Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 15/11 2020 klokken 13:11
Der var allerede masser af drama inden løbet, da både Antonio Giovinazzi og George Russell kørte galt på vej til deres startplaceringer inden formationsomgangen. Begge med ødelagte frontvinger til følge. Dette betød, at Russell valgte at starte fra pitten sammen med sin holdkammerat, mens Giovinazzi kørte til sin startplacering på gridden.
Pierre Gasly blev sendt bagerst på gridden som straf, efter at hans mekanikere gik i gang med at skifte en motorkomponent, som de senere fandt ud af ikke var nødvendig at skifte.
Selvom at banen var våd, blev løbet startet efter normal procedure, og det var bestemt ikke lige nemt for alle. Stroll fastholdt sin føring og fandt hurtigt en god rytme. Perez holdt sin andenplads efterfulgt af Hamilton, Vettel, Verstappen og Albon. Ricciardo og Esteban Ocon kom i karambolage med Bottas, og dermed var den første snurretur for finnen en realitet - noget som han skulle komme til at opleve mange gange i løbet af eftermiddagen. Også Hamilton tabte en del placeringer.
På omgang to var Stroll foran med to sekunder ned til Perez, der var seks sekunder foran Vettel, der blev jagtet af Verstappen, mens Albon hang på. Det var noget hårdere for Hamilton, der tabte tid til dem i front. Ricciardo, Raikkonen, Sainz og Magnussen udgjorde top 10.
Stroll kørte i pit på omgang 10 og overlod føringen til Perez efterfulgt af Verstappen, der efterhånden havde fået god fart i bilen. Der blev i det hele taget pittet på kryds og tværs på daværende tidspunkt, og på omgang 15 var Stroll foran med 10 sekunder til Perez efterfulgt af Verstappen,Vettel, Hamilton, Albon, Ricciardo, Sainz, Magnussen og Leclerc.
Den virtuelle safetycar kom i brug, da Giovinazzi måtte parkere sin Alfa Romeo. Efterfølgende forsøgte Hamilton en overhaling på Vettel, men det var svært for briten at få nok temperatur i sine bremser og røg dermed af banen. Det åbnede op for at Albon kunne stjæle femtepladsen og kort tid efter også fjerdepladsen fra Vettel. Samtidig måtte Bottas endnu engang dreje rundt om sig selv.
Verstappen, der på omgang 18 var en utålmodig mand bag Perez, forsøgte sig med en alt for optimistisk overhaling på indersiden af mexicaneren undervejs i din bløde kurve på langsiden. Det betød i stedet, at Verstappen mistede kontrollen og kurede rundt på bade asfalt og græs, hvor man på det nærmeste troede, at hans løb ville ende i barrieren. Det lykkedes dog for Verstappen og komme tilbage til pitten for et nyt sæt dæk, blot for at få endnu et problem på halsen, da han efter løbet ville blive undersøgt for at have krydset den hvide linje ved udkørslen fra pitten.
Banen var efterhånden begyndt at blive tør flere steder, og der blev efterhånden spekuleret i, om banen ville nå et punkt, hvor den var tør nok til almindelige slicks. Det kom dog aldrig, og Ferrari var de første, der spillede kortene på bordet og satte nye intermediate dæk på Leclerc. Det satte gang i en kædereaktion med Raikkonen som næste led efterfulgt af Ricciardo. Leclerc fandt hurtigt ny fart og kørte op mod tre sekunder hurtigere end sine nærmeste konkurrenter, hvilket fik Ferrari til at hive Vettel ind. Desværre for tyskeren var der endnu engang vrøvl under stoppet, og det blev dyrt. Albon understregede behovet for nye dæk efter en snurretur, hvor han næsten tog Hamilton med sig i faldet. Magnussen pittede kort efter, blot for at stoppe lige efter pitudkørslen og blive skubbet tilbage pga. en ikke korrekt monteret dæk.
På omgang 37 ud af 58 kom momentet for Hamilton, da han overhalede Perez i sving 12. På små tre omgange opbyggede han en føring på fem sekunder over Perez, mens Stroll var under massivt pres fra Vettel. Stroll prøvede at kæmpe sig tilbage, hvilket kun resulterede i endnu en tabt placering, da han forbremsede sig, og Leclerc og Albon kunne køre sig forbi.
På den dag, hvor Hamilton vandt sit syvende mesterskab, må det have været en ekstra tilfredsstillende følelse for Hamilton at overhale Bottas med en omgang. Bottas derimod drømte sig nok hurtigt væk fra Istanbul Park, da han over radioen fik sagt, at 'jeg ville ønske, det var færre', da han blev informeret om, at der stadig resterede fire omgange.
Med 10 omgange tilbage førte Hamilton med 20 sekunder foran Perez med Leclerc syv sekunder efter. Vettel, Sainz, Albon, Verstappen, Stroll, Ricciardo og Norris sad på de resterende pladser i top 10. Ricciardo tabte bagenden på sin bil i kamp med Norris og dermed også en placering.
På løbets sidste omgange tog både Raikkonen og Verstappeb en snurretur. Det kostede dog ikke mere for Verstappen, end at han til sidst kunne køre sig forbi Albon og op som nummer seks. På de døende meter kæmpede Perez og Leclerc om andenpladsen. Leclerc forbremsede sig ind i anden sidste sving, hvilket gav Vettel muligheden for at nappe tredjepladsen og sit første podie i en meget lang periode. Hamilton tog sin tiende sejr denne sæson, hans sejr nr. 94 i karrieren og sit syvende verdensmesterskab. Alt sammen med over 30 sekunder ned til Perez.
Leclerc blev nummer fire fulgt af Sainz, Verstappen og Albon. Norris tog ottendepladsen mens Stroll, til trods for at have ført en stor del af løbet, måtte tage til takke med niendepladsen foran Ricciardo, der lukkede top 10 denne søndag.