Lørdag formiddag afsløredes Formel 1-griddens “nye” dreng i klassen, Alfa Romeo Sauber F1 Team, og BMF1 var blandt de medier, som var inviteret med til begivenheden. Præsentationen foregik i forbindelse med en pressekonference på Alfa Romeos bilmuseum, 'Museo Storico Alfa Romeo’, der er beliggende i forstaden Arese lidt uden for Milano.
Under den TV-dækkede pressekonference fik BMF1 lejlighed til at spørge FIAT-koncernens CEO, Sergio Marchionne, hvilken indvirkning Ferraris/Alfa Romeos udvidede samarbejde med Sauber vil få på den allerede eksisterende aftale med Haas F1 Team, hvor danske Kevin Magnussen kører.
I modsætning til 2016-sæsonen får Alfa Romeo Sauber F1, ligesom Haas, nyeste motorspecifikation stillet til rådighed.
"Det får ingen betydning. Aftalen med Haas er på plads og fastlagt,” lød det hurtigt fra Marchionne.
Alfa Romeo Sauber F1 præsenteret i Milano
Copyright Sauber F1
Efter en eftertænksom pause uddybede han svaret yderligere.
"På den anden side kan meget ske, og det kan da godt være, at der hen ad vejen sker nogle ændringer,” fortsatte han.
"Tingene er hele tiden i bevægelse og det kan da ikke afvises, at vi vil se på aftalen igen. Gene (Hass, red.) har et godt og velfungerende team, men meget kan ske i Formel 1.”
Ved Sauber-præsentationen i Milano blev det også afsløret, at årets verdensmester i Formel 2, den 20-årige Charles Leclerc, i 2018 erstatter Pascal Wehrlein hos Sauber. Samtidig præsenteredes svenskeren Marcus Ericsson som Leclercs teamkammerat.
Marchionne offentliggjorde endvidere, at Ferraris test- og udviklingskører Antonio Giovinazzi frem over er tilknyttet det nye Alfa Romeo Sauber F1 som reservekører.
Denne aftale er indtil videre positive nyheder for Kevin Magnussen, som i hele seks fredagstræninger har måttet aflevere sin bil til Giovinazzi. Dette var en del af aftalen med Haas’ motorleverandør Ferrari.
Ferraris udviklingskører, Antonio Giovinazzi, må også i 2018 tilbringe det meste af tiden uden for banen.
Copyright Haas F1
Marchionne erkendte dog samtidig, at italienske tifosi meget gerne ser en landsmand i en Formel 1-bil, men at det ikke er tilstrækkeligt med et stærkt ønske. Hverken hos tifosi eller kører.
"Han (Giovinazzi, red.) er en talentfuld kører, og er selvfølgelig ærgerrig efter at få et sæde, men sådan fungerer det ikke i F1. Tingene skal passe sammen og gå op i en højere enhed, før det kan lade sig gøre,” fortalte Marchionne.
“Som tredjekører får Antonio (Giovinazzi) rig mulighed for at udvikle sig, og dermed får han også alle muligheder for at tilkæmpe sig et fremtidigt fast sæde i Formel 1,” sluttede han.