Vettel
Bottas
Räikkönen
Gasly
Magnussen
Alonso
Hamilton
Hartley

i top 10.

Verstappen meddeler til pitten, at han også har mistet styring, som han humper tilbage til pitten.

(3/57) Verstappen kommer ud næsten en omgang efter de andre.

Replay viser, hvordan Pérex ramte Hartley, da han røg rundt i sving 1. Hartley har meddelt om bekymringer om skade, Pérez det samme.

Vi er til gengæld snart igen med fri bane.


(4/57) Løbet er frit, Magnussen forsøger sig på Gasly, men uden held, og han kører bredt ud på banen efter kontakt.

Hamilton tager 3 placeringer i ét sving, imponerende!

Ocon, Alonso og Hülkenberg blev alle taget på én gang.

Til gengæld holder Verstappen stille på banen nu. Hans styring var tilsyneladende i stykker også.

(5/57) Hamilton, DRS og slipstrøm, og han er forbi Kevin og nu 5'er.

Hülkenberg er nu i hælene på Magnussen, og Alonso er ligeledes i hælene.

Alle kørere er generelt tætte efter VSC.

(6/57) I toppen er der 2.2 sekunder mellem Vettel og Bottas, samt 2.7 ned til Räikkönen. Gasly derimod er 8.5 sekunder efter dér.

(7/57) Hülkenberg stadig i hælene, men uden at komme forbi. Hamilton har DRS og der skal ikke meget til, førend han er foran Gasly og P4.

Magnussen til pitten: "Jeg tror, jeg har mistet mine dæk lidt."

Ocon derimod: "Jeg glider rundt over det hele" - Han er lige nu P9 efter Alonso.

(8/57) Hamilton kører væsentligt stærkere end Räikkönen lige nu - over et halvt sekund på én omgang.

Hartley får en 10-sekunders straf for at have forårsaget uheldet med Pérez, der spandt rundt.

(9/57) Der er 3 sekunder fra Vettel til Bottas, yderligere 3 til Räikkönen og 8.7 til Hamilton.

(10/57) Vi har stillingen:
Vettel
Bottas
Räikkönen
Gasly
Magnussen
Hülkenberg
Alonso
Ocon
Hartley

i top 10.

Vandoorne og Stroll går i pit. Stroll har skade på sin frontvinge, men kører endnu videre.

Nede bagved har vi P11:
Sainz
Ericsson
Grosjean
Sirotkin
Leclerc
Pérez
Vandoorne
Stroll

Omgang 11-20 af 57
(11/57) Replay viser, hvordan Ricciardo i et sving blot mister alt lys i hans rat og bilen simpelthen dør ud.

Ericsson er under sekundet fra Sainz - resten af feltet er over et sekund i afstand.

(12/57) Kimi Räikkönen har nu 3.7 sekunder til Bottas og 7.7 sekunder ned til Hamilton.

(13/57) Magnussen i pit, han er tilbage ude på supersofts og han er på banen igen som 15 efter Leclerc (P15).

(14/57) Alonso pitter nu, som svar på Magnussens pitstop. Han er ude på soft som P15.

Magnussens friske dæk overhaler let Leclerc, men han kæmper for at komme forbi Sirotkin på P12. Det koster enormt meget tid.

(15/57) Gasly, Hülkenberg og Ocon pitter nu. I får en opdatering af stillingen, når der er mere overskuelig ro på.

Det lykkes Magnussen at komme foran Sirotkin, der til gengæld har fået Hülkenberg i hælene. Først nu får Alonso overhalet Leclerc.

(16/57) Vettel endnu i front, P1-7 har endnu ikke pittet.

Hülkenberg kæmper side om side med Sirotkin med held. Alonso følger kort tid efter hans eksempel.

Vi har stillingen fra P8, hvor alle har pittet:
Gasly
Magnussen
Hülkenberg
Alonso
Sirotkin
Leclerc
Vandoorne
Ocon
Pérez
Sainz
Stroll

(17/57) De forrestes pitstop er forventet at ske omkring omgang 20. Hamilton er nu kun 5.4 fra Räikkönen.

(18/57) Vettel i pit nu! Bottas bliver ude, og Hamilton er tilbage på banen foran Hartley som P4.

