Brasiliens GP: 1. frie træning. Hammertime

Mens Lewis fortsatte sin dominans, var Renault mindre glade for deres gentagelser, da vi så endnu en motor gå op i røg, med Renault mærket på siden. Kevin sluttede efter Grosjean.

Billeder fra Brasilien 2015 . Copyright Daimler Benz

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/11 klokken 14:11

Daniel Ricciardo åbnede dagens træning, tæt forfulgt af sin tidligere holdkammerart Sebastian Vettel.

Men det var langt fra de to, der satte dagsorden da der først kom gang træningen for alvor.

Her var det igen Lewis Hamilton der viste hvor hurtigt der kan køres, mens HAAS kan være tilfredse med, at det var Toro Rosso der lukkede feltet af.

Netop Toro Rosso er det hold, som HAAS har størst chance for at komme forbi i kampen om placeringer, selvom det er Renault der ligger tættest på.

Det kræver at HAAS scorer 6 point mere end Toro Rosso i de sidste to løb, hvilket så igen kræver, at HAAS får lidt mere skud i deres racere, end de havde i denne træning, hvor Grosjean og Kevin sluttede som nummer 13 og 14, med franskmanden forrest.

Renault var dog langsommere end HAAS i denne træning.

Sidste løbs vinder, Max Verstappen klagede en del over manglende grip, hvilket betød at han ikke kunne komme hurtigere rundt, end en tid der "kun" satte ham op som nummer 4.

Med en tid der kun var lidt over en tiendedel sekund langsommere end Hamilton, satte Bottas en godkendt tid, som dagens nummer to, mens Kimi Räikkönen sluttede som nummer 3, lidt over et halvt sekund langsommere end Hamilton.

Der var en del action på banen. Første gang var, da Hartley's Renault motor gav op med en voldsom vandsky, der hyldede hele banen ind i hvid røg.

Et andet insedent, var da Hülkenberg pressede Hamilton af banen, i en manøvre der fik hendelsen mellem ham og Kevin til at ligne sen spejdertur.
Er det nu Hamilton beskylder Hulken for at være den mest usportslige i feltet? Næppe.

Den forventet regen udeblev, men det er ikke ovre, så den anden frie træning kan meget vel blive våd.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:09.202 36
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:09.329 43
3. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:09.744 32
4. Max Verstappen Red Bull
P
1:09.750 31
5. Daniel Ricciardo Red Bull
P
1:09.828 38
6. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:09.984 32
7. Felipe Massa Williams
P
1:10.102 28
8. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:10.402 26
9. Esteban Ocon Force India
P
1:10.454 36
10. Fernando Alonso McLaren
P
1:10.476 24
11. Lance Stroll Williams
P
1:10.632 42
12. George Russell Force India
P
1:11.047 29
13. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:11.188 29
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:11.463 30
15. Carlos Sainz Jr. Renault F1
P
1:11.467 32
16. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:11.608 35
17. Charles Leclerc Sauber
P
1:11.802 32
18. Marcus Ericsson Sauber
P
1:11.898 28
19. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
P
1:14.034 5
20. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
P
0:00.000 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Straffe til Gasly og Hartley Brasiliens GP: 2. frie træning. Hamilton fortsætte »