Spaniens GP: 3. frie træning. Räikkönen hurtigst

Sidste chance for at få sat bilerne optimalt op til den meget vigtige kvalifikation. Det er nærmest lige så vigtigt at få en god startplacering her, som i Monaco. Ferrari tog forreste række tilbage.

Spaniens Grand Prix 2017. Fredagens frie træninger . Copyright Ferrari Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 13/5 2017 klokken 12:05

I næsten ti minutter, formåede Fernando Alonso i sin McLaren Honda racer, at stå med den hurtigste tid, men det var kun til der var andre der satte tider.

Inden der blev skruet op for tempoet, hvor Ocon i Force India var noteret som hurtigste tid, var Alonso allerede mere end 4 sekunder nede. Det ser ikke godt ud for den spanske stjerne.
Men det sluttede godt for Alonso, der formåede at få McLaren raceren op på 10. pladsen.

Ud over aktiviten fra McLaren, fra start af denne tredie træning, var det tydeligt, at holdene kender banen rigtigt godt, så behovet for at teste, var ikke så stor, hvorfor der i den første halvetime, ikke skete så meget på banen.

Hos Mercedes, har man fundet en fejl på Valteri Bottas' motor, hvilket betyder at han vil få en anden motoer installeret, inden kvalifikationen og at han nok misser træningen.

Det betyder at Bottas ikke vil komme til start med den nyeste version af Mercedes motorerne, som næppe vil være en fordel for vinderen af Ruslands Grand Prix.

Med omkring 20 minutter tilbage af træningen, kom de første så ud på Soft dæk. Og her var det Kimi Rëikkönen i Ferrari der satte en tid, der krævede opmærksomhed, med en tid på 1.20.214, hvilket bringer os snublende tæt på de 1.19 tider, vi forudså efter fredagens træninger.

Efter forsøg fra Vettel og Hamilton, var det fortsat Räikkönen der var hurtigst. Så måske er Mercedes slet ikke stærkere end Ferrari, som det ellers så ud til i går.

Hos HAAS så det ikke lige så godt ud, som det gjorde efter 1. træning. Lad os håbe på, at det bliver anderledes til kvalifikationen.

Hos Mercedes lykkedes det for dem, at få Bottas' racer klar, så han kunne prøve raceren med den nye motor, inden kvalifikationen. Lige under 8 minutter fik han.

Bottas takker mekanikerne for det gode arbejde, ved at sætte 4. hurtigste tid i første forsøg.

Renault, der imponerede meget i går, under den 3. træning, viste igen styrke ved at få Hülkenberg helt frem, som den bedste i det stærke midterfelt, mens Palmer i den anden Renault, roede rundt i den anden ende af midterfeltet, hvor kun Vandoorne og de to Saubere var langsommere.

Williams må igen sande, at unge Lance Stroll fortsat mangler fart. Mens han roede rundt nede som nummer 17, var Massa oppe som nummer 8, omkring 8 tiendedele hurtigere.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Kimi Räikkönen Ferrari
S
1:20.214 + 0.000 20
2. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:20.456 + 0.242 7
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:20.595 + 0.381 12
4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:20.868 + 0.654 7
5. Max Verstappen Red Bull
S
1:21.025 + 0.811 14
6. Daniel Ricciardo Red Bull
S
1:21.249 + 1.035 15
7. Nico Hülkenberg Renault F1
S
1:21.670 + 1.456 13
8. Felipe Massa Williams
S
1:21.746 + 1.532 19
9. Carlos Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
S
1:21.835 + 1.621 19
10. Fernando Alonso McLaren
S
1:22.093 + 1.879 16
11. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
1:22.128 + 1.914 21
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:22.214 + 2.000 12
13. Sergio Perez Force India
S
1:22.237 + 2.023 19
14. Esteban Ocon Force India
S
1:22.297 + 2.083 22
15. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
S
1:22.391 + 2.177 15
16. Marcus Ericsson Sauber
S
1:22.513 + 2.299 20
17. Lance Stroll Williams
S
1:22.574 + 2.360 19
18. Jolyon Palmer Renault F1
S
1:22.755 + 2.541 13
19. Stoffel Vandoorne McLaren
S
1:22.853 + 2.639 15
20. Pascal Wehrlein Sauber
S
1:22.974 + 2.760 19
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Billedserie: De nye numre på racerne Spaniens GP: Kvalifikationen LIVE: Hamilton på pol »