Bahrain GP: 3. frie træning - Verstappen hurtigst

Weekendens sidste træning inden det gå løs med kvalifikationen til søndagens F1 løb. Træningen sluttede med en blandet front. De 8 hurtigste biler var inden for et sekund.

Australiens Grand Prix 2017 - Red Bull fredag . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan Nicolaisen (ani@bmf1.dk) d. 15/4 2017 klokken 15:04

Solen står stadig højt på himmelen. Folk rundt om banen søger efter skygge under tribuner og palmer. Som dagens træning går i gang, er lufttemperaturen faldet til 34 grader med en let vind der gør det udholdeligt og være til F1. Banetemperaturen er på 38 grader.

De fleste biler for hurtigt kørt deres installationsomgang, og derefter finder de tilbage til pitten. Romain Grosjean får dog hurtigt kørt 4 omgange inden han parkerer i garagen.

Force India-bilerne med Sergio Perez og Esteban Ocon ligger tidligt ude med en masse omgange, inden der bliver for meget trafik på banen. Sammen med Toro Rosso's Carlos Saintz får de hurtigt kørt 6 omgange, med Carlos har den hurtigste tid.

Felipe Massa var i højt humør, med meget overskud, da han kom til garagen tidligere, han har i denne weekend besøg af søn, kone og far. Efter 32 minutter sætter han den foreløbige hurtigste tid med 1.33.720. Han slutter med 6. hurtigste tid med 1.32.801.

Halvvejs i træningen er det kun 12 biler, der har kørt mere end 1 omgang. Flere af de store teams, venter med og kører ud i håb om, at temperaturen er faldet, så det er sammenlignelig med Kvalifikationen om 2.5 time.

Kinas Grand Prix 2017 - Kevin Magnussen i aktion
Copyright Haas F1


Med kun 22 minutter tilbage, sætter Grosjean bilen i væggen. Dermed bliver træning hurtigt afblæst. Romain undskylder over radioen til pitten, der svarer “ja der gik noget galt”. Han er dog selv i stand til, at kører bilen tilbage til pitten, så træningen hurtigt kan genoptages. Haas-temaet fik dog Grosjeans bil klar igen, så han nåede ud inden uret løb ud. Han klagede over radioen, at bilen mangler power.

Kimi var den første ude på et sæt nye super soft dæk, og sætter hidtil hurtigste tid på 1.32.785, men bliver hurtigt overgået af Mercedes køreren Valtteri Bottas. Vettel kommer også ud på nye super soft dæk, hvor han sætter sin hurtigste tid med Ferrarien på 1.32.750.

Rigtigt mange kørere er ude og afprøve bilens begrænsninger ved at køre lige til grænsen og til tider lidt ud over, så banens afkørselsområder bliver flittigt brugt. Verstappen klager over manglende synk med 3 gear, lige inden han kommer ud til hans flyvende omgang, hvor han sætter løbets hurtigste omgang på 1.32.194.

Kevin Magnussens træning var langt fra i verdensklasse, han sluttede skuffende med 17. hurtigste tid foran Grosjean, Sauber-køreren Marcus Ericsson og tidligere holdkammerat Jolyon Palmer i sin Renault.

Lewis Hamilton ventede til sidst i træningen, med og komme ud på super soft, hvor han satte en tid på 1.32.304, lige efter Max Verstappen.

Det ender med et blandet felt i toppen af skalaen, med en Red Bull hurtigst fulgt af en Mercedes og en Ferrari. Det lægger op til en rigtig spændende kvalifikation senere.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
1:32.194 + 0.000 8
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
1:32.304 + 0.110 10
3. Sebastian Vettel Ferrari
SS
1:32.750 + 0.556 10
4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
1:32.754 + 0.560 13
5. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
1:32.785 + 0.591 9
6. Felipe Massa Williams
SS
1:32.801 + 0.607 12
7. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
SS
1:32.809 + 0.615 8
12. Fernando Alonso McLaren
SS
1:33.922 + 1.728 10
14. Lance Stroll Williams
SS
1:33.965 + 1.771 15
15. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
1:34.027 + 1.833 15
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
1:34.198 + 2.004 13
18. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
1:34.205 + 2.011 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton: Dækkene er som smeltet chokolade Bahrains GP: Kvalifikationen LIVE »