"Så det begynder at ske nu, husk Lewis vi holder os til plan A," lyder kommentaren fra Hamiltons løbsingeniør.

(19/57) Ferrari gør klar til Kimi, som Vettel er 8.3 sekunder efter Hamilton.

Husk at Lewis er på softs, hvorimod Vettel var på supersofts og nu er på softs.

Räikkönen ligeledes på nye softs.

(20/57) Som Vettel har pittet, har Mercedes stået klar, som om Bottas skulle i pit. Men han gr først ind her nu, på omgang 20.

Omgang 21-30 af 57
(21/57) Bottas stop er på hele 3.8 sekunder, og godt nok kommer han ud foran Räikkönen. men det er kun med 1.5 sekunders forspring i stedet for de 5 sekunder, der var inden stoppet.

Hamilton er i front og den eneste, der ikke har pittet i front. Bottas har fået de hvide mediums på - Han kører højst sandsynligt en ét-stops-strategi.

Räikkönen sætter hurtigste tid i løbet.

Vi har stillingen:
Hamilton (mangler pitstop)
Vettel
Bottas
Räikkönen
Gasly
Ericsson (mangler pitstop)
Magnussen
Hülkenberg
Alonso
Vandoorne

i top 10.

(22/57) Bottas nu med hurtigste tid i løbet på sine hvide dæk. Han er 3 sekunder fra Vettel.

(23/57) DRS, iderside i sving 1, og Magnussen smutter foran Ericsson. Det giver ham en smule pusterum fra Hülkenberg.

Vettel kører halvanden sekund hurtigere end Hamilton på seneste omgang. Der er 1.6 mellem de to.

(24/57) Der er 11 sekunder mellem de 4 første og 22 sekunder mellem P4 og P5.

(25/57) Vettel er nu indenfor sekundet fra Hamilton. DRS for Vettel, Hamilton forsøger at lukke af fra indersiden, de kommer ind gennem de sidste to sving, Hamilton dækker ikke indersiden og Vettel er med DRS forbi.

(26/57) Mercedes gør nu klar med et sæt dæk, og Hamilton ser ud til at komme ind næste gang. Deres plan er en ét-stopper.

Allerede 2.5 sekunder mellem de to. Bottas 2.5 efter og Räikkönen 2.3 derefter.

Hamilton pitter. Han kommer tilbage igen på banen med mediums, foran Gaslys P5. Der er 18 sekunder til Räikkönen.

(27/57) Pitstopstrategien kommer til at afgøre alt for Mercedes og Ferrari, der er på to forskellige strategier.

Bottas 5 sekunder fra Vettel, Räikkönen 2.2 efter. De to Ferrari er 0.2 sekunder hurtigere end Bottas, men de skal også stoppe igen senere.

(28/57) Magnussen allerede i pit igen. Han er tilbage P12 og har nu skiftet til softs (før var 2x supersofts).

23 sekunder er den estimerede pit-tid. Det er dét, Vettel skal foran Bottas, inden hans næste stop.

(29/57) DRS og de nye dæk, Magnussen P11. Vandoorne pitter nu også.

Alonso får meddelelsen: "To efter os har lige pittet. Det starter nok den anden pit-bølge."

(30/57) Vi har stillingen:
Vettel
Bottas
Räikkönen
Hamilton
Gasly
Hülkenberg
Alonso
Ocon
Grosjean
Magnussen

i top 10. Herefter:
Ericsson
Pérez
Hartley
Leclerc
Vandoorne
Sainz
Stroll
Sirotkin

Omgang 31-40 af 57
(31/57) Grosjean forsøger sig på Ocon, men han kigger ikke sin yderside og Kevin forsøger sig at smutte udenom - uden held.

En lille spydig meddelelse kommer fra Kevin over radioen: "Hvad fanden laver han?!".

"Fortæl ham, han skal komme væk!" råber Kevin anden gang, hvor Grosjean lukker af for ham.

(33/57) 4.4 fra Vettel til Bottas. 1.6 til Räikkönen, 15.8 til Hamilton.

Magnussen lykkes med at komme forbi Ocon, efter Grosjean har pittet. Han har nu 14 sekunder op til Alonsos P8.

(34/57) 1.34.8 er tiden for Vettel, Bottas 1.34.9, Räikkönen 1.34.9 og Hamilton 1.34.3 på seneste omgang.

Der er 20.4 sekunder mellem Vettel og Hamilton. Hans mål er over 23, hvis han skal ud foran.

(35/57) De forreste begynder at komme i noget trafik fra de bagerste nu. P14-18 er allerede 1 omgang bagud.

Meddelelse til Hamilton er, at de tror, Ferrari vil køre til slut. Så han skal presse for at hente de 20 sekunder.

(36/57) Ferrari hiver Räikkönen ind for at skifte Räikkönen til supersofts.

Men en mekaniker bliver ramt, som Räikkönen bliver givet fri, og de får ikke engang sat hans dæk på! Han stiger ud af bilen. Han er rasende og hans løb er slut.

Mekanikeren ser ud til at være slemt til skade.

(37/57) Räikkönens exit giver Hülkenberg P4.

Mekanikeren får hjælp fra læge i pitlanen her nu. Hans ben ser ud til at være blevet kørt over.

(38/57) Der er længere nede sket et par pitstop imedens. Vi har stillingen:
Vettel
Bottas
Hamilton
Hülkenberg
Alonso
Gasly
Magnussen
Ericsson
Hartley
Vandoorne

i top 10.

(39/57) Der er 19.5 sekunder fra Vettel til Hamilton. Bottas mellem dem har 6.6 til Vettel.

"Vi er på plan B, plan B, Kimi er udgået," får Vettel at vide.

(40/57) Replays viser at Kimis skærm viste grønt lys, hvorfor han kørte. Der har derfor været en alvorlig systemfejl hos Ferrari.

Hülkenberg og Alonso får ind til deres sidste stop.

Omgang 41-50 af 57
(41/57) 1.34.8 for Vettel, 1.35.3 Bottas og 1.34.1 for Hamilton. Vettel og Bottas dog i en smule trafik.

(42/57) "Hack mode, du er på de rigtige tider, vi skal bare vide, hvor meget du presser," får Hamilton at vide.

Efter Hülkenbergs stop er han tilbage efter Ericsson, Alonso herefter. Det har sendt Gasly op på P4 og Magnussen P5.

Teamkammerat ligger P11 efter Hartley.

(43/57) Hamilton i vanskeligheder for at blive enige med teamet om, hvad hans mål-tider er per omgang.

Der er lige nu 8 sekunder til Bottas og 17.4 til Hamilton for Vettel.

(44/57) Hartley pitter, Grosjean nu P10 bag ved Vandoorne og Alonso.

Tiderne fra Vettel er '35.0, Bottas '35.7 og Hamilton '34.5.

Meddelse fra ledelsen er, at Ferrari-mekanikeren er taget til hospitalet for behandling.

(45/57) Der er hele 52 sekunder fra Hamilton til Gasly.

Hamilton spørger til, om hans tider er, som de skal være, men ingeniøren kan ikke høre andet end vindstøj. Hans mål var '34.lav', men han kører '34.høj'.

(46/57) Stor lås af det ene dæk for Hamilton! Han var i forsøg på at overhale nogle af de langsommere (Ocon).

Endelig kan Lewis komme igennem radioen og får at vide, som skrevet, at han ikke kører hurtigt nok.

(47/57) Til gengæld er Bottas 1 sekund hurtigere end Vettel på seneste omgang.

Vi har stillingen
Vettel
Bottas
Hamilton
Gasly
Magnussen
Hülkenberg
Alonso
Ericsson
Vandoorne
Sainz

Ocon
Pérez
Hartley
Leclerc
Stroll
Grosjean
Sirotkin

Grosjean har haft problemer med bilen og har måttet tage et pit stop til.

(48/57) Der er ikke megen forskel i omgangstiderne for top 4. Der er 5.4 sekunder fra Vettel til Bottas, yderligere 12.2 til Hamilton og 50.6 til Gasly.

(49/57) Vettel konstant i trafik, han er lige nu kørende efter Alonso, der er P7. Alle andre er en omgang efter.

Magnussen er 4.6 efter Gasly, og Hülkenberg er 15.4 efter.

(50/57) Al den trafik slider voldsomt på Vettels dæk.

Ericssons P8 har chance for at få point i feltets nok langsomste bil. Han har hentet 9 placeringer i løbet.

Omgang 51-57 af 57
(51/57) Nu kun 4.2 sekunder for Bottas at hente til Vettel.

Nu har Hamilton også en del trafik, og som Vettel tidligere, er han panisk, da han synes, de langsommere kørere er for langsomme til at komme ud af vejen.

(52/57) 3.2 sekunder mellem Vettel og Bottas.

(53/57) 2.8 sekunder. Det bliver tæt! Vettel har været på sine dæk 34 omgange.

Magnussen har problemer med vibrationer i dækkene, men han siger til pitten, at han ikke har lavet flat-spot. Han har kørt 24 omgange på sine softs.

(54/57) Vettel kæmper med enden af sin bil, som Bottas nu kun er 1.4 sekunder væk.

Hamilton er 11.4 sekunder væk. Men Bottas og Vettel kan tydeligt se hinanden.

Vettel kører 1.35.8 og Bottas 1.35.4.

(55/57) "Når du har brug for det, giver vi dig overhalingskraft," får Bottas at vide.

Alle mekanikerne sidder og følger intenst med i kampen.

Vettel er nødt til at sætte liden til sine dæk. 1 sekund mellem dem.

Han er nu indenfor DRS, men det er ikke nok til at komme forbi endnu.

(56/57) Vettel går bredt i sving 1, men Bottas laver samme fejl. De kæmper som var det for deres liv.

DRS zone 2 er nu nået, Bottas igen med DRS. Det er endnu ikke nok, der er 0.76 mellem de to. Der er kun to chancer igen med DRS.

Start-mål, Vettel har Bottas lige i hælene, men han lukker indersiden af, og Bottas har ikke muligheden for at komme forbi!

(57/57) Vi er på sidste omgang. Bottas er 0.8 fra, men han låser hjulet i sving 8, og han taber lidt afstand.

Han er dog stadig indenfor sekundet. Det er ved at være allersidste chance.

Sidste sving, Vettel holder den hjem, og sejren er ligeledes hans i årets 2. GP.

Bottas slutter 2'er, Hamilton 3'er, Gasly 4'er og Magnussen 5'er.
Derefter:
Hülkenberg
Alonso
Vaondoorne
Ericsson
Ocon
Sainz
Pérez
Hartley
Leclerc
Grosjean
Stroll
Sirotkin

"Woo, de her dæk var FÆRDIGE!" lyder det glædeligt fra Vettel. Han spørger også til mekanikeren, og får at vide, at han nok skal blive OK igen.


Det var alt fra mig denne gang, og en kollega er naturligvis tilbage med LIVE dækning allerede næste weekend, når der køres i Shanghai til Kinas GP.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Sebastian Vettel Ferrari
SS
S
1T32:01.940 2 25
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
M
1T32:02.639 2 18
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
1T32:08.452 2 15
4. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
SS
S
SS
1T33:04.174 2 12
5. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
SS
S
1T33:16.986 2 10
6. Nico Hülkenberg Renault F1
SS
S
SS
1T33:40.964 2 8
7. Fernando Alonso McLaren
S
M
SS
56 omg. 2 6
8. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
S
M
56 omg. 2 4
9. Marcus Ericsson Sauber
S
M
56 omg. 2 2
10. Esteban Ocon Force India
SS
M
S
56 omg. 2 1
11. Carlos Sainz Jr. Renault F1
SS
SS
S
56 omg. 2 0
12. Sergio Perez Force India
S
M
SS
56 omg. 2 0
13. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
SS
S
SS
56 omg. 2 0
14. Charles Leclerc Sauber
S
M
SS
56 omg. 2 0
15. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
S
SS
SS
56 omg. 2 0
16. Lance Stroll Williams
S
SS
M
56 omg. 2 0
17. Sergey Sirotkin Williams
S
M
SS
56 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
S
35 omg. 2 0
19. Max Verstappen Red Bull
S
SS
3 omg. 2 0
20. Daniel Ricciardo Red Bull
SS
1 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bahrains GP: Kvalifikationen LIVE Bahrains GP, løbsresumé: Vettel vinder »