Store udfordringer for Haas F1 i 2018

Analyse: 2017-sæsonen har været præget af et usædvanligt tæt midterfelt, hvor Toro Rosso, Renault, McLaren og Haas har kæmpet om at komme i pointene. Med Alfa Romeo Sauber øges konkurrencen i 2018 betragteligt.

USAs Grand Prix 2017 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 3/12 2017 klokken 19:12

Næste sæson kan meget vel være sandhedens time for Haas' tredje år i Formel 1, og rollerne i nederste halvdel af tabellen kan blive byttet rundt.

I den netop afsluttede sæson kørte Sauber F1 med en “gammel” 2016 Ferrari motorspecifikation, og et kig på resultattavlen taler sit eget tydelige sprog. Således sluttede det lille schweiziske team som året bundprop med 5 point i konstruktørmesterskabet hentet af Pascal Wehrlein med en flot 8. plads i Spaniens Grand Prix samt en 10. plads i Azerbaijans Grand Prix.

Teamets anden kører, svenske Marcus Ericsson, var den eneste af feltets faste kørere, som ikke formåede at score point i sæsonen.

Saubers biler kunne tydeligvis ikke hamle op med feltets øvrige biler, men det kan meget vel være slut nu.

Et hurtigt blik ned over årets tidstabeller fortæller nemlig, at det kan blive en pæn udfordring for Haas F1 og dermed også Kevin Magnussen, at Sauber nu kører med direkte drop fra mastodonten i Maranello. Ikke mindst i lyset af Abu Dhabis Grand Prix hvor Magnussen havde Wehrleins Sauber-racer helt oppe i gearkassen det meste af løbet.

Kevin Magnussen får sit at se til i 2018.
Copyright Haas F1


Selv om begge kørere tydeligvis kæmpede med tekniske problemer og skader på bilerne, viste den indbyrdes og tætte kamp, at man skal tage Saubers 25 år i F1 meget alvorligt. Især når de fra næste sæson, som før nævnt, kører med samme motor som både Haas og Ferrari.

Saubers resultatliste fortæller også en historie om et særdeles erfarent team. Sejrene i 24-timersløbet Le Mans i 1989 og 1990 kom ikke af sig selv. Læg dertil, at Sauber fik sin F1-debut i 1993 og siden da har stillet op til 444 løb, har fået 27 podieplaceringer og 817 konstruktørpoint.

Make no mistake. Vi kommer ikke til at se Sauber som agterlanterne i 2018.

Som det nyeste og mindst erfarne team på gridden har Haas hidtil gjort det over forventning, men F1 er et kapløb og en konstant evolution mod det optimale. Så med mindre ingeniører og kørere får skruet på de helt rigtige knapper og fundet løsningen på de problemer, som pludselig og uventet dukkede op undervejs i 2017, kan de meget vel risikere at bytte rolle med Sauber og ende nederst i tabellen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Marchionne: Alfa Romeo/Sauber-aftalen uden betydni Ferrari vil hjælpe Alfa Romeo »