Steiermarks GP: Løbsoptakt

Formel 1-feltet er rykket til Østrig, hvor der skal køres løb på Red Bulls hjemmebane. Derfor varmer BMF1 op til en spændende weekend i Østrig.

Steiermarks Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 24/6 2021 klokken 18:06

Formel 1-feltet har hevet teltpløkkerne op efter Frankrigs Grand Prix, og feltet er nu rykket øst på til Red Bull Ring. Hvis du undrer dig over navnet, så skyldes det, at banen er ejet af (sjovt nok) Red Bull.

Det officielle navn til weekendens GP er ‘Formula 1 BWT Grosser Preis Der Steiermark 2021’.

Banens oprindelige navn var Österreichring. Sidenhen hed den A1-ring (begge navne under andre layouts), og banen hedder nu Red Bull Ring.

Banen er oprindelig bygget i 1969, men det var først året efter, Formel 1 kørte løb her for første gang. I vinteren 1995-96 blev den verdenskendte banebygger Hermann Tilke sendt i arbejde. Tyskeren skulle designe en bane der var mindre, men mere moderne. Banen stod klar i 1996.

Banen lukkede i 2004 og blev solgt til Red Bull, som ikke vidste, hvad banens fremtid var.

I 2008 begyndte Red Bull en 70 mio. euro stor investering for at renovere banen. Banen blev omdøbt Red Bull Ring og genåbnet i 2011.

Banen er nemlig med sine 4,318 km en af kalenderens korteste af slagsen, og med bare 10 sving sammenligner de fleste kørere den med en gokart-bane.

Grundet sin korte længde, bliver der kørt hele 71 omgange på banen. Det betyder, at der skal køres 306.452 km i Østrigs naturskønne omgivelser nu på søndag.

Banerekorden (løb) blev sat af Carlos Sainz i McLaren-raceren tilbage i 2020. Her kørte spanieren en omgang i tiden 1:05.619.

Max Verstappen fører an i Østrigs Grand Prix, 2020.Max Verstappen fører an i Østrigs Grand Prix, 2020.
Copyright Red Bull Contentpool


Dækkene til weekenden festligheder er de hårde C2, medium C3, og bløde C4. Det er samme compounds som i Frankrig, men sjovt nok er det en tand blødere end næste uges Østrigske GP (på samme bane).

Banen er ikke specielt hård ved dækkene, hvilket også er derfor Pirelli har valgt at gå blødere til værks i løb to. Pirelli mener dog ikke, at der er den store forskel hvad angår deres performance.

Banen er faktisk ikke så hård ved dækkene, og derfor forventer Pirelli også en et-stop-strategi i weekenden. Næste weekend forudser Pirelli, at der bliver to stop.

Det mindste dæktryk er sat til 1,48 bar foran, og 1,37 bar bagved. Camber vinklen (hjulets hældning) er sat til -3,5 grader for og -1,75 grader bag.

Det største problem hen over weekenden bliver trafik. Specielt under lørdagens kvalifikation kan trafik/kø blive en udfordring for at sætte en konkurrencedygtig tid.

Sidste år nappede Hamilton pole position foran Max Verstappen. Løbet endte dog med to Mercedes i front, foran de to Red Bull-biler. Red Bull virker stærkest i 2021, så det bliver interessant, om de kan give den mest gas på hjemmebanen.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nyt forbedret bane-layout i Abu Dhabi 140.000 tilskuere på lægterne »