Italiens GP: 2. frie træning. Hamilton hurtigst igen

Efter en første træning, hvor Mercedes var meget dominerende, var der lagt op til et lille håb om, at andre kunne være mere med i den anden træning. Men det så ikke sådan ud.

Ungarns GP 2015 . Copyright Daimler Benz

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/9 2015 klokken 14:09

Når man er på antallet af motorer der er brugt indtil nu i sæsonen, er det tydeligt at se, at Mercedes ikke kun er suveræne på banen, men også de bedste til at lave en stærk, stabil motor.

Mercedes AMG, Williams, Lotus og Force India holdene, der alle anvender Mercedes motorer, er på, eller har lige skiftet over til deres anden motor i år, over halvvejs inde i sæsonen.
I den anden ende ligger McLaren Honda, hvor både Jenson Button og Fernando Alonso, har taget hul på deres 8. motor.

Hos Ferrari har de taget den 3. motor i brug, til både Vettel og Räikkönen, hvilket virker lidt mere normalt end det Mercedes præsterer.

Lidt under halvvejs inde i træningen, viste Sebastian Vettel, at han nyder den italienske park-bane, ved at sætte Ferrarien på toppen af tidstabellen.

Hamilton og Rosberg ville det dog anderledes, da de kom ud på Soft dækkene og igen satte dagsordenen.

Jenson Button var en af dem, der var lang tid om at komme ud til denne anden frie træning.
Faktisk blev han set gå ud og ind af McLarens motorhome flere gange, efter træningen var begyndt.

Jenson Button på vej ud af motorhome igen
Copyright McLaren Media


Hos Toro Rosso, afprøvede Max Verstappen off-road egenskaberne på sin racer.
De var afktisk gode nok til at han slap for at ramme barrieren, med op til flere cm.


Force India og især Sergio Perez, har virkelig fået fart i deres racer.
Kun 2 tiendedele sekund langsommere end Vettel på 3. pladsen.

Hülkenberg er lige nu 5. hurtigste mand, kun 5 hundrededele efter Perez.

Denne 2. træning, har nu skiftet karakter, så de fleste nu kører langdistance træning.

Kimi Räikkönen har meldt til holdet, at han er ret godt tilfreds med sin bil. der er en anelse understyrering, men ellers er alt fint.
Räikkönen er lige nu noteret for at have de 6. tid, men han har måske en stor tro på at løbet kan udvikle sig til Ferraris fordel.

Jenson Button, med den utroligt stabile McLaren-Honda racer, har formået at tilbageligge hele 3 omgange, her hvor den første time er overstået.

Melding fra McLaren går på, at det er ERS systemet den er gal med, denne gang.

Så slut for Jenson, inden han rigtigt kom i gang.

Hos McLaren er man dog glade for, at Alonsos tider er yderst stabile. Eneste problem er, at de ikke er hurtige.

Max Verstappen skifter til medium dæk og skal nu køre den sidste del af træningen, i jagt på det perfekte løbs set-up.

Verstappen klager fortsat over dækslid på bagdækkene.

Hamilton har problemer med forbremserne. Mercedes monterer nye!

Med 5 minutter tilbage af denne anden frie træning, er det fortsat Hamilton der er hurtigst, foran Rosberg i den anden Mercedes, mens Vettel tager sig af trediepladsen.

Efter Vettel finder vi de to Force India kørere, med Perez og Hülkenberg, inden vi finder den anden Ferrari med Kimi Räikkönen på 6. pladsen.

Verstappen har meldt tilbage, at han har problemer med sit sæde, der rykker sig.

Bottas er ved at lave en seriøs fejl 40 på vej ind i pitten. Ser nærmest ud som om at han lige glemte at man ikke måtte kører så hurtigt.

Træningen sluttede med Hamilton som hurtigste mand, Rosberg nummer to og Vettel nr. 3.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:24.279 + 0.000 27
2. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1:24.300 + 0.021 35
3. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:25.038 + 0.759 36
6. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:25.380 + 1.101 39
9. Valtteri Bottas Williams
P
1:25.647 + 1.368 34
10. Felipe Massa Williams
P
1:25.891 + 1.612 31
13. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:26.222 + 1.943 27
16. Fernando Alonso McLaren
P
1:26.966 + 2.687 31
19. Jenson Button McLaren
P
1:28.471 + 4.192 3
20. Daniil Kvyat Red Bull Racing
P
1:28.723 + 4.444 28
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: 1. frie træning. Hamilton hurtigst Kort Interview med Kevin Magnussen »