Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 9/10 2020 klokken 12:10
F1 er tilbage med endnu en løbsweekend, hvor karavanen vender tilbage til Tyskland og en gammel kending af en racerbane. Den legendariske bane Nürburgring danner med sine 5,148 km og 15 sving ramme for weekendens festligheder.
Med 11 grader i luften, 12 grader på asfalten og en luftfugtighed på 95 % var der lagt op til en kold, fugtig og tåget session.
Det dårlige vejr gjorde, at det var umuligt for lægehelikopteren at lette, hvilket udsatte al kørsel på banen. Til sidst aflyste de også sessionen. Det gjorde man af sikkerhedsmæssige hensyn.
Der er altid lægehelikopter til stede til løbsweekenderne. Det skyldes, at de høje hastigheder fra racerbilerne kan medføre meget alvorlige skader. Dermed kan en skadet kører kræve øjeblikkelig hjælp fra hospitalet, og dermed er det nødvendigt med helikopteren, da det tager for lang tid at køre med ambulance.
Dækkene til weekendens løb er det hårde C2-dæk, medium C3 og soft C4.
Nye mænd i racerne skulle have været Mick Schumacher for Alfa Romeo og en anden Ferrari-junior, Callum Ilott, i Romain Grosjeans Haas-racer. De to juniorer står hver især med et ben inde i F1-verdenen, så derfor ville Ferrari gerne teste de to talenter af, inden Ferrari potentielt bruger endnu flere millioner kroner på et sæde til dem i F1.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
P. |
Kører |
Team |
Dæk |
Tid |
Forskel |
Omg |
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)