Brasiliens GP: Hot or Not

Weekenden i Brasilien startede som en våd fornøjelse, og sluttede med at blive en våd fornøjelse da champagnen sprøjtede på podiet. Her er BMF1’s bud på ‘Hot’ or ‘Not’.

Brasiliens Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/11 2019 klokken 16:11

Løbet i Brasilien startede som rolig paradekørsel mod det ternede flag. Det der startede så roligt, endte med at blive en dramatisk kamp med forskellige pit-strategier, kørere der buldrede sammen, og to safety cars.

Her er BMF1’s bud på, hvad der var ‘Hot og hvad der var ‘Not’ i São Paulo.

Hot:

Max Verstappen
Max Verstappen er en levende legende. Med sine bare 22 år, er han allerede en erfaren herre med fem sæsoner på F1-CVét.

Red Bulls førstekører var flyvende hele weekenden, og dominansen startede allerede om lørdagen, da han sendte en tidlig fødselsdagsgave afsted til teamchefen, Christian Horner.

Verstappen var “ligeglad” med om dæk-varmetæppet på forhjulet ikke virkede. Han gav den fuld gas - lige fra de røde lamper slukkede.

Lewis Hamilton og Verstappen kæmpede om sejren gennem hele løbet. Verstappens overlegenhed gjorde, at ligemeget hvad Hamilton trak ud af ærmet, så blev han overhalet igen.

Verstappen vandt også titlen som ‘driver-of-the-day’ af Formel 1-fansene.

Alfa Romeo
Resultatet for det Schweiziske-team er nærmest surrealistisk godt. Haas-teamet gik også ind til weekenden, med et lille håb om at kunne indhente Alfa’ i konstruktørmesterskabet.

Det er dog i teorien stadigvæk muligt, men med en 4. og 5. plads i Brasilien, sikrede Alfa Romeo sig intet mindre end 22 point på bankbogen, og gør det til noget nær en umulig mission for Haas at nå dem.

Kimi Räikkönen kom sikkert med videre til Q3, med Antonio Giovinazzi (næsten) lige i hælene.

Meget af æren for de den flotte pointhøst skal selvfølgelig tildeles diverse straffe og udgåede biler - men i sport tæller kun det endelige resultat.

Stabil og solid indsats fra begge kørere, giver dem den flotte plads på ‘hot’-listen.

Carlos Sainz jr.
Carlos Sainz jr. har leveret en solid indsats, og domineret midterfeltet det meste af sæsonen.
Den spanske racerkører stod overfor noget af en opgave under søndagens løb, da problemer i kvalifikationen gjorde, at han skulle starte bagerst.

Da de røde lamper slukkede, indledte han kampen op igennem feltet, og frem til holdets største pointhøst i flere år.

Sainz sluttede løbet på 3. pladsen, og dermed scorede han holdets første plads på podiet siden Kevin Magnussen stod der i 2014.

Med slutplaceringen som nr. tre, var teamet sikret den plads på podiet de længe har ville have.
Uheldigvis fik spanieren ikke mulighed for at sprøjte med champagne, da Lewis Hamiltons straf først blev tildelt efter podieceremonien var slut.

Pierre Gasly
Flere personer var så heldige, at sikre sig en solid gevinst på odds 1000, på at Kevin Magnussen sikrede sig hurtigste omgang i Singapore.

Mon ikke det var muligt at finde samme gigantiske odds på, at Gasly ville slutte på andenpladsen i Brasilien.

Hvem havde troet, at den degraderede kører der ikke bryder sig om overhalinger, skulle ende på den anden skammel på podiet.

Et fuldstændig vanvittigt og velfortjent resultat, som fik franskmanden til at udbryde højere glædesskrig over radioen, end Alonso der råbte af Honda-motoren.

Brasiliens Grand Prix 2019. Max Verstappen vinder løbet foran Pierre Gasly og Lewis Hamilton. Hamilton bliver efterfølgende rykket tilbage så tredjepladsen går til Carlos Sainz Jr.Brasiliens Grand Prix 2019. Max Verstappen vinder løbet foran Pierre Gasly og Lewis Hamilton. Hamilton bliver efterfølgende rykket tilbage så tredjepladsen går til Carlos Sainz Jr.
Copyright Red Bull Contentpool


Not:

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel har leveret pragtpræstationer i sine yngre dage. Til trods for fire VM-titler og en plads hos et top-team, så ligner tyskeren efterhånden en mand, som har toppet i sin karriere.

Vettel var overlegen overfor Kimi Räikkönen, men man må sige at tyskeren har kæmpet sin kamp mod sin nye yngre teamkammerat i år.

Vettel kan ikke lide at han får kamp til stregen af sin teamkammerat. Leclerc har været den mest dominerende kører af de to i denne sæson, og fører både hvad angår kvalifikation og point i mesterskabet.

Leclerc satte en sikker overhaling ind på tyskeren, hvilket sendte Vettel ud i et hovedløst angreb, der tømte en stor del af Ferraris-reservedelslager.

Robert Kubica
Det var noget af en eventyr-fortælling, da Robert Kubica for første gang satte sig i en Formel 1-racer, siden sin alvorlige rallyulykke.

Den polske racerkører har nu (næsten) kørt én hel sæson i Formel 1, uden at levere ordentlige resultater.

Godt nok er Williams (hvad der minder om hastighedsmæssigt) en F2-racer i forklædning, men alligevel skal en racerkører stadigvæk være i stand til at følge med/slå sin holdkammerat.

Kubica havde endnu en forfærdelig weekend i Brasilien, hvor han smadrede sin racer under træningen, var 5/10 sek. efter teamkammeraten i Q1, og fik fem sekunders straf for at blive sendt direkte ud i Verstappen i pitten.

En uheldig og trist dag for den polske racerkører, som (højest sandsynligt) kun har ét løb tilbage i Formel 1-karrieren.

Stewards
Stewards er nogle kompetente og dygtige mennesker. Men alligevel river man sig ofte i håret over de beslutninger som bliver truffet - og hvor længe det kan tage at tage beslutningerne.

Lewis Hamiltons manøvre på Albon ville - meget sandsynligt - koste ham en tidsstraf.
Den nykårede verdensmester erkendte også blankt, at det var hans egen fejl.

Alligevel vælger dommerne ikke at træde i karakter og sende dommen ud inden podieceremonien.

Det burde være sådan, at hvis der på forhånd er tvivl om potentielle straffe som har indflydelse på podieplaceringer, så skal man få det klaret med det samme - og dermed udskyde podieceremonien.

Det giver ikke mening, at Hamilton står og fejrer et trofæ og drikker en champagne der ikke er hans.

Stewards’ er nu årsagen til, at Sainz gik glip af sin (måske eneste i karrieren) podieplacering i Formel 1, og McLaren gik glip af 5,5 års tørke med at hylde sin kører - deroppe hvor der er sjovest at være.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
S
M
S
1T33:14.678 3 25
3. 20. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
M
1T33:23.574 1 15
7. 3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T33:20.817 2 6
8. 10. Lando Norris McLaren
P
1T33:25.882 2 4
11. 9. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1T33:27.410 2 0
12. 18. George Russell Williams
P
1T33:28.277 2 0
13. 7. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1T33:28.925 2 0
14. 5. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1T33:29.605 2 0
16. 19. Robert Kubica Williams
P
70 omg. 2 0
17. 2. Sebastian Vettel Ferrari
P
65 omg. 2 0
18. 14. Charles Leclerc Ferrari
P
65 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
51 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton straffet - Carlos Sainz ny 3'er Endnu en Ferrari-fiasko »