Efter Monacos Grand Prix i 2025 har der været øget opmærksomhed på kommunikationen mellem Lewis Hamilton og hans raceingeniør hos Ferrari, Riccardo Adami.
Deres samarbejde har været præget af kommunikationsudfordringer, især i løbet af sæsonens første løb, hvor radiodialogen afslørede en vis frustration fra Hamiltons side over mængden og typen af information, han modtog under løbene.
Hamilton, der tidligere har haft et tæt samarbejde med sin tidligere ingeniør Peter Bonnington hos Mercedes, har udtrykt behov for en anden kommunikationsstil end den, Adami har leveret.
Leave me alone...
Det er kendt, at eksverdensmesteren foretrækker kortfattet og præcis information, hvilket har ført til gentagne anmodninger om en slags "leave me alone, I know what I'm doing"-agtig kommunikation med pitvæggen under løbene.
Monacos Grand Prix 2025. Sejr til Lando Norris med Oscar Piastri på tredjepladsen
Copyright McLaren Racing
Teamchef Fred Vasseur har anerkendt, at der er behov for forbedring i kommunikationen mellem Hamilton og Adami og har udtalt, at teamet arbejder på at finde en bedre måde at kommunikere på mellem pitvæggen og bilen.
Intet øl på pitmuren
Efter løbet i Monaco forsøgte Ferraris teamchef Frederic Vasseur at afvise enhver idé om gnidninger mellem de to.
"Når køreren spørger om noget mellem sving 1 og sving 3, er vi nødt til at vente [til han når] tunnelen med at svare, for at undgå at tale med ham igennem svingene," sagde Vasseur til medierne.
"Det er ikke, fordi vi sover, det er ikke, fordi vi drikker en øl på pitmuren. Det er bare, fordi vi er på en del af banen, hvor vi tidligere har aftalt at tale med ham."
Lewis Hamilton. Japans GP 2025
Copyright Ferrari Media
"Og helt ærligt, det er ikke tegn på spændinger, at fyren spørger om noget. Han ligger mellem barriererne, han er under pres, han kæmper, og gør det med 300 km/t."
"Jeg har det helt fint med det, og jeg talte med ham (Hamilton, red.) efter løbet - han var slet ikke vred."
At dømme ud fra radiomeldingerne på "cool down"-omgangen kunne det dog virke som om, der er plads til forbedringer i samarbejdet imellem ingeniør og kører.
"Det er en P5," lød det kort fra Adam i radioen efter det ternede flag.
Hertil svarede Hamilton: "Jeg mistede en masse tid i trafikken. Resten er vi nødt til at undersøge... ja, stor tak til drengene, som jeg sagde, for at reparere bilen (efter afkørslen under lørdagens træning, red.)."
"Det har ikke været den nemmeste weekend, men vi lever for at kæmpe endnu dag, så ... ja."
Ferrari pre-test. Lewis Hamiltons første dag hos Ferrari – og Adami
Copyright Ferrari
Derefter fulgte radiotavshed, som blev brudt af Hamilton.
"Er du sur på mig eller hvad?" - hvilket han heller ikke fik noget svar på.
Uklare svar
Under de sidste faser af løbet gik det ikke meget bedre med at forstå hinanden, da Hamilton spurgte, om de andre (Piastri, Leclerc og Norris) stadig lå et ca. et minut foran.
Adamis svarede i øst.
"Charles på medium (dæk) og McLarens på hårde i sving 16, meget tæt på hinanden og i kamp", hvilket ikke var det mest præcise svar på Ferrari-kørerens spørgsmål.
"Du besvarer ikke spørgsmålet," lød det fra Hamilton. "Det er vel egentlig ligegyldigt. Jeg spurgte, om jeg er et minut bagud eller..."
"Han er 48 sekunder (foran)," lød det langt om længe tørt fra Adami.
Mon ikke der er noget at tale om inden Spaniens GP i weekenden?