Italiens GP: 2. Frie træning: Bottas hurtigst, mens Kevin knækkede

Italiens Grand Prix. Kevin udgår af 2. frie træning . Copyright Monzanet.it

Fredagens 2. frie træning blev, i modsætning til dagens første træning, kørt i noget mere solrige og tørre omgivelser. De tunge skyer var fortrængt, og der var masser af aktivitet på banen. Her følger en gennemgang.

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 1/9 klokken 15:09



Den 2. frie træning startede ud på samme måde som første træning. Der var god aktivitet fra start, men i modsætning til første træning var det et noget bedre vejr, der mødte kørerne, da deres dæk kom i kontakt med asfalten på den italienske jord. Lufttemperaturen var steget fra 22 til 26 grader, mens asfalttemperaturen var steget fra beskedne 23 til 37 grader.

Både Grosjean og Kevin var hurtigt ude af deres stald, mens Hülkenberg heller ikke kunne modstå fristelsen til at lege med. Kort efter fulgte Ferrari's Kimi Raikkonen, der hurtigt lagde an til at forsøge at sætte en god tid, men desværre for finnen var bremselængden ikke helt god ind i den anden chikane, hvilket ødelagde hans omgang. Det samme gjorde sig gældende for både Wehrlein og Magnussen, der ikke helt var dus med første chikane. Herefter fulgte både Raikkonen, Magnussen, Stroll og Verstappen med diverse blandede afkørsler, hvilket indikerede at kører, bil og bane lige skulle finde hinanden.

En mikaniker arbejder på Kevins frontvinge
Copyright Lea Anna Petersen


Det begyndte dog hurtigt at gå den rigtige vej for både biler og bane, da der konstant igennem sessionen blev spist af omgangstiden. Hamilton kørte direkte ud fra pitten, ud på sin opvarmningsomgang og satte derefter sin sølvpil på den øverste plads i tabellen med tiden 1.21.956 efter den første halve time af træningen. Begge Ferrari racere sluttede første træning med cirka 1.1 sekund op til de to Mercedes racere, men allerede efter de første 30 minutter af dagens anden træning var det forspring skåret ned til lige omkring 0.4 sekund.

Med omkring 40 minutter kørt begyndte de forskellige teams igen at trille ud på banen. Sandsynligvis noget tungere end i første del af træningen, da anden del hovedsageligt bliver brugt til at teste bilerne i forskellige set-ups eller foretage løbssimulering forud for søndag.
Der skulle dog stadigvæk lige findes nogle grænser, da både Massa og Ericcson ikke helt kunne holde deres dæk inde på banen. Ericsson forsatte uden for banen i sving 11, mens Massa i den anden chikane fik dyppet sit venstre for- og bagdæk i gruset, som var det softice med drys.
Lidt senere ville Stroll også gerne eksponeres, men desværre for canadieren var det pga. en snurretur i sving 9, men han fik dog hurtigt vendt bilen den rigtige vej.

En bekendt stemme meldte sig over team-radioen efter små 45 minutter med en nærmest ligeså kendt replik, som var det fra en Hollywood klassiker. Det var såmænd McLaren's Fernando Alonso med de berømte ord 'I have no power'. Spanieren kørte dog ikke direkte i garagen, hvilket kunne indikere at den kommunikation han havde haft med sine ingeniører var mundet ud i en løsning.

Kevin Magnussen havde indtil videre i anden træning lidt sværere ved at følge med sin franske kollega i det HAAS bemalede materiel, hvor Grosjean og Kevin tonede frem på hhv. 15 og 17 pladsen efter en times tid af træningen. Det var noget anderledes i første træning, hvor Kevin havde fundet en klar fordel, men det skyldtes dog i høj grad forskelligt set-up for de to.

Vi bevægede os nu ind i de sidste 30 minutter af dagens sidste træning, og det var med en Sainz, hvis Torro Rosso besluttede sig for at smide olien fra sig og forcerede spanieren til at parkere i sving 5. Endnu mere ærgerligt var det for Sainz, at han allerede havde en straf på 10 placeringer hængende over sig for at havde skiftet sin MGU-H enhed. Det kunne ligne yderligere straf for spanieren.

Hamilton og Vettel blev undervejs forstyrret af lidt forskellige ting. Hamilton meldte over radioen, at hans sæde begyndte at være lige lovligt varmt, mens Vettel annoncerede, at han oplevede vibrationer på sin bremsepedal og gerne ville have moniteret temperaturen på bremserne.

Også Hülkenberg måtte finde sig i at blive afbrudt, dog af en lidt større kaliber, da tyskerens franske maskinel gav op rent hydraulisk og tvang sig selv i garagen for en mindre reparation. Det blev kun til 14 omgange for Hulken.

I garagen hos Mercedes
Copyright Lea Anna Petersen


Med 20 minutter tilbage var det med alle andre en Hülkenberg, Sainz og Verstappen på banen. Og som bekendt plejer der næsten altid at være travlt og begivenhedsrigt, hvilket også var tilfældet i dag. Det var dog Kevin Magnussen, der var havnet i den uheldige hovedrolle, da han på vej ud af den anden Lesmo kurve blev offer for et fejt baghjulsophæng, som knækkede. TV-billederne viste tydeligt, at Kevin gjorde alt, hvad han kunne for at holde bilen på vejen og undgå yderligere skader.

Lidt efter fik Kvyat en melding om, at han omgående skulle køre til sin garage, da der var opstået et problem med bilen. Ærgerligt for Torro Rosso, der nu havde dobbelt hovedpine.

Som en lille sideinfo kan det nævnes, at Ocon med fem minutter tilbage af træningen havde kørt imponerende 40 omgange. Sat i perspektiv er løbet på søndag kun 53 omgange langt.

De sidste tre minutter forløb i fred og fordragelighed, og Bottas kunne således slutte øverst i tabellen med Hamilton godt hægtet på bagvingen. Vettels omgangstider på sine bløde dæk med de gule sider viste, at de var stabile over en lang periode, mens brændstofmængden gradvist blev mindre. Det lover godt for løbet på søndag.

Fra pressecenteret kunne høres store klapsalver, da først Raikkonen og lidt efter Vettel returnerede til deres garager.

Hermed slut for dækningen af fredagens anden session, der runder første dag af kørsel af for Formel 1 feltet.

Vettel uddeler autografer og selfies
Copyright Lea Anna Petersen

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
1:21.406 25
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
1:21.462 24
3. Sebastian Vettel Ferrari
SS
1:21.546 33
4. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
1:21.804 34
5. Max Verstappen Red Bull
SS
1:22.409 34
6. Daniel Ricciardo Red Bull
SS
1:22.752 22
7. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
1:22.947 31
8. Fernando Alonso McLaren
SS
1:22.968 31
9. Esteban Ocon Force India
SS
1:22.977 43
10. Felipe Massa Williams
SS
1:22.985 42
11. Carlos Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
SS
1:23.150 21
12. Nico Hülkenberg Renault F1
SS
1:23.272 14
13. Jolyon Palmer Renault F1
SS
1:23.317 34
14. Sergio Perez Force India
SS
1:23.352 43
15. Lance Stroll Williams
SS
1:23.403 36
16. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
1:23.567 31
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
1:23.650 20
18. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
SS
1:24.253 28
19. Marcus Ericsson Sauber
SS
1:24.894 39
20. Pascal Wehrlein Sauber
SS
1:25.295 25
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Eksklusivt interview med Kevin - Del 1/3 Mercedes klar til at forlænge med Bottas »

Formel 1 odds fra Unibet

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando1001.00Spil nu!
Bottas, Valtteri8.00Spil nu!
Ericsson, Marcus3001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 1251.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
Vettel, Sebastian1.20Spil nu!
Bottas, Valtteri1.40Spil nu!
Magnussen, Kevin 126.00Spil nu!

Nedtælling

Næste løb: Malaysias Grand Prix
Dato: 1/10 2017 kl 9:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Malaysias Grand Prix
Løbsdato:01/10 2017
Bane:Sepang

Singapores Grand Prix
Løbsdato:17/9 2017
Bane:Singapore Street Circuit

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. L.Hamilton Mercedes AMG
    2. D.Ricciardo Red Bull
    3. V.Bottas Mercedes AMG
    4. C.Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
    5. S.Perez Force India
    6. J.Palmer Renault F1
    7. S.Vandoorne McLaren
    8. L.Stroll Williams
    9. R.Grosjean Haas F1 Team
    10. E.Ocon Force India
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton
    2007 Kimi Räikkönen