Kinas GP: Løbet LIVE

Vi starter årets andet løb på en fugtig bane, og alt kan ske, som Mercedes og Ferrari kæmper om sejren. Læs med, og få det hele omgang for omgang her

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 9/4 2017 klokken 07:04

Kinas banenavn: Shanghai International Circuit
Antal omgange: 56
Banelængde: 5,451 km
Løbsdistance: 305,066 km
Omgangsrekord: 1:32,238 (Michael Schumacher, 2004)
Antal DRS zoner: 2

Vejret
Vejret er gråt og fugtigt i dag, og fugtigt, og dæk-kampen, om hvorvidt intermediates er det bedste valg ift. tørvejrsdæk, er i gang.

I år er der godt nok en ny start-procedure, men eftersom det ikke regner, så er det meget tvivlsomt, at vi får starten under sikkerhedsbil (safety car).

Vejrudsigten for egentlig regn i løbet er på 20 %.

Straffe inden løbet
Palmer og Grosjean fik i går 5 placeringers straf for at have kørt for hurtigt under gult flag, da Giovinazzi havde sit uheld.

Giovinazzi har ligeledes fået 5 pladser for gearkasseskift.

Lidt inden starten
Team radioerne lige nu går på, at det er klart til tørvejrsdæk indenfor 10 minutter, og der er megen tvivl om, om de tør starte på tørvejrsdæk nu.

Vi venter endnu på formationsomgangen og at se, hvem, der starter på hvilke dæk.

Sidste løb i Australien havde reelt set kun 5 oprigtige overhalinger. Sidste år var der over 100 på denne bane - Så vi ser frem til et spændende løb.

Der er rapporteret en smule olie på banen, kørerne skal være opmærksomme på.

Alle starter på intermediate dæk undtagen Sainz. Formationsomgangen viser, at Sainz muligvis har taget det bedste valg. Alle kørere nævner over radioen, at det er tørret meget op.

Omgang 1-10
Palmer har valgt at køre ind inden starten for dækskifte og at starte fra pitten. Vettel holder helt skævt i sin boks, som starten går:

(1/56) Hamilton tager nemt starten, efterfulgt af Vettel og Bottas, medens Kimi bliver taget af Ricciardo.

Sainz sejler ned gennem feltet - Tørvejrsdækkene var måske ikke det rigtige valg endnu.

Stroll tager en tur udenfor på gruset. Vi har derfor virtuel safety car, som Stoll stiger ud af bilen.

(2/56) Hülkenberg er gået i pit for at prøve lykken med softs istedet for intermediates.

Verstappen har snuppet 9 placeringer siden start - Imponerende.

(3/56) Flere af kørerne vælger tørvejrsdæk. De to fra Mercedes, samt Red Bull og Räikkönen er blevet ude på banen.

Stillingen lige nu hedder da:
Hamilton
Bottas
Ricciardo
Räikkönen
Verstappen
Vettel
Sainz
Kvyat
Alonso
Massa

(4/56) Der er stor spredning i valget af soft og supersoft som dæk. Tiderne for dækkene er lige nu meget ens.

Magnussen er ppe som 13'er.

Giovinazzi laver den samme som i går i kvalifikationen! Han holder med en smadret bil midt på start-mål langsiden og der er nu safety car.

Han stiger pænt ud af bilen og hopper ind i pitlane, heldigvis.

Medens de rydder op skal kørerne derfor igennem pitlane, for ikke at samle skarpe stumper fra bilen op.

(5/56) Chancen for at skifte dæk er taget af de sidste. Vi har stillingen:
Hamilton (soft)
Ricciardo (super soft)
Räikkönen (soft)
Verstappen (super soft)
Bottas (soft)
Vettel (soft)
Sainz (super soft)
Alonso (soft)
Kvyat (soft)
Massa (soft)

McLaren minder Alonso om at drikke vand: "Jeg skal koncentrere mig rigeligt for at holde bilen på banen", snerrer han tilbage

(6/56) Ricciardo stopper igen, nye super softs, men han er pænt tilbage som 2'er. Han prøvede i mellemtiden at være på intermediates, men valgte så at gå tilbage.

Der er meddelt, at Vettel ikke får nogen straf for at være ude af sin startboks på langsiden inden start.

(7/56) Vi er fortsat under safety car.

Der bliver kigget på Stolls uheld, der viser sig at være et sammenstød mellem ham og Pérez.

Det er sidste omgang med SC.

Vandoorne på soft-dæk er bekymret for, om banen er klar til det. Hamilton meddeler ligeledes over radioen, at det er svært at holde temperatur i dækkene.

Bottas viser det ved at tage et spin af banen og han dropper fra 5. til 12.

(8/56) Løbet er givet frit, vi kører igen ræs.

Der er tæt kamp mellem Pérez og Massa for P9. Kvyat blander sig i kampen.

Verstappen hopper nemt foran Räikkönen, der nu har Vettel i bagdelen. Han har intet træk i motoren, meddeler han til pitten.

Der kommer ingen straf i sagen om Stroll og Pérez

Sainz sætter hurtigste tid: 1.48.7

(9/56) Vi har Hamilton i front, efterfulgt af 2x Red Bull og 2x Ferrari.

1.42.6 er Sainz' nye hurtigste tid i løbet.

Omgang 11-20
(10/56) Flere kørere er indenfor sekundet på den forankørende. Alle i top 5 er indenfor 3,5 sekunder.

(11/56) Verstappen smutter foran Ricciardo med DRS til at være 2'er i løbet, efter at have startet som 16'er.

Verstappen sætter da også hurtigste tid: 1.40.4

(12/56) Räikkönen forsøger sig på Ricciardo. De har Vettel lige i hælene, som jagten tager til.

DRS er heller ikke nok til at komme foran, der er ikke megen plads mellem de 3 biler, som de går ud på 13. omgang

(13/56) Kampen mellem de 3 fortsætter, Ricciardo formåer at holde de to bag sig.

Verstappen fortsætter med at sætte hurtigste tid. 1.39.2 hedder den nu. Han er 1,4 sekunder bag Hamilton.

(14/56) Ricciardo er 0,1-0,2 sekunder langsommere end Ferrari, men det lykkes dem stadig ikke af den grund.

(15/56) Magnussen er oppe som 9'er med Bottas 4 sekunder bagefter.

Alonso er oppe som 7'er og har rost teamet over radioen for, at bilen da er hurtig i svingene.

Bottas sætter nu hurtigste tid, som Vertappen har tabt tid til Hamilton og nu er 2,6 sekunder efter.

De to Ferrari ligger stadig 0,5 sekunder efter Ricciardo.

(16/56) Ricciardo har problemer med understyring, meddeler han teamet. 1..38.1 er den nye tid fra Hamilton i front.

Hülkenberg får en 5 sekunders straf for at have overhalet under virtuel safety car tidligere.

Räikkönen har ingen motorkraft i sving 12, ved mindre han trykker på en knap, og han bander noget, da han meddeler det til pitten over radioen.

(17/56) Hülkenberg får 10 sekunders straf står der nu - Denne gang for at overhale under den rigtige SC. Det giver 15 sekunder i alt.

(18/56) Vandoorne får at vide, han skal køre i pit. De stopper vidst han løb nu.

Der kigges på Magnussen ift. om han har kørt for langsomt under SC.
Han har lige nu mistet P10 til Bottas.

(19/56) Bagtroppen hedder Massa P14, efterfulgt af Palmer, Grosjean og Ericsson.

Der er endnu ingen ændring i tider og forskelle i toppen. 3,5 sekunder er der mellem Hamilton og Verstappen, og 5,2 sekunder er at finde mellem Verstappen og Ricciardo.

(20/56) Kvyat parkerer bilen, som Vettel snupper P3 fra Räikkönen.

Omgang 21-30
(21/56) 2. pitrunde er så småt igang, som Pérez er første mand til at pitte igen.

Der er ingen straf til Magnussen for at køre for langsomt under SC.

Hülkenberg er øjeblikkeligt P12, men mangler endnu sin straf.

Hamilton spørger pitten: "Det er meningen, jeg skal køre løbet færdigt på disse dæk, ikke?". Svaret er ja, hvis han kan....
Hans dæk er soft-dæk og de er lige nu 17 omgange gamle.

(22/56) Vettel og Ricciardo i tæt kamp - flere sving i gennem, der er kontakt så hele den gule markering af dækkene forsvinder! Men Vettel tager den og er nu P3!

(23/56) Hamilton er 5 sekunder i front, som Vettel har sat jagten ind på Verstappen - Han har taget 0,6 sekunder på sidste omgang og mangler 4,4.

Räikkönen ligger stadig et halvt sekund fra Ricciardo. Finnen kæmper tydeligvis fortsat med bilens motorkraft.

(24/56) Nede på P8 henter Bottas et halvt sekund ind på Alonso per omgang. Der mangler 1,5 sekunder før, vi har en kamp.

Ericsson ligger bagerst, 89 sekunder fra Hamilton i front.

(25/56) Vettel har hurtigt lagt afstand til Ricciardo: 3 ekunder er der at finde mellem dem.

2,8 sekunder mellem Vettel og Verstappen. Der går ikke længe før, de to skal teste deres evner.

Räikkönen til pitten: "Det var meningen, dækkene skulle holde til slutningen af løbet? For det føles ikke, som om de kan det."

Räikkönen er på samme dæk som Hamilton.

(26/56) Bottas får nu taget Alonso med DRS som hjælper. Han er P7, men det er også 4 placeringer dårligere end han startede.

Magnussen ligger meget alene: 10 sekunder op til Alonso, 8,6 ned til Pérez. Han er øjeblikkeligt 9'er.

(27/56) Stillingen lyder:
Hamilton
Verstappen
Vettel
Ricciardo
Räikkönen
Sainz
Bottas
Alonso
Magnussen
Pérez

1.2 sekunder har vi nu mellem Verstappen og Vettel.

Grosjean er indenfor sekundet på Palmer, der ligger P13. En bremseduel, Grosjean går indenom, og selvom han får låst det ene forhjul, så kommer han alligevel foran Palmer.

(28/56) Vettel når indenfor sekundet - DRS og vupti, så er han foran Verstappen, der laver en bremsefejl i sving 1.

(29/56) Ricciardo er indenfor sekundet på Verstappen, men han skal nok alligevel i pit næste omgang efter den bremsefejl.

(30/56) Verstappen går netop i pit, som Alonso beklager overfor pitten, at det er "for meget". Han snakker om, at de må pitte, når de forankørende gør. Det er skidt med hans dæk.

Omgang 31-40
(31/56) Verstappen er tilbage som 6'er foran netop Alonso.

Sainz har også pittet, og begge kørere er på friske dæk, dog er Verstappen på super soft og Sainz på soft.

(32/56) Hamilton er 11 sekunder foran Vettel, men Vettel henter 0,6s på seneste omgang.

Ricciardo er 8 sekunder efter Vettel, og Räikkönen 1 sekund fra Ricciardo.

Dog Har Ricciardo bevidst kørt lidt langsommere, for at bremse Kimi nok til, at Verstappen kan komme tilbage op.

Hamilton klager over dækkene, han kan ikke længere holde den samme fart. Han bliver nok nødt til at gå i pit engang til inden løbet slutter.

(33/56) 1.36.7 og hurtigste tid til Hamilton. Det kunne tænkes, at han sætter forsøget ind for at få det sidste ud af dækkene inden pit stop.

Magnussen pitter fra P9. Han har kørt 30 omgange på sine super softs og skifter til et andet sæt brugte super softs, der er 3 omgange gamle.

(34/56) Forreste højre dæk er det mest slidte hos Bottas. Dét kommer til at afgøre, om han skal i pit igen.

Bottas er lige nu oppe som P5, foran Ricciardo, der lige har pittet til 3 omgange gamle super softs.

(35/56) Så er det slut for McLaren og Alonso. Bilen kan ikke mere og han parkerer ved nærmeste nødudgang.

Vettel pitter!

Han er tilbage som 3'er, 3 sekunder foran Verstappen, på softs.

Kimi er nu 2'er og 26 sekunder efter Hamilton. Vettel 9 sekunder efter Räikkönen

(36/56) Bottas smutter i pit, får helt nye soft dæk på.

(37/56) Hamilton nu i pit! Han kommer ligeledes på helt nye softs. 3 sekunder er der nu mellem ham og Räikkönen.

(38/56) Räikkönen P2, Pérez P8, Ocon P9, Massa P11 og Ericsson bagerst P15 mangler at pitte.

Stillingen lyder øjeblikkeligt:
Hamilton
Räikkönen
Vettel
Verstappen
Ricciardo
Sainz
Bottas
Pérez
Ocon
Magnussen

Massa
Hülkenberg
Grosjean
Palmer
Ericsson

Ude:
Alonso
Kvyat
Vandoorne
Giovinazzi
Stroll

(39/56) De forreste 5 ligger indenfor 20 sekunder. Räikkönen kører 2 sekunder langsommere end resten på seneste omgang. Det er på tide med et pit stop.

Han meddeler netop også til pitten: "Hvornår skal jeg ind? Der er masser af omgange tilbage og jeg har ingen front tilbage"

Bottas et helt sekund hurtigere end resten på seneste omgang. Han er stadigvæk P7.

(40/56) Magnussen indenfor sekundet på Ocon. Det lykkedes med hjælp fra DRS.

Räikkönen får med hård stemme overtalt teamet til at lade ham komme i pit efter en LANG og hård diskussion.

Han er tilbage efter Sainz som P6, hvilket er virkelig dårligt gjort af Ferrari.

Omgang 41-50
(41/56) Vettel 1,5 sekunder hurtigere end Hamilton, men der er 8 sekunder mellem de to.

(42/56) Räikkönen er indenfor sekundet på Sainz, og det tager ham ikke lang tid at komme forbi. Der er nu 4 sekunder op til Ricciardo, der ligger nr. 4.

(43/56) Magnussen er halvandet sekund hurtigere end Pérez. Der er ros fra pitten: "Meget godt, meget godt, kom så!"

Ocon vælger at pitte med 40 omgange gamle dæk. Pérez' dæk er 25 omgange gamle.

(44/56) Massa henter på dét pitstop og er lige nu 10'er og derfor i pointene.

Hamilton i front sætter hurtigste tid: 1.35.3.

(45/56) Feltet ligger ret spredt, kun Ricciardo har 2 sekunder op til Verstappen, og Sainz 2 sekunder til Bottas. Resten er over 4 sekunder væk.

Vi har stillingen:
Hamilton
Vettel
Verstappen
Ricciardo
Räikkönen
Bottas
Sainz
Pérez
Massa

Ocon
Grojsean
Hülkenberg
Palmer
Ericsson

(46/56) De to Red Bulls har nu dæk, der er 15 og 16 omgange gamle. Vettels er 14 omgange og Hamilton samt Räikkönen er på 9.

Ocon med sine friske dæk når hurtigt op til Massa. DRS, og han er forbi. Dvs. Williams står til absolut ingen point i dette løb.

(47/56) Der er stilstand i feltet lige nu. Mercedes kommer til at kalde Valtteri for Nico, som de prøver at opmuntre ham til, at han stadig kan nå at hente 2 placeringer og slutte 4'er.

(48/56) Ricciardo er 1.2 sekunder efter Verstappen nu - Kampen om 3. placering er sat ind.

Hülkenberg får ligeledes opmuntring fra pitten: "Massa er i store problemer på sidste omgang". Massa er 7 sekunder foran Hülkenberg, men kører 3 sekunder langsommere per omgang.

(49/56) Magnussen, DRS og sving 1 er en god kombi - Han snupper Pérez og er nu P8.

Ricciardo nu indenfor sekundet op Verstappen.

Massa pitter, sender de to Renault op som 12 og 13.

(50/56) Ricciardo tager 0,5 sekunder på seneste omgang, men Verstappen er ikke den letteste at overhale.

Omgang 51-56
(51/56) DRS stadig ikke nok for Ricciardo.

Magnussen ligger godt og trygt med 33 sekunder op til Sainz og 26 ned til Pérez, der lige har pittet en sidste gang.

(52/56) Verstappen i pres, han er konstant lige en smule langsommere end Ricciardo, der er helt oppe i hælene på ham. Igen er DRS ikke nok, og der er snart ikke mere tid for Ricciardo at lave overhalingen i.

Verstappen siger til pitten, at de skal få Grosjean foran til at flytte sig, da han er bagud med en omgang, og det giver Verstappen understyring i bilen. Han lyder som en presset knægt.

(53/56) Jagten fortsætter, Verstappens brok over radioen fortsætter ligeledes...

(54/56) Igen er DRS ikke nok, og da de bremser ca. samme sted, så har Verstappen fortsat fordelen.

Man kan se, hvordan Ricciardo kæmper med den understyring, det giver ham, at han ligger bag Verstappen hele tiden.

"Kan I ikke godt fortælle det her til Charlie, det er for tåbeligt!" brokker Verstappen sig fortsat. Grosjean ligger et godt stykke foran endnu, og Verstappen henter ikke rigtig ind på ham.

(55/56) Der sker ingen ændringer i resten af feltet.

(56/56) Sidste omgang. Sidste chance for Ricciardo.

DRS på start-mål giver chancen for en bremseduel, men de nye biler er så standhaftige, at det ikke nytter.

Verstappen forbremser sig, han forstyrres af teamet, der snakker, Ricciardo kommer helt op på siden, men Verstappen redder den!

Ricciardo forsøger en sidste gang, han forbremser sig i forsøget og Verstappen ender med at tage P3 hjem.

Hamilton snuppede selvfølgelig sejret foran Vettel, og det vil sige, de to lige nu begge har 43 point i kampen om verdensmesterskabet.

Verstappen henter 3. pladsen i den kamp, efterfulgt af Bottas og Räikkönen.

Så snart resultatet offentliggøres, kan I se tider og dæk undervejs herunder, samt i vores løbsresultater.

Vi takker for denne gang og er selvfølgelig tilbage igen til Bahrains Grand Prix, der køres allerede i næste weekend.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
I
S
S
S
S
1T37:36.158 4 25
2. 2. Sebastian Vettel Ferrari
I
S
S
S
S
S
1T37:42.408 5 18
3. 16. Max Verstappen Red Bull Racing
I
SS
SS
SS
SS
1T38:21.350 4 15
4. 5. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
I
SS
SS
SS
SS
1T38:22.193 4 12
5. 4. Kimi Räikkönen Ferrari
I
S
S
S
SS
1T38:24.234 4 10
6. 3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
I
S
S
S
S
1T38:24.966 4 8
8. 12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
I
SS
SS
SS
SS
55 omg. 5 4
11. 19. Romain Grosjean Haas F1 Team
I
SS
SS
S
S
SS
55 omg. 5 0
14. 6. Felipe Massa Williams
I
S
S
S
S
SS
SS
55 omg. 6 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 13. Fernando Alonso McLaren
I
S
S
S
S
33 omg. 4 0
18. 15. Stoffel Vandoorne McLaren
I
S
S
S
S
17 omg. 5 0
20. 10. Lance Stroll Williams
I
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: Kvalifikationen LIVE. Pole til Hamilton Kinas GP: Løbsresume. Hamilton vinder »