Spaniens GP: løbsoptakt

Formel 1-feltet er taget til Spanien, hvor en af Europas mest kendte baner lægger asfalt til weekendens herligheder. Derfor varmer BMF1.dk op til en spændende weekend i Catalonien.

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/5 2025 klokken 07:05

Formel 1-karavanen er ankommet til Circuit de Barcelona-Catalunya – en af sæsonens mest ikoniske racerbaner, som danner rammen om denne weekends Grand Prix.

Løbet bærer det officielle navn Formula 1 Aramco Gran Premio de España 2025.

Circuit de Barcelona-Catalunya er en bane, som kørerne kender ud og ind, blandt andet fordi den ofte har været brugt til vintertests i Formel 1.

Banens konstruktion begyndte i 1989, og allerede i 1991 blev det første løb afholdt. Her havde Nigel Mansell og Ayrton Senna en legendarisk duel om sejren, hvor Mansell trak det længste strå og kunne kalde sig vinder.

Banen er 4,657 kilometer lang, har 14 sving og to DRS-zoner. Trods banens forholdsvis korte længde er der gode muligheder for overhalinger. Løbet strækker sig over 66 omgange, inden det ternede flag vises søndag.

En af banens styrker er det varierede layout med både hurtige og langsomme sving, hvilket giver et godt flow og gør den ideel til test af bilernes opsætning.

Den nuværende banerekord i løb blev sat af Max Verstappen i 2023. Det bliver interessant at se, om nogen formår at slå den i år.

Denne weekend er en såkaldt “normal” løbsweekend – det vil sige tre frie træninger, kvalifikation og selve løbet søndag.

Som noget nyt træder en ny regel i kraft denne weekend, som omhandler fleksibiliteten i bilernes vinger. Det bliver spændende at følge, hvilken effekt den får på bilernes performance.

Det er også traditionelt en weekend, hvor mange hold introducerer opdateringer på bilerne. Circuit de Barcelona-Catalunya er kendt som en god testbane – hvis en bil fungerer godt her, fungerer den typisk godt på resten af kalenderen.

En anden nyhed er, at kørerne på podiet vil bære en specialdesignet kasket. Pirelli har fået Denis Dekovic til at designe denne weekends kasket, som er blevet orange – inspireret af det solrige Catalonien. Kasketten har desuden Pirellis karakteristiske gule og røde logoer.

I modsætning til de seneste to løbsweekender har Pirelli denne gang valgt dæk fra den hårde ende af spektret: C1 (hårde), C2 (medium) og C3 (bløde). Selve dækkonstruktionen er dog ny i år, og Pirelli forventer, at medium- og soft-dækkene bliver de mest anvendte under løbet.

Dæktrykket er sat i den høje ende: minimum 26,0 psi foran og 22,0 psi bagpå. Derudover må cambervinklen ikke være mindre end -3,00 grader foran og -1,75 grader bagpå.

Det er nærmest blevet tradition med en to-stop-strategi på den hårde asfalt i Barcelona – og det forventes også i år.

Sidste år var det Max Verstappen, der løb med det største trofæ, efterfulgt af Lando Norris og Lewis Hamilton. Det bliver spændende at se, hvilken af de unge kamphaner der tager sejren i 2025.

Husk, at du kan læse flere nyheder om Spaniens Grand Prix her på BMF1.dk.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER