Bahrains GP: 1. frie træning. Leclerc hurtigst af alle.

Efter en meget overbevisende sejr til Bottas i Australien, skal den finske Mercedes-kører ud og bevise, at det ikke var et tilfælde. HAAS har også en opgave, med at indføre mere pålidelige pitstops. Her er hvordan weekendens første træning gik.

Charles Leclerc . Copyright Ferrari Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 29/3 2019 klokken 13:03

Til trods for rygter om, at Alonso skulle teste for McLaren, i denne første træning, kan vi her bekræfte at det ikke skete. Sainz og Norris var begge i McLarens racere.

Sainz, der startede året med en DNF i Australien, var en af de kørere, der fik tilbagelagt flest omgange under den første træning. Om det var for at få kørt maskinellet helt ind, eller om det var planlagt arbejde vides ikke. Dog var McLarens racer klædt i grønt ”flow-vis” bemaling, da de startede træningen, netop fordi de følte at de havde nogle aerodynamiske udfordringer, der skulle rettes op på.

Et andet hold, der havde noget skade, der skulle rettes op på, var Ferrari. Inden årets første løb, var der en udbredt enighed om, at de havde bygget den bedste bil, men det viste sig, at Mercedes var i særklasse bedre og at Red Bull faktisk også var foran dem, med Honda-power.

Om det skyldes den specielle ”bane” i Australien, må vi vente med at se, men tiderne fra dagens første træning tyder på, at de har meget godt fat i banen i Bahrain.

Leclerc sluttede hurtigst, med en margin på 0,263 ned til Vettel på P2. Leclerc var næsten et sekund hurtigere end Bottas og mere end 1,2 sekund hurtigere end Hamilton, der stadig har svært ved at følge med Bottas.

For Kevin Magnussen og Romain Grosjean, så det ud til, at gå helt den gale vej. Kevin, med den hurtigste tid af de to, var mere end 2,2 sekunder langsommere end Leclerc, der stod for dagens hurtigste tid, helt nede som nummer 12. Grosjean var yderligere 4 tiendedele sekund langsommere, hvilket satte ham ind som nummer 17, lige efter Giovinazzi i Alfa Romeo, der igen havde svært ved at følge med Kimi Räikkönen i den anden Alfa, der var mere end et halvt sekund hurtigere.

Red Bull var tredje hurtigste hold, med Verstappen blot lidt over en tiendedel sekund foran Gasly, mens Sainz noget overraskende, var manden der gik med titlen ”best of the rest” efter dagens første træning.

Hos Renault, var det igen Hülkenberg der var den hurtigste af de to, næsten 4 tiendedele sekund hurtigere end Ricciardo, der lader til, allerede nu, at være under pres.

Bundprop blev igen Robert Kubica i Williams-raceren, men med en tidsforskel på blot 5 hundrededele sekund, var der ikke langt mellem de to, som dog var hele 7 tiendedele sekund efter Lance Stroll i Racing Point-bilen.

Netop Stroll, klagede en del over manglende greb. Det samme gjorde Perez i den anden Racing Point-bil, men han var dog 6 tiendedele sekund hurtigere end Stroll. Tror ikke far var stolt.


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:30.354 + 0.000 20
2. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:30.617 + 0.263 21
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:31.328 + 0.974 26
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:31.601 + 1.247 23
5. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:31.673 + 1.319 21
6. Pierre Gasly Red Bull Racing
P
1:31.815 + 1.461 17
7. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:31.952 + 1.598 28
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:32.602 + 2.248 21
15. Lando Norris McLaren
P
1:32.945 + 2.591 29
17. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:32.994 + 2.640 22
19. George Russell Williams
P
1:34.188 + 3.834 26
20. Robert Kubica Williams
P
1:34.253 + 3.899 27
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Williams mangler dele Sainz: Haas er for langt foran os andre »