Abu Dhabis Grand Prix: HOT or NOT

Et begivenhedsrigt Formel 1-løb på verdens dyreste motorsports-anlæg er overstået. Derfor er det blevet tid til én status over, hvilke kørere der var HOT, og hvem der var NOT, til sæsonens sidste løb.

Abu Dhabis Grand Prix 2018. Farvel til Alonso . Copyright McLaren

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 26/11 2018 klokken 19:11

Weekendens sæsonafslutning på F1-sæsonen 2018 i Abu Dhabi, var en begivenhedsrig affære, med masser af intense kampe, og dramatik lige fra første omgang af.

Løbet på Yas Marina Circuit var løb nummer 997 i Formel 1-historien, og markerede afslutningen på en spændende F1-sæson.

Hamilton var allerede kåret som verdensmester, og Mercedes havde taget konstruktør-titlen, så weekendens løb handlede ’bare’ om prestigen i at vinde selve løbet.

Hamilton er selvskrevet til en plads på Hot-listen, da han satte ny banerekord og stabilt kørte sig til sejr nr. 73 i karrieren. Desuden slog han med sine 408 point i 2018-sæsonen, rekorden for flest point i en sæson.

Abu Dhabis Grand Prix 2018. Fernando Alonso sagde farvel. Her sammen med Lewis HamiltonAbu Dhabis Grand Prix 2018. Fernando Alonso sagde farvel. Her sammen med Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Et andet navn at nævne, er legenden Fernando Alonso. Tiltrods for hans intense kamp for at nå Kevin Magnussen på 10-pladsen, så måtte han 'nøjes' med 1899 point i F1-karrieren.

Dog vælger BMF1 i dag at fokusere på nogle af de andre kørere, som skilte sig ud til løbet i Abu Dhabi, både på den gode måde, men bestemt også på den dårlige måde.

Her er vores bud, som du er velkommen til at kommentere på.


HOT:

Leclerc:
Den unge monegasker havde endnu en forrygende weekend i sin Alfa Romeo Sauber-racer, hvor han både kom videre til Q3 og sluttede i pointene.

Leclerc startede stærkt ud i løbet og lå på en femteplads bag Kimi Räikkönens Ferrari, og formåede at komme forbi den hurtige finne på omgang seks, hvilket viste sig at være fordi Räikkönens Ferrari stoppede med at virke.

Brasiliens Grand Prix 2018. Charles Leclerc under løbetBrasiliens Grand Prix 2018. Charles Leclerc under løbet
Copyright Sauber


Den havarerede Ferrari fremkaldte en Virtual Safety-car, som betød at Leclerc pittede for at få friske Supersoft-dæk på.

Stoppet betød, at monegaskeren smed sin fjerdeplads væk og endte som nr. 13. nede bag danske Kevin Magnussen, og så derfor måtte kæmpe sig op igennem feltet.

Magnussen blev overhalet sikkert på omgang 10, og Alonso blev taget på langsiden på omgang 27.

Leclerc havde en tæt kamp med Sergio Perez i slutningen af løbet, men monegaskeren formåede at holde Force India-raceren bag sig, og sluttede på en flot syvendeplads, bare 0,5 sek. foran Perez.

De seks point for søndagens løb, betød at Leclerc med sine 39 point sneg sig forbi Romain Grosjeans 37 point, og dermed sluttede sæsonen som nr. 13 i kørermesterskabet.

Ocon:
Den lange og unge, men meget talentfulde Mercedes-juniorkører skulle ud og vise sit værd. Først og fremmest pga. episoden med Verstappen i Brasilien, men også for at holde sit F1-navn varmt mod 2020-sæsonen.

Belgiens Grand Prix 2018. Esteban Ocon nr 3 i kvalifikationenBelgiens Grand Prix 2018. Esteban Ocon nr 3 i kvalifikationen
Copyright Racing Point Force India


Til trods for mange imponerende resultater i 2018-sæsonen, så har den unge franskmand ikke formået at få et F1-sæde i 2019, og skal derfor være ’bænkevarmer’ for Mercedes og Racing Point Force India.

Ocon leverede nogle fantastiske dueller i søndagens løb.

Først på omgang fem, hvor Verstappen får kæmpet sig forbi og tager P8, men Ocon kæmper sig tilbage på langsiden og tager sin placering tilbage, og hiver samtidig teamkammerat Perez med sig.

Verstappen klager over én varm motor, men får hurtigt farten igen og tager Perez igen på samme omgang.

Ocon kunne nu igen skimte Verstappen i sidespejlet og tog derfor ’boksehandskerne’ på til endnu en duel med hollænderen.

Verstappen følger med i svinget og kommer forbi Ocon ved at presse ham - lidt for aggressivt - af banen, men den unge franskmand giver ikke op så let, og formår med sin imponerende hurtighed på langsiden, at tage den dominerende Red Bull.

Verstappen kommer dog hurtigt igen, og senere på omgang seks vinder hollænderen placeringen efter en bremseduel.

Et pitstop på omgang 19 sender Ocon ned bagved Grosjean, hvor regnvejret fra omgang 24 gør det svært at overhale, men Ocon og Grosjean får en fed duel.
Grosjean og Ocon når op til Vandoorne på omgang 31, hvor det nu bliver en trevejs-duel.

Grosjean kæmper sig forbi Vandoorne, og Ocon sniger sig med forbi ham, men så sker der det fantastiske, at Ocon og Vandoorne – nærmest i ren opvisningsstil - tager hver sin side, og kører forbi Grosjean på langsiden.

Ocon fortsætter kampen mod Vandoorne om 11-pladsen, hvilket skaber nogle intense dueller side om side ned af langsiderne, hvorefter det til sidst lykkedes for Ocon at komme forbi i et af svingene, hvilket herefter kostede en 5 sek. straf for at forlade banen.

Med 10-pladsen indenfor rækkevidde og udsigten til at score ét point, fik Ocon fart i raceren og hurtigt overhalet Lance Strolls Williams-racer.

En olie-lækage på Ocons racer betød, at bilen blev ved med at glide i svingene, og derfor måtte Ocons Force India-karriere slutte, med en havareret bil på vej ind i pitten på omgang 46.

Sainz:
Carlos Sainz jr.’s indsats i kvalifikationen kunne have været bedre, men med en startplacering som nr. 11 og muligheden for at satse på den alternative dækstrategi, så var muligheden åben for et godt resultat.

Carlos Sainz til interview, Monaco 2018Carlos Sainz til interview, Monaco 2018
Copyright Bil Magasinet BMF1


Sainz greb chancen og fik det absolut bedste ud af sin Renault-racer i løbet. Først med en intens duel med Ericsson på omgang 13, for herefter at gøre kål på næste års IndyCar-kører, med en slipstream overhaling på omgang 14.

Næste ’offer’ var Esteban Ocon, da Sainz havde en intens kamp med franskmanden på omgang 17-19, med intense dueller ned af langsiden og heftige bremsedueller ned mod svingene, hvorefter Ocon valgte at gå i pit.

Sainz startede løbet på det mellemste-dæk (Ultrasoft), så han kunne køre længere stint end kørerne på det blødeste Hypersoft-dæk.

Sainz passede så godt på sine dæk, at han formåede at køre hele 38 omgange (ud af 55), og lå nr. seks i løbet - 23 sekunder foran Leclerc på syvendepladsen - og kunne derfor tage et pitstop uden at miste placeringer.

Sainz sluttede sekser i løbet, hele 18 sekunder foran Leclerc på syvendepladsen. De otte ekstra point betød også, at Sainz, med sine 53 point, rykkede to placeringer frem i kørermesterskabet, og sluttede på plads nr. 10.


NOT:

Hülkenberg:
Tyskeren Nicolas ”Nico” Hülkenberg har indtil videre haft en flot karriere hos Renault-teamet, og vandt ganske nok titlen som ”best-of-the-rest” i 2018-sæsonen, men det skyldes i hvert fald ikke hans præstationer under sæsonafslutningen i Abu Dhabi.

Australiens Grand Prix 2018. Renault F1. Nico HülkenbergAustraliens Grand Prix 2018. Renault F1. Nico Hülkenberg
Copyright Renault F1


Med en startplacering i pointene som nr. 10., var fundamentet lagt for at slutte sæsonen af med et brag. Sæsonen blev da rigtig nok sluttet af med et brag, men nok ikke på den måde Hülkenberg havde forestillet sig.

En intens kamp midt i ”orkanens-øje” i midterfeltet, hvor der blev presset og skubbet for at vinde hver en lille cm af banen, og muligheden for at tilkæmpe sig vigtige placeringer på første omgang.

I en intens duel med Grosjean, bliver Hülkenberg først presset bredt ud af banen, men kommer tilbage og fortsætter kampen ned mod næste sving, hvor det bliver Grosjeans tur til at blive presset af banen i en ”hævnaktion” fra tyskeren.

Grosjean holder på, ved siden af Hülkenberg, og tyskeren vælger – helt hovedløst – at skære hjørnet skarpt, til trods for at der er en Haas-racer på indersiden.
Renault-racerens hjul ramte Haas-racerens, hvilket sendte Hülkenberg ud på en flyvetur, og endte med hovedet nedad, i en totalskadet Renault.

Bottas
Den hurtige finne med den velkendte stjerne på bilen, er nok glad for at 2018-sæsonen endelig er færdig. De flotte præstationer hos Williams, er desværre blevet erstattet af uheld og dårlige placeringer for Mercedes i 2018.

Abu Dhabis Grand Prix 2018. Valtteri Bottas under løbetAbu Dhabis Grand Prix 2018. Valtteri Bottas under løbet
Copyright Mercedes AMG


Til trods for flere gange at have ført forskellige løb igennem sæsonen, så er det bare ikke godt nok, at slutte sæsonen på femtepladsen med 0 sejre og 247 point, når ens teamkammerat bliver verdensmester, har 11 sejre og 408 point.

Sæsonens første sejr var ellers indenfor rækkevidde, da Bottas startede weekendens-løb som nr. 2, lige bag Hamilton.

Et tidligt pitstop for teamkammeraten, under Virtual Safety-car på omgang syv, betød at Bottas var i front helt frem til sit pitstop på omgang 19, hvorefter han kom ud 11 sek. bagved Hamilton.

På omgang 35 fanger Vettel så Bottas.
Bottas låser hjulene under nedbremsningen og får en dårlig udgang, og dermed kan Vettel frit køre forbi ham.

Bottas misser apex på omgang 37 og mister værdifuld tid til Verstappen, da han kører af banen, og allerede omgangen efter bliver Bottas taget med ’bukserne nede’ af Verstappen, da Bottas mister tredjepladsen i en af sæsonens flotteste overhalinger.

Allerede omgangen efter er den gal igen, da den næste ’røde tyr’ har indhentet Bottas’ Mercedes-racer, og han mister fjerdepladsen i en ’Riccardo-special’, da australieren udbremser finnen i sving ni.

En sive-punktering i højre bagdæk koster pitstop nummer to for finnen på omgang 42, og med nye Ultraoft-dæk på sin Mercedes, må han tage sig til takke med en femteplads i løbet og i mesterskabet.

Halo:
Nej, Halo er ikke navnet på en ny eksotisk kører i Formel 1, men er - som du nok har gættet - navnet på den ’mindre kønne’ sikkerhedsbøjle, der er monteret for at beskytte kørernes hoveder.

Spaniens Grand Prix 2018. McLarens billeder. Stoffel Vandoornes halo har fået et par ekstra reklamerSpaniens Grand Prix 2018. McLarens billeder. Stoffel Vandoornes halo har fået et par ekstra reklamer
Copyright McLaren Media


Intentionen med Haloen er god, og hvis den kan redde menneskeliv, ved at forhindre flyvende objekter i at ramme kørernes hoveder med høj fart, så giver det god mening.

I weekenden skete der så en af de ting, som er blevet heftigt debatteret omkring Haloen: ”Hvad nu hvis bilen vender nedad, og der går ild i bilen?”.

Svaret fik F1-verdenen, da Nico Hülkenberg kolliderede med Grosjeans Haas-racer, for herefter at rulle 2,5 gange rundt, og hænge med hovedet nedad, op af barrieren.
Hülkenberg kaldte straks over radioen, hvad alle tv-seerne hurtigt så, nemlig at der var ild i Renault-raceren.

Fastspændt, med hovedet nedad, og uden mulighed for at komme ud, var Hülkenberg fanget i en brændende bil.

Et skrækkeligt scenarie, som heldigvis fik en positiv slutning, da banefolkene hurtigt fik slukket ilden igen.

Under Australiens-GP var Alonso udenfor nogenlunde samme episode, da hans Mclaren-racer rullede rundt flere gange, og han endte med hovedet nedad – heldigvis uden ild i bilen. Alonso kunne herefter kravle ud af bilen, da der ikke var nogen Halo.

Haloen fortjener NOT-pladsen for at skabe den farlige episode med Hülkenberg, men den fortjener sin plads på racerne, hvis den potentielt kan redde liv i fremtiden.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
US
SS
1T39:40.382 1 25
2. 3. Sebastian Vettel Ferrari
US
SS
1T39:42.963 1 18
3. 6. Max Verstappen Red Bull Racing
HS
SS
1T39:53.088 1 15
4. 5. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
US
SS
1T39:55.761 1 12
5. 2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
US
SS
US
1T40:28.339 2 10
9. 7. Romain Grosjean Haas F1 Team
HS
SS
54 omg. 1 2
10. 13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
US
54 omg. 1 1
11. 15. Fernando Alonso McLaren
US
SS
54 omg. 1 0
13. 20. Lance Stroll Williams
SS
US
54 omg. 1 0
14. 18. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
US
54 omg. 1 0
15. 19. Sergey Sirotkin Williams
SS
US
54 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 4. Kimi Räikkönen Ferrari
US
6 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Toro Rosso bekræfter Alexander Albon til 2019 Abu Dhabis GP: Weekenden i billeder »