Italiens GP: 1. Frie træning - Kevin Magnussen overraskende med!

1. Frie træning er kørt og med mørke skyer hængende over banen, så blev der kørt mange omgange af de fleste kørere. Antonio Giovinazzi skulle have haft Kevins racer i træningen, men dette blev ændret i sidste øjeblik.

Kevin Magnussen om søndagen til Spaniens GP . Copyright Haas F1

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 1/9 2017 klokken 11:09

Da træningen blev sat i gang kørte næsten hele feltet ud med det samme. De tunge skyer over Monza-banen gjorde at alle ville være sikker på at få en omgang ind inden det evt begyndte at regne.

Temperaturen er 22 grader, mens banetemperaturen er på 23. Luftfugtigheden er på 65%.

Efter en kort installationsomgang, kørte de fleste i pit igen. Kun Ericsson, Stroll, Massa og Palmer blev ude og satte rigtige tider derefter.

Efter en halv time, annoncerede FIA at der var 60% change for regn i den frie træning, og flere kørere meldte over radioen at der var små dryp på visiret. En halv time senere begyndte kørerne igen at melde tilbage at der var regn i forskellige sektorer på banen. Et kvarter før træningen sluttede, var der vådt flere steder, men det store regnvejrsdrama udeblev.


Østrigs Grand Prix 2017 - Lewis Hamilton på Red Bull Ring fredag
Copyright Mercedes AMG


Hurtigste mand var Lewis Hamilton med 1:21.537 - Sidste års pole position blev sat af Lewis Hamilton og var 1:21.135 så den tid til at falde næste gang racerne får lov til at køre i tørvejr. Bottas var næsthurtigst så Mercedes tager de to hurtigste tider, foran de to Ferrari-kørere.

Hurtigste mand målt på topfart var Esteban Ocon med 349,8km/t. I kalenderens anden højhastighedsbane, Baku, var topfarten for Valtteri Bottas helt oppe på 378km/t.


Antonio Giovinazzi annoncerede i maj i år at han ville køre 1. frie træning for Haas i syv løb (England, Ungarn, Italien, Malaysia, Mexico, Brasilien og Abu Dhabi) men overraskende nok var det Kevin Magnussen der forlod højre side af Haas-garagen.
Haas-teamet har skrevet twitter at det skyldes at der er stor chance for regn i 2. frie træning. Haas-teamet har selv annonceret at Giovinazzi vil få en 1. frie træning til et andet løb i 2017 som erstatning for dagens aflysning.




Under træningen testede Fernando Alonso med halo-systemet. Halo bliver en fast del af racerne til næste år.

Sauber med halo. Pitstop træning under Italiens Grand Prix 2017, torsdag aften
Copyright BMF1

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
1:21.537 + 0.000 28
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
1:21.972 + 0.435 31
3. Sebastian Vettel Ferrari
SS
1:22.652 + 1.115 24
4. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
1:22.689 + 1.152 28
5. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
SS
1:22.742 + 1.205 28
6. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
1:22.749 + 1.212 23
9. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
1:23.465 + 1.928 24
10. Felipe Massa Williams
SS
1:23.561 + 2.024 37
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
1:23.973 + 2.436 22
13. Lance Stroll Williams
SS
1:23.991 + 2.454 30
15. Fernando Alonso McLaren
SS
1:24.015 + 2.478 17
16. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
1:24.079 + 2.542 22
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ricciardo er heldigere end Verstappen Massas bil er bare langsom